Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Letar alternativ för webshop-lösning

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Letar alternativ för en webshop lösning.

Runt 20000 artikar som skall kunna uppdateras dynamiskt, betalning via PayPal eller liknande. Någon som har koll på sådant. Länkar på nätet? Egen erfarenhet av sådana?

/Mats

  • Medlem
  • 2006-12-18 22:57

Flera av våra kunder använder osCommerce, http://www.oscommerce.com/
Har dock ingen egen erfarenhet från det.

Du är rätt generell i vad du kräver...
Största eller snarare dyraste delen utöver själv utvecklingen är nog att ansluta kontokortsbetalning till sidan.
Ingen av de webbshopslösningar som finns är speciellt enkla att jobba med eller att skapa sitt eget utseende med.

Det är inte direkt raketforskning att bygga en webbshop det tar bara en jäkla massa tid.

OSCommerce har en, Joomla har en de med. Den senare har jag tittat på och den är väl inte helt enkelt men inte svår heller.

Kanske skall förtydliga lite grann av vad Mattias säger, som jag håller med om.

Jag har kikat mycket på olika webshopplösningar och fått flera av de stora att prata direkt med FileMaker - många av mina kunder kör nämligen FileMaker som affärssystem och så vill de ha en webbshop också.

Tex har jag jobbat med OS Commerce (Open Source), VirtueMart (också Open Source) och en kommersiell som jag inte skriver namnet på här.

Här kommer mitt förtydligande: det är VirtueMart som Mattias menar körs i Joomla, som är ett CMS, både Joomla och VirtueMart är Open Source.

Du kan testa flera webbshoppar (både som admin och som besökare) här: http://www.opensourcecms.com/ Den siten har nämnts flera gånger här på 99Mac-sök. Titta i kategorin E-Commerce i trädet nere till vänster. Notera även klockan uppe till vänster som visar då hela siten installeras om och alla ändringar alla besökare har gjort försvinner.

Till OSCommerce finns det även varianter, då man tagit grundkoden och joxat med den lite och släppt nya versioner.

Du kan läsa mera om OS Commerce, på svenska i det forum som heter http://www.oscforum.se/ . Jag har inte kollat på varianterna så mycket men vad jag förstår finns något som heter CRE Loaded. Sök.

För att förvirra begreppen lite så är det sant att VirtueMart (som jag jobbar med just nu) är en extension till CMS'et Joomla i kategorin E-commerce > Shopping cart. Så det betyder att webbshoppen "prenumererar" på den template som siten har - vilket kan vara bra. Det finns nämligen ett gäng utvecklare av snygga templates till Joomla som kostar mycket lite.

För att ytterligare förvirra begreppen, så kan de flesta webbshoppar, alltså även OS Commerce, integreras i ett CMS, det är inte så svårt. Till Joomla finns både en kommersiell och en gratis koppling till OS Commerce tex.

Vad gäller funktioner mm så är shopparna ganska lika i vad de kan, tex fattar båda svensk och begreppet europeisk moms, det finns färdigutvecklade kodsnuttar man får när man väljer Payer som betalningsleverantör och tecknar avtal med dem. Alla former av frakter och varianter på hur dessa skall beräknas finns det stöd för, flera språk, flera valutor, olika kundgrupper, kampanjvaror, att sälja filer man laddar ner och inte saker man lägger i en låda och skickar stöds, och förstås en massa massa tillägg och templates och ett aktivt forum av andra användare. Båda är baserade på MySQL som databas och PHP som middleware och därmed är det lätt för tex FileMaker att prata med dem över tex ODBC. Jo - de flesta webbshoppar har inbyggt stöd för Paypal, både VirtueMart och OS Commerce har det.

Det är riktigt att det kräver en hel del tid att sätta upp en webbshop, oavsett vilken man väljer då man måste göra en massa anpassningar av den.

Men det är inget man inte kan lära sig på en dag eller så om någon visar hur.

Förresten, om du vill se en VirtueMart i action (nästan default-installation) så har jag det på min ännu inte färdiga webbsite http://cmsdemo.intelligentmammals.se/ Artikeln som berättar om webbshoppar är dock inte klar på den siten vars syfte det är att visa allt lull-lull man kan få på sin webbsite om man satsar på ett CMS.

Senast redigerat 2006-12-19 14:24

Att jag är lite vag beror på att jag snubblade över problemet plötsligt och söker några hamlstrån att fånga... Tackar för dom intelligenta och uttömande svaren. Jag kollar detta och återkommer med hur jag löste det hela.
99Mac-Forumet har jäkligt mycket kunskap!

Jo, det finns även lösningar som den här: http://www.e-butik.se/

Googla på webbshop så hittar du massor med liknande. Många internetleverantörer låter även webbshop ingå i abonnemanget på webbhotell.

med så mycket artiklar o antagligen mycket besök på sidan så lägg stålar på en bra dedikerad server.

Några varningar: OsCommerce kan vara ett bra alternativ när man är ute efter en snabbutvecklad och billig webbshop, eller om man vill bygga en prototyp, förutsatt att man är sparsam med plugins och inte försöker sig på en massa custom utan nöjer sig med t ex att ändra i css. T ex kan jag inte rekommendera CreLoaded och liknande plugins/extentions (s k "contribs") -samlingar. Redan OsCommerce i orginal är en smula "bloatware".

Vad talar för OsCommerce?
• Beprövad lösning, många användare, hyffsad säkerhet om man följer "reglerna"
• Bra stöd ifrån betalväxlar och fraktföretag, etc.
• Väl utbyggd språk, valuta, skatt, lokalitets, etc- hantering

Vad talar mot?
• Ganska antik presentationskod - osnygg, omodern html, klumpiga lösningar för annan presentation (xml/rss/vml,pdf, etc).
• Programatiskt huvudsakligen procedurellt system = svårutvecklat, klumpigt att modda, kan bli prestandaklent under vissa omständigheter.
• Hantering av dynamiska artikelnummer (t ex för options) saknas (om jag minns rätt) i orginalutförande - jag vet inte hur det ser ut på extensions-fronten nu - jag hittade inte vad jag behövde när jag tittade på detta för några år sedan.
• Hanteringen av options/artiklar/avdelningar och lokaliteter (skatt, språk, etc) är förvisso väl utbyggd, men ganska klumpig både ur databas- och script-synpunkt.

Sammanfattningsvis:
OsCommerce borde egentligen vara förpassat till historieböckerna, men lever kvar förvånansvärt starkt. Jag tycker inte det är ett bra system ur dagens perspektiv, men det går som sagt snabbt att "deploya". Kanske är det så att bra moderna alternativ ännu lyser med sin frånvaro, åtminstonne marknadsföringsmässigt.

Ytterligare en varning:

Det finns väldigt många aktörer som säljer OsCommerce i varierande grad av customisering, tyvärr alltför ofta låtsandes att det är deras egenutvecklade system (skäms på er). De som kränger installationer för några få tusenlappar kan jag väl ha överseende med, de brukar för all del heller inte ljuga om saken om man frågar dem direkt "är ditt system OsCommerce-baserat". MEN, det finns i sverige några aktörer (speciellt en eller två som jag har stött på) som faktiskt kränger OsCommerce för 100.000-tals kronor under eget varumärke (och de har inte ens städat koden tillräckligt för att dölja faktum..). Detta kan man bara säga fy-fan om. Känner till några stora svenska företag som betalat dyra pengar för dessa system.. Tack och lov har jag lyckats avstyra några sådana affärer..

Nåja, ville bara varna för kopior..

Sedan finns det andra varianter (både O S och kommersiella) som har sitt ursprung i OsC, men som har tagit ordenligt egna vägar - det är ju något helt annat.

Vi är några stycken som kikat lite på möjligheterna att utveckla nya webbhandelslösningar, det känns lite som om marknaden skulle må bra av en modern ersättare till OsC. Men sånt tar ju tid. Någon annan här som redan håller på med det? Eller som känner till andra moderna webbshoppar?

Senast redigerat 2007-10-09 01:46

Kolla in magento: http://www.magentocommerce.com/

Inte testat än men det verkar lovande!

Blev lite inspirerad och kikade runt lite. Nu har jag verkligen inte gjort någon uttömmande research, men den här tyckte jag kändes intressant:

http://www.opencart.com/demonstration

Magento ser verkligen sexig ut -MEN - det verkar inte som om de har någon vettig hantering av produktattribut!! Vilken miss.. hoppas de bygger om till nästa version.

Jag menar, du går in på en t-shirt, men kan inte välja storlek och färg. Istället ska alla varianter tydligen listas som enskilda artiklar. Det ser också ut så i admin, som om man måste göra så här. Inte bra tycker jag. Tyvärr. Annars ser det ju väldigt lovande ut!

.. fast jag kollade på deras featureslista och där listas hantering av produktattribut. Såå.. jag laddar ner den nu och kollar lite närmare på det:)

Hakar på tråden, funderar på att starta en webbutik. Men som någon nämnt tidigare verkar oscommerce lite tråkigt. Magento verkar snyggt och smidigt men jag undrar om det blir jobbigt att anpassa för moms, frakt och liknande. Jag kan inget om SQL/PHP, det enda jag gjort är några hemsidor i html och java för länge sen...hu

mvh Daniel

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-06-16 15:51

Prova Textalk Webshop
https://shop.textalk.se/se/

  • Medlem
  • Ragunda
  • 2010-03-08 00:54
Ursprungligen av rigust:

Prova Textalk Webshop
https://shop.textalk.se/se/

har haft textalk och dom kan jag rek för dom funkade mkt bra när jag hade dom och det avr några år sedan så jag förväntar mig som blivit än bättre

Min erfarenhet är att alla lösningar kräver en del kodning - åtminstonde om man vill ha den skräddarsydd efter egna behov.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-10-30 10:38
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-12-25 19:54

Lite part i målet, men sen kan jag ju det där med e-shoppar iom jag arbetar med det varje dag. Det är inte bara att ladda ner en open sourceshop och sen köra. det finns mycket startegi bakom om man vill lyckas. Här är en liten sammanställning på vad man bör tänka på...

Ingen butik säljer något utan att man talar om att den finns. Produkterna ska presenteras på alla upptänkliga ställen. På Internet är det viktigt att man kommer med på olika prisjämnförelse- och shoppingsajter samtidigt som man syns i sökmotorer. Vilket många glömmer...

Vi har ramavtal med bland annat Prisjakt, Kelkoo, Pricerunner och Torget. Dessa ger dig fördelaktiga priser och ger dig möjligheten att snabbt få trafik till din e-shop. Förutom att du kommer med i produktlistningar på ett smidigt sätt kan avtalen utnyttjas för kampanjer med mer synlighet för att expelvis bygga varumärke.

För att få en bra ström med trafik till din e-butik är det viktigt att sajten är sökmotoroptimerad. För att säkerställa en placering högt upp i resultatlistorna är det ånga olika delar som måste beaktas. Vi har tagit fram en egen tjänst som är anpassad just för våra kunder och vår tekniska plattform.

Alla vet att det kostar mer att attrahera en ny kund än att behålla en gammal. Detta gäller i än större utsträckning på nätet. Att hålla kontakten via e-post är extremt kostnadseffektivt. Det viktiga är att hålla kontakten med kunderna och ge dem intressanta och relevanta erbjudanden så att de kommer ihåg vem de senast handlade av.

Vill du veta mer så hör gärna av dig.
Mange
mj@incordia.se

  • Medlem
  • 2009-09-24 09:45

Tänkte väcka liv i denna tråd. Jag kollar på lite alternativ för en mindre webbshop. Och det är sant som skrivs här någonstans i tråden: det är enkelt att ladda ned och installera t ex Magneto är enkelt men att arbeta med dem praktiskt hur är det? Sidorna ska i ganska hög grad anpassas grafiskt.

Jag är PHP-utvecklare och funderar om det finns några system som man kan "jacka på" en befintlig sida. Jag vet att PayPal kan fungera på detta sätt men har rätt höga avgifter.

Hur ser det ut med andra betallösningar? Har kollat på t ex DIBS och några andra. Gemensamt verkar att de har en relativt hög månadskostnad som tickar på oavsett hur många som handlar dessutom tar de en procent. Hur stor omsättning varje månad för att det ens ska gå runt, ungefär? Är detta ens aktuellt för en mindre affär med typ 100 artiklar?

Många frågor, jag har just börjat forska i ämnet och alla tips eller ledtrådar uppskattas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 09:58

Payson är rätt bra som betalningstjänst. Inga fasta avgifter, vilket är bra om man inte är säker på hur stor försäljning man kommer att uppnå, utan bara procentsatser. De har också funktionen med direktbetalning via ditt bankkonto.

Rockettheme har gjort en enkel webshoplösning för Joomla som verkar lovande verkar inte ännu anpassad för svenska än men det lär säkert komma inom kort.

Janne

  • Medlem
  • 2009-09-25 09:12

Tack för tipset jannes! Jag ska kolla upp Payson. Google Checkout verkar vara någon variant på detta också.

Gärna fler tips om någon har.

1
Bevaka tråden