Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan Apple sänka Flash med hjälp av iPhone?

Tråden skapades och har fått 550 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Rubriken är lite hårddragen, men sammanfattar ändå vad det handlar om: Apples val att inte stödja Flash i Safari i iPhone är ett hårt slag mot Adobes plattform. RoughlyDrafted har publicerat en artikel i ämnet som är läsvärd och förklarar varför Apple både tekniskt och strategiskt inte släpper in Flash i iPhone på samma sätt som de inte släppte in Windows Media i iPod.

Även om man inte ens gillar Apple som företag eller deras produkter men samtidigt föredrar öppna standarder istället för slutna, ägda lösningar - AJAX vs. Flash (och även AIR/Apollo), MPEG vs. Windows Media osv - ja då borde man heja på Apple i den här frågan.

Innan ni ger er in i diskussionen i den här tråden, åtminstone skumma igenom artikeln så ni har koll på vad det handlar om:

The iPhone Threat to Adobe, Microsoft, Sun, Real, BREW, Symbian

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-02 01:06

Nej, jag tror inte de dödar flash. Särskilt inte som den inte heller stödjer Java, nåt jag tycker är viktigare än Flash. Det vore annars en möjlighet att köra program på den. Särskilt som det finns ARM-processorer med hårdvaruaccelererad Java.

Men, AJAX kommer säkert ta över en del från Flash i vilket fall, i menyer på sidor och så. Och det är vi glada för!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-07-02 01:10

Om Apple vill döda Flash, vad blir då kvar? Microsoft Silverlight? No way!

Tror ni verkligen något sådant kan hända på grund av en telefon?

nä nä nä nä nä ..

alltså Adobe och Apple har jobbat LÄNGE ihop .. så länge att Adobes CEO:s mamma tror att han är CEO för Apple och inte Adobe (enligt honom själv) ..

alltså anledningen till att YouTube i iPhone finns är för att Flash inte hade givit den kvalité på film klippen som Apple vill ha samt att upplevelsen för iPhone hålls högt genom en dedicerad Application för YouTube ...

Den råder ingen tveckan om att Apple & Adobe jobbar på ett iPhone Flash Plugin och vi kommer säkert få se iPhone i framtida MobileDevice Center i Adobe Creative Suite CS3 - CS4 .. ?

det tog faktist Adobe GANSKA LÅNG TID att porta deras produkter från PowerPC till Intel och nu handlar det om att porta Flash från Intel till ARM ....

så handen på hjärtat tror jag att inom 1 ÅR lär vi se någon form av Flash för OS X ARM iPhone

men innan det lär iPhone bli hackad .. men det är inte lätt eftersom först behövs en ARM Emulator så man kan testa Applicationerna och sedan behövs FrameWork för iPhone hackas ... detta var lättare på Apple TV eftersom Apple TV kör Intel och IntelMacar kör Intel ....

många får saker och ting att låta som THE END .. men faktum är att vi bara set THE BEGINING ....

Ursprungligen av Tussen69:

alltså Adobe och Apple har jobbat LÄNGE ihop .. så länge att Adobes CEO:s mamma tror att han är CEO för Apple och inte Adobe (enligt honom själv) ..

Ja, för det tror jag också. Det måste vara därför Adobe dröjde med Photoshop för Intel så pass länge. Det måste vara därför Flash för Mac OS X är så ofantligt dåligt optimerat att en enkel Flashannons får Safari att sno all processorkraft. Det måste vara därför Adobe gör de sämsta programinstallerarna som finns i macvärlden. Det är därför Apple och Adobe konkurrerar stenhårt om proffsfotograferna med Aperture respektive Lightroom. Det är därför Adobe Acrobat 8 innehåller ett antal funktioner enbart i Windows-versionen...

Ursprungligen av Tussen69:

alltså anledningen till att YouTube i iPhone finns är för att Flash inte hade givit den kvalité på film klippen som Apple vill ha samt att upplevelsen för iPhone hålls högt genom en dedicerad Application för YouTube ...

Det har väl mer att göra med att Apple har hårdvara som fixar MPEG-4 medan Flash suger kraft och saknar codecs för plattformen? (Fast jag tror inte flash hade funnits i iPhone även om det funnits codecs för det.)

Ursprungligen av Tussen69:

Den råder ingen tveckan om att Apple & Adobe jobbar på ett iPhone Flash Plugin

För mig råder det nog en viss tvekan faktiskt.

Ursprungligen av Tussen69:

så handen på hjärtat tror jag att inom 1 ÅR lär vi se någon form av Flash för OS X ARM iPhone

Well, då får vi återkomma då och se om det stämmer.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-07-02 19:45
Ursprungligen av Tussen69:

alltså anledningen till att YouTube i iPhone finns är för att Flash inte hade givit den kvalité på film klippen som Apple vill ha samt att upplevelsen för iPhone hålls högt genom en dedicerad Application för YouTube ...

Nja...klippen i usel .flv (inte har YouTube kvar insändarnas originalfiler!) har packats om till H264. Kvaliteten kan i bästa fall bli oförändrat usel - men ALDRIG bättre. Det skulle strida mot fysikens lagar.

Egentligen så beror TouTubes usla .flv-filer mest på att dom spelas upp i en större xy-ratio än dom är....plus att insänt material ofta är uselt så klart.

Varför Apple vill att YT packar om allt till H264 vet jag inte, men det har ingenting med kvalitet att göra. Detta säger jag trots att jag är en ambassadör för ISO-standarden H264 - ja, hela mpeg4-grejen (som tack och lov håller på att vinna mot t.o.m. MS - se alla nya kameror som har video till flash-kort).

Jag lutar dock åt att Apple vill att ISO ska gälla - att globalt sammarbete när det gäller ljud och video-standard gynnar alla. Många inom den digitala världen - även många som i övrigt inget har till övers för Apple - stödjer helhjärtat Apple i denna kamp...som dom som vanligt aldrig uttalar öppet.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-07-02 20:15

Vad jag har läst så stämmer det visst att Youtube har sparat alla originalfilmer som har skickats in. Och det dem gör nu är att uppgradera hela biblioteket till H.264.

I intervjun med Steve Jobs alldeles innan detta tillkänna gavs så sa han på frågan om "varför man ska se Youtube-klipp i kass kvalité på sin HD-Ready TV" att filmerna aldrig blir bättre än originalet. Vilket kryptiskt tolkas till att de håller på att koda om originalfilmerna.

Sedan är det uppenbarligen så att de som testat Youtube både på Apple TV och iPhone vittnar om bra kvalité.

Ursprungligen av mjg:

Varför Apple vill att YT packar om allt till H264 vet jag inte, men det har ingenting med kvalitet att göra.

Jag är rätt säker på att det har att göra med hårdvaruacceleration. Apple har, så vitt jag vet, dedikerade kretsar för MPEG-4 i både iPod och iPhone (och kanske AppleTV?). Det gör att de till en låg strömförbrukning kan spela upp video i hög kvalité, men bara om den är i rätt format.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är rätt säker på att det har att göra med hårdvaruacceleration. Apple har, så vitt jag vet, dedikerade kretsar för MPEG-4 i både iPod och iPhone (och kanske AppleTV?). Det gör att de till en låg strömförbrukning kan spela upp video i hög kvalité, men bara om den är i rätt format.

Om jag inte minns fel så är det grafikkortet som drar det tyngsta lasset i AppleTV och kodar H264. Är det någon som har märkt hur mycket minne som kan gå åt om man har många flash-tunga sidor uppe? Safari, t.ex., kan börja käka minne riktigt fort. Det är bättre med hårdvaruacceleration istäälet.

Jag är helt för att man fajtas för att etablera öppna standarder där det är möjligt.

Ursprungligen av Tussen69:

Den råder ingen tveckan om att Apple & Adobe jobbar på ett iPhone Flash Plugin

[...]

så handen på hjärtat tror jag att inom 1 ÅR lär vi se någon form av Flash för OS X ARM iPhone

Well, du kanske får rätt trots allt: Flash Plug-in For iPhone Coming Soon?

Edit: Jag missade Rickards inlägg ovan, det handlade om precis samma sak, dvs att Tussen har rätt och jag fel.

Ursprungligen av Tussen69:

Den råder ingen tveckan om att Apple & Adobe jobbar på ett iPhone Flash Plugin...

...så handen på hjärtat tror jag att inom 1 ÅR lär vi se någon form av Flash för OS X ARM iPhone

Vi är halvvägs dit och ännu inget stöd för Flash i alla fall.

Ursprungligen av Tussen69:

Den råder ingen tveckan om att Apple & Adobe jobbar på ett iPhone Flash Plugin och vi kommer säkert få se iPhone i framtida MobileDevice Center i Adobe Creative Suite CS3 - CS4 .. ?

det tog faktist Adobe GANSKA LÅNG TID att porta deras produkter från PowerPC till Intel och nu handlar det om att porta Flash från Intel till ARM ....

så handen på hjärtat tror jag att inom 1 ÅR lär vi se någon form av Flash för OS X ARM iPhone

Handen på hjärtat, tror du fortfarande på detta? Det är mindre än tre veckor kvar i så fall...

Som jag skrev i juli förra året så skulle vi vänta ett år och återkomma till tråden igen. Nu har tiden sprungit iväg och det har gått mer än ett år och det är dags att se ur det gick. Flash i iPhone har än en gång varit på tapeten nyligen, men det är fortsatt osannolikt.

Så, låt se, var var vi?

Ursprungligen av Tussen69:

Den råder ingen tveckan om att Apple & Adobe jobbar på ett iPhone Flash Plugin och vi kommer säkert få se iPhone i framtida MobileDevice Center i Adobe Creative Suite CS3 - CS4 .. ?

Ingen tvekan säger du?

Ursprungligen av Tussen69:

det tog faktist Adobe GANSKA LÅNG TID att porta deras produkter från PowerPC till Intel och nu handlar det om att porta Flash från Intel till ARM ....

så handen på hjärtat tror jag att inom 1 ÅR lär vi se någon form av Flash för OS X ARM iPhone

Well, jag trodde inte på det då och nu har det gått ett år och mer än det, och vi har fortfarande inte Flash i iPhone. Fortfarande lika tvärsäker?

..och som en bonus kan vi slänga in Tussens självsäkra uttalande från 2007-07-02:

Ursprungligen av Tussen69:

nä nä nä nä nä ..

alltså Adobe och Apple har jobbat LÄNGE ihop ..

[...]

Den råder ingen tveckan om att Apple & Adobe jobbar på ett iPhone Flash Plugin och vi kommer säkert få se iPhone i framtida MobileDevice Center i Adobe Creative Suite CS3 - CS4 .. ?

[...]

så handen på hjärtat tror jag att inom 1 ÅR lär vi se någon form av Flash för OS X ARM iPhone

[...]

många får saker och ting att låta som THE END .. men faktum är att vi bara set THE BEGINING ....

att tilläga så råder det inga tvivel om att iPhone kör darwin arm .. och Apple har säkert Xcode som kan compilera för intel, powerpc & arm ...

Apple har för länge sedan på deras jobb site sökt personal som kan porta darwin till arm ....

Ursprungligen av Tussen69:

att tilläga så råder det inga tvivel om att iPhone kör darwin ARN

Stämmer fint - iPhone har en sån här:
http://www.samsung.com/products/semiconductor/MobileSoC/ApplicationProcessor/ARM11Series/S3C6400/S3C6400.htm

From what we can tell, it looks like the iPhone's got a 620MHz ARM chip running under the hood. Specifics:

* ARM1176JZF chip with TrustZone (enables trusted computing environment for media, apps, network, OS, etc. -- very bad for hackers)
* Can vary in clock speed up to 700MHz or more, depending on implementation (thanks, Nigma)
* ARM Intelligent Energy Manager (claimed to reduce power consumption 25-50% in portables)
* 16K / 16K cache
* Features vector floating point coprocessor ("for embedded 3D-graphics")
* ARM Jazelle enabled for embedded Java execution (hmm...)
* SIMD, high perf integer CPU (8-stage pipeline, 675 Dhrystone, 2.1 MIPS)
* 0.45 mW/MHz power draw (with cache)

Whatever it is Apple's got that thing doing, they're doing it right.

http://www.engadget.com/2007/07/01/iphone-processor-found-620mhz-arm/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-02 13:10
Ursprungligen av Björnström:

Stämmer fint - iPhone har en sån här:
http://www.samsung.com/products/semiconductor/MobileSoC/ApplicationProcessor/ARM11Series/S3C6400/S3C6400.htm

From what we can tell, it looks like the iPhone's got a 620MHz ARM chip running under the hood. Specifics:

* ARM1176JZF chip with TrustZone (enables trusted computing environment for media, apps, network, OS, etc. -- very bad for hackers)
* Can vary in clock speed up to 700MHz or more, depending on implementation (thanks, Nigma)
* ARM Intelligent Energy Manager (claimed to reduce power consumption 25-50% in portables)
* 16K / 16K cache
* Features vector floating point coprocessor ("for embedded 3D-graphics")
* ARM Jazelle enabled for embedded Java execution (hmm...)
* SIMD, high perf integer CPU (8-stage pipeline, 675 Dhrystone, 2.1 MIPS)
* 0.45 mW/MHz power draw (with cache)

Whatever it is Apple's got that thing doing, they're doing it right.

http://www.engadget.com/2007/07/01/iphone-processor-found-620mhz-arm/

Spännande. Hårvaruaccelerarad H.264-avkodning, fast det var nog väntat. Men den har också hårdvarustöd för java-bytekod, då är det fånigt att inte Apple stödjer det. Tyvärr verkar det bero på Steves personliga motvilja mot Java.

sådär . av ren nyfikenhet har jag fixat restore filerna för iPhone OS X..

MYCKET INTRESSANT !!

iBoot används , Karnel finns .. riktig karnel (mkt skriverier förut om att iPhone inte hade en "vanlig" karnel .. men det finns ..

GODIS säger jag ...

vad är .img2 för filformat och någon som vet vad man öppnar det med ?

  • Medlem
  • 2007-07-02 13:30

Vad är det för program folk vill köra på sina telefoner egentligen? Det mesta verkar ju finnas inbyggt. En sak är väl spel ... vilket iofs skulle vara kul.

Ursprungligen av stfm:

Vad är det för program folk vill köra på sina telefoner egentligen? Det mesta verkar ju finnas inbyggt. En sak är väl spel ... vilket iofs skulle vara kul.

Man vill kunna skriva program till den av samma anledning som det finns de som vill skriva program till vanliga datorer. Man har olika användning av en pryl. Program jag skulle vilja se är Terminal, en webbserver, textredigering, remote desktop/VNC-klient, OpenVPN och en port av VLC. Kommer Apple ta fram det? Troligen inte. Då hade det ju varit bra om jag kunnat fixa det istället.

  • Medlem
  • 2007-07-02 16:28
Ursprungligen av Marcus K:

Man vill kunna skriva program till den av samma anledning som det finns de som vill skriva program till vanliga datorer. Man har olika användning av en pryl. Program jag skulle vilja se är Terminal, en webbserver, textredigering, remote desktop/VNC-klient, OpenVPN och en port av VLC. Kommer Apple ta fram det? Troligen inte. Då hade det ju varit bra om jag kunnat fixa det istället.

Jag är inte säker på att iPhones gränssnitt lämpar sig särskilt väl för att datorisera. Den är ju gjord för att göra några få saker och göra dem väldigt bra. Femtonspel, ja. Konfigurera en server, tveksamt. Jag ska inte säga vad andra kan använda saker till, men det känns som helt fel verktyg.

Ursprungligen av stfm:

Vad är det för program folk vill köra på sina telefoner egentligen? Det mesta verkar ju finnas inbyggt.

Jag kan tänka mig några av mina favvoshareware som skulle fungera utmärkt på en iPhone (förutsatt att de anpassas det iPhones speciella gränssnitt, förstås): NetNewsWire, PasswordWallet och Adium

Youtube-materialet som håller på att omkodas är orginaluppladdnings-formatet och inte en omkodning av .flv-filerna.

Tydligen har du fel Adrian (vilket de flesta nog tycker är tur i detta fall)
http://mailbox.allthingsd.com/20070705/questions-about-apples-iphone/

"At launch, the iPhone version of the Safari browser is missing some plug-ins needed for playing common types of Web videos. The most important of these is the plug-in for Adobe’s Flash technology. Apple says it plans to add that plug-in through an early software update, which I am guessing will occur within the next couple of months. "

Tussen förutspåde MacPro Quad Core
Någon på forumet slog vad om 1000 kr angående detta ..
Tussen äger nu en Mac Pro Quad Core
Någon på forumet är skyldig Tussen 1000 spänn

Tussen snart äga iPhone ...

Tussen drika eldvatten och jaga blekansikten .. urg ..

Ursprungligen av Tussen69:

Tussen förutspåde MacPro Quad Core
Någon på forumet slog vad om 1000 kr angående detta ..
Tussen äger nu en Mac Pro Quad Core
Någon på forumet är skyldig Tussen 1000 spänn

Tussen snart äga iPhone ...

Tussen drika eldvatten och jaga blekansikten .. urg ..

Third person reference to self scary.

Ursprungligen av Tussen69:

Tussen förutspåde MacPro Quad Core

Förutspå= Gissade

Det är inte direkt hjärnkirurgi du håller på med oavsett vad du själv vill tro. Så svårt är det inte att "förutspå" vad som ska hända. Nån gång kommer det processorer med 8 kärnor, med 16 osv osv osv osv.

Here's the deal folks. Hur framgångsrik iPhone än blir så kommer Flash att fortsätta vara en kopiöst viktig teknologi för hemsidor. iPhone som browserplattform kommer i bästa fall nå upp till 1% av besökarna på en webbsida, dvs en så låg andel att siteägare inte bryr sig. Med andra ord har Apple bara att välja att stödja det eller att ha missnöjda kunder. I den mån det är "ett hårt slag" mot någon så är det mot Apple själv.

Att tro att iPhone skulle förändra det är lite som att tro att Europa skulle lägga ner 3G för att iPhone inte stödjer det - rent nonsens i mina öron

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att tro att iPhone skulle förändra det är lite som att tro att Europa skulle lägga ner 3G för att iPhone inte stödjer det - rent nonsens i mina öron

Jag är inte så säker på det. Men vi får väl se om Apple kommer med en flash-plugin eller inte. Intressant i alla fall att Apple plockat bort allt flash-baserat från sin egen hemsida och ersatt det med ajax-lösningar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är inte så säker på det. Men vi får väl se om Apple kommer med en flash-plugin eller inte. Intressant i alla fall att Apple plockat bort allt flash-baserat från sin egen hemsida och ersatt det med ajax-lösningar.

Apple hade inte Flash innan det heller, dom hade quicktimeplugins som påminner starkt om Flash, men "tråkigare".

Bevaka tråden