Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krympa musik..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå ja..

Hade tänkt att rensa min nano och krympa musik för att få in mer liksom..

på Sibas hemsida står det " Ta allting du älskar hos iPod och krymp det. Och krymp det en gång till."

Men jag undrar hur man krymper musik. Behöver man ett speciellt program, och var kan man fixa det?

vore tacksam för svar!

// Henke

Ursprungligen av Henkz0r:

Hallå ja..

Hade tänkt att rensa min nano och krympa musik för att få in mer liksom..

på Sibas hemsida står det " Ta allting du älskar hos iPod och krymp det. Och krymp det en gång till."

Men jag undrar hur man krymper musik. Behöver man ett speciellt program, och var kan man fixa det?

vore tacksam för svar!

// Henke

hehe det just Siba menar är att ... ta allt iPod har att erbjuda och klämm in den i en LITEN spelare, dvs Nanon, de menar inget med musik storleken etc

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-15 17:02

du kan ju ändra bitarie i iTunes, men då blir det sämre kvalite

sök på google efter mp3 converter, där borde du hitta programm som ändrar bithastigheten, och om du ändrar från 192 eller 256 till 128 eller 112 så hörst det ingen större skillnad när man lyssnar, det kan vara vissa enstaka låtar, fast ju högre du har volymen desto sämre kommer kvaliten vara ju lägre bithastighet du har. Att minska från 192 till 128 spar du ganska m ycket plats på om du gör det på alla låtar

jag har själv "krymt" mina låtar, har lyckats klämma in 646 låtat på en 2 gig nano, och har plats för några till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-16 07:22

Man hör ganska så markant skillnad på en 128kbps eller en 256kbps mp3. Men vill man nu minska storleken på dem genom att köra dem genom en "förstörande" process igen (kört en gång redan när mp3an gjordes) så kan man ju konvertera dem till aac format som oftast blir mindre än en mp3a.

Cygate, Varför inte använda iTunes då? Går ju finfint att konvertera till lägre bitrate där.

men hur ändrar man bitrate i itunes?:confused:

Ställ in önskat format och bithastighet i inställningarna. Sen markerar du önskade låtar och välj "konvertera..." i menyn.
Men som sagt, kvaliten blir ÄNNU sämre. Det bästa är att rippa om från cd till aac/128. Det är nog det bästa (läs: minst dåliga) du kan få med hög komprimering.

1
Bevaka tråden