Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1 år med iPod, recension....

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Min lilla historia börjar för ganska precis ett år sedan, då jag p. g. a. mitt arbete reste mycket, satt på flyg och låt på hotell mm. Alltså kände jag att det började bli dags att skaffa nåt bärbart i ljudväg. Hade planer på att skaffa en billig bärbar CD-snurra, men det kändes inte helt riktigt då jag har väldigt svårt att välja de CD'n som jag vill ha med mig. Problemet blir ju att även om själva apparaten är hyfsat liten, så tar ju skivorna en herrans plats och blir tunga om man ska ha ett försvarligt gäng med sig så man inte blir trött på allt ute på Nordsjön i flera veckor, ja jag jobbar på oljeplattformar och sånt och då vill man resa lätt då vi inte får ha för mycket bagage med i helikoptrarna. Alltså velade jag.

Nåväl, en dag så visade min Mac-galna kompis sin nya leksak, en 10 GB iPod. Det sa klick i hjärnbarken direkt och med en iPod halkandes i svettighand och halvt frånvarande lyssnande på polarens mässande om tingestens förräfflighet, så var jag såld....... Där var det jag eftersökt!

Jag hade ju kikat en smula på dessa små mp3-mojjar, men va fan, 512 Mb som mest.....

Efter lite funderande och läsande på Apples hemsida så bestämde jag mig för en 40GB för jag stod hellre ut med några gram till i vikt och ett par mm tjockare apparat, än platsbrist.

Jag betalade nåt runt 5000 kr ink. gravyr, dockningsstation, sladdfjärr, bälteshölster och in-ear pluggar. Ja med frakt och allt. Detta kan ju tyckas vara dyrt som attan, men jag ser det på ett annat sätt. Om man skulle köpa mp3 spelare med fasta minnen på 512 Mb för att komma upp i 40 Gb så skulle det kosta vansinniga ca 120 000 kr baserat på ca 1500 kr per 512-spelare. Det är idag det, och för ett år sen kostade de ännu mera. I det läget känns 40 Gb för 5000 kr ink. en massa tillbehör väldigt billigt.

När så grunkan kom hem så var det inga större problem att få igång det hela, och sen satt jag ett bra tag och laddade in mina ca 850 CD-skivor i AAC 128 och sen in i Ipod'en. Allt gick väldigt smidigt, och intankningen till iPod'en tog ca 40-50 minuter om jag minns rätt nu.

Jag har idag 9986 låtar i den och den är ännu inte helt full.

Jag tycker att de medföljande pluggarna var rent ut sagt skräp, och de extra in-ear var inte mycket bättre, helt bortkastade 395 kr enligt mig. Hade hört talas om Koss the Plug och köpte ett par sådana för 395 kr på Gardemoen en dag. Nu blev det en annan sång i grejorna, helt klart väldigt prisvärda pluggar. Men tyvärr var jag ändå inte nöjd, jag är rätt kräsen jag...

The Plug lät rätt bra, men var enligt mig lite för murriga och blev lätt för "svullna" i basen utan att ha rätt lyster och "luft" i övre mellanregister och diskanten för att få en för mig riktig klangbalans. Dessutom så dämpade de ljud utifrån rätt dåligt och satt inte så bra i mina öron, ville lätt trilla ut på nåt vis.

Fick på nåt vis nys om en gourmetplugg som jag faktisk hört talas om för flera år sedan, fast då via kompisar som är musiker, som nämnde en firma i USA som tillverkade krämgrejor för folk på scen bl a.

Etymotic hette de och efter lite letande efter recensioner på nätet så verkade det vara ett par ER4P man skulle ha, men de var attans dyra med $330 för ett par. Men efter lite letande så hittade jag dem från en nätbutik för under $200 ink. frakt och allt.

Väl hemma så testades de och först så blev det ju WOW över mellanregister och diskanten, vilken lyster och luftighet!! Men basen var lite av en besvikelse då, lite svag och feg tyckte jag. Men jag funderade lite på om jag ev. blivit avtrubbad av den rätt överfeta basen i Kossarna, och kanske att jag skulle vänja mig efter ett tag vid basen i dessa finsmakarpluggar.

Ja, så blev det. Idag tycker jag ibland fortfarande att det gärna kunde vara ett eller två snäpp mer tryck i basen. Men egentligen så finns det duktigt kraftfull bas bara musiken verkligen innehåller det. Och den bas som finns håller mycket hög klass med rejält tryck om det finns på skivan, mycket torr ren och välartikulerad. Toltalt sett är ljudet ur dessa Etymotic en ren njutning. Med Kossarna så körde jag med bassänkning i EQ'n, med Etymotic kör jag med Bashöjning.

Men det allra bästa med dem, i kombination med ljudet, är att de dämpar ljud utifrån spöklikt bra, i synnerhet med de medföljande grå skumpluggarna. När jag flög med propellerplan tidigare med Kossarna eller iPod's standardpluggar, så var det ingen ide att försöka lyssna på musik för man hörde bara motorvrålet från planet. Men med dessa Etymotic så hör man knappt plantet ens med paus intryckt, ja inte ens när jetplanet startar på fullt mos så blir det mycket mer än ett lite ökat brus i bakgrunden. Helt makalöst och bättre än ett gäng gula Bilsom i varje öra.

Det som jag inte gillar alls hos dessa Etymotic är att de även är världens bästa stetoskop, då kabeln är otroligt "mikrofonisk". Minsta berörning smäller och skrapar rejält rätt i bland stigbyglar och städ.... Det är helt obegripligt att Etymotig valt denna kvalitet på kabeln vilket jag påtalat för dem. Sen är även greningen från en kabel till två upp till öronen rätt onödigt klunsig liksom clipset. men totalt sett är detta det bästa ljud jag hört från så små pluttiga pluggar.

Själva iPod'en har skött sig klanderfritt under året, och egentligen är väl det enda jag ibland retar mig på, att den ganska ofta behöver köra någon egen restart då den visar äpplet ett tag innan den är redo. Likaså kunde man ju överleva utan gråt om batteritiden fördubblades. Jag får väl ut allt från 4-6 till 11-12 timmar beroende på hur jag lyssnar. Likaså hade jag gärna sett en EQ som man kunde justera steglöst själv i iPod'en, varför inte en radio med. Ibland är det kanske lite halvdrygt med att ha så känsliga touchknappar och styrhjul. Det händer ju att man sullar till det bara för att man råkar ta i den lille. Men de är väldigt trevliga bara man blivit lite van vid dem. Kvalitetskänslan i apparaten är mycket trevlig, den känns solid som om den var helgjuten. En annan sak jag ibland saknar är möjligheten att kunna scrolla fram artist och albumnamn som är för långa för displayen

iTunes är verkligen kalasbra det med bara man blivit lite varm i kläderna med det.

Jag har en hyfsat påkostad hemmastereo som jag givetvis kört iPod'en genom, med lurarna och via högtalarna. Det låter förbluffande bra om den lille och man har oftast väldigt svårt att avgöra om det är CD-originalet som spelar eller iPoden. Mycket imponerande.

Alltså är jag mycket nöjd med iPod, som ger mig ett mycket kompetent välljud och möjligheten att ha musiken från alla mina 850 CD i fickan med ett ljud som inte lätt låter sig avslöjas från originalet som ett hårt komprimerat ljudformat.

Mitt nästa projekt är att få till det att ansluta iPoden till in bilstereo, som har egen separat aux-ingång. Jag behöver alltså nåt vettigt att strömförsörja iPod'en med i bilen, samt en vettig bilhållare. Tyvär har jag inga användbara mugghållare i bilen, utan det kanske blir billigast och enklast med en sådan där universalhållare med gummilameller i sidorna som de har på Clas Ohlsson för 39 kr.

Nu menar ju många att iPod inte är bäst utan att bl a. Iriver m fl. skulle sopa mattan med iPod, om inte annat så med ljudet. Men jag vete fan, kikar man i allehanda tester under åren så verkar ju fortfarande iPod kriga i absoluta toppen i klassen, även om det snackats om iPod-dödare många gånger. men få eller ingen verkar kunna få till helheten så pass bra som apple klarat med iPod'en. Är de ev. bättre på ett par saker, ja då är användargränssnittet rörigt och seg eller PC-progget för musiken och överföringen dåligt på nåt sätt. Nä, iPod ligger nog där i toppskicktet ännu ett tag även om konkurrensen hårdnat.

Detta blev ju längre än jag tänkte mig, men det håller ju reumatismen borta...

Kommentarer eller synpunkter är välkommna.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-25 22:47

oj... det var långt.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 22:52

Har aldrig varit så fokuserad på att läsa. Var nära att fälla en tår.

Jag förstår hur du menar. Dock itne med hur många låtar. Hade första dagen enbart 100 låtar på den, alla dåliga mp3or.

Nu när jag snart fyllt min iPod 10 gig är jag nöjd med mitt köp. Jag köpte den innan "alla" snobbar i Sverige köpt den och gled runt med flera hundra låtar i fickan.

Och när jag nu fått veta att han ska få en liten överviktig "son". En iPod Photo 40 gb. Så kan jag inte bli gladare. Men den gamla trotjänaren kommer inte glömmas bort. Både vikten och storleken gör den smidigare att springa med.

Bra skrivet och du har så rätt.

Världen ser inte likadan ut efter man fått en iPod.

//C

Ursprungligen av erik:

oj... det var långt.

Men skoj att läsa.

Långt, men grymt skrivet..

Jag tror inte på att man blir iPod galen om man inte hänger här med er..

  • Oregistrerad
  • 2004-12-25 23:34
Ursprungligen av minipod:

Långt, men grymt skrivet..

Jag tror inte på att man blir iPod galen om man inte hänger här med er..

//C

seriöst, egentligen är det ju sjukt att man lägger ner mellan ½-2 timmar per dag på den här jävla sidan, men det är ju bara omöjligt att slita sig. jag är kär i min ipod, och den bestämmer över mig, så är det bara, och jag njuter av det.

Mycket bra skrivet!

jag hade väldigt gärna haft ett par etymotic som komplement till mina koss porta pro. synd bara att kabeln är så känslig, samt priset. apple lurarna är ju inget att ha, som sagt.

Ursprungligen av manasse:

seriöst, egentligen är det ju sjukt att man lägger ner mellan ½-2 timmar per dag på den här jävla sidan, men det är ju bara omöjligt att slita sig. jag är kär i min ipod, och den bestämmer över mig, så är det bara, och jag njuter av det.

kan inte annat än hålla med, tyvärr.. jag har länge funderat på att det är ganska meningslöst att sitta och läsa ALLA trådar när man likförbannat redan har en iPod som fungerar hur bra som helst, men det går ju inte att sluta..

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-14 09:03
Ursprungligen av manasse:

seriöst, egentligen är det ju sjukt att man lägger ner mellan ½-2 timmar per dag på den här jävla sidan, men det är ju bara omöjligt att slita sig. jag är kär i min ipod, och den bestämmer över mig, så är det bara, och jag njuter av det.

hahaha Word!

Dr Tinnitus, det finns en lösning på dina problem med skrapet från lurarna. dra en liten påsförslutare i ståldtråd runt sladdarna där de delar sig. Sätt in lurarna. Dra sladdarna över öronen och ihop bakom huvudet. Dra upp din lilla "spärr" och justera mot nacken. Fäst bältesclipet i kragen så att sladden går fri. Voilá!

Kolla in mitt test av lurarna på denna adress:
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=44139

Bra skrivet, kul läsning! Jag tror det var det längsta inlägget vi har haft här på iPod.se.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-05 15:57

Snyft! Det där var vackert!

Det var riktigt fint skrivet. Fångade verkligen känslan!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-12 10:42

Hehe, kul historia. Däremot håller jag inte med om Koss pluggarna. Jag fick däremot prova de olika medföljande plugsen innan jag hittade den som satt kvar i örat. Och de dämpar verkligen bort ljud utifrån. Även när man lyssnar på lägre volym. Men det är en smaksak.

Ursprungligen av tWisted:

Hehe, kul historia. Däremot håller jag inte med om Koss pluggarna. Jag fick däremot prova de olika medföljande plugsen innan jag hittade den som satt kvar i örat. Och de dämpar verkligen bort ljud utifrån. Även när man lyssnar på lägre volym. Men det är en smaksak.

Ja, kanske jag skrev lite luddigt om Kossarna. Givetvis dämpar de yttre ljud mycket bättre än de medförljande plopparna till iPod. Men de är helt chanslösa i dämpning om man jämför med Etymotic med antingen de vita silicon-propparna eller de grå skumpluggarna. Etymotic är helt enkelt övelägsna i detta avseende.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-14 10:20
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ja, kanske jag skrev lite luddigt om Kossarna. Givetvis dämpar de yttre ljud mycket bättre än de medförljande plopparna till iPod. Men de är helt chanslösa i dämpning om man jämför med Etymotic med antingen de vita silicon-propparna eller de grå skumpluggarna. Etymotic är helt enkelt övelägsna i detta avseende.

Dr Tinnitus

Provat kossarna med Koss Pro Eartip? Grymmt mycket bättre än orginalkuddarna.

Ursprungligen av kainen:

Provat kossarna med Koss Pro Eartip? Grymmt mycket bättre än orginalkuddarna.

Nix, det har jag inte. Jag använde mina kossar bara några få gånger, sen fick jag mina Etymotic ER4P. Sen dess är intresset noll för Koss då de inte har en chans mot Etymotic rent ljudmässigt, vilket inga byten av själva dämpproppen kan ändra på.

Kossarna bor sen den dagen längst in i en låda.....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2005-07-04 14:16

Vill bara säga att historian är mycket fängslande, och jag håller med om Koss Pluggarna, de är alldeles för fläskiga i basen och tappar för mycket på mellanreg. och diskant.
Jag har ett par sennheiser PX 200, en ganska billig lur (ca500:-) och de låter mycket bra, plus att de är duktiga på att hålla kollegor och annat oljud utanför ljudbilden. De läcker inte heller särskilt mycket.

Beror ju naturligtvis också på vilken musik du lyssnar på... är det trance du tankar med så vill du kanske ha fetfet bas och maxvolym. Jag är i en annan del av musikvärlden och botaniserar....

Länge sedan jag var in här på iPod.se och kikade nu, så man blir ju lite glatt överaskad att folk uppskattat det jag skrivit, både i fakta och prosa. Man bugar sig....

Jag kan ju säga att även jag botaniserar min huvudsakliga musikkonsumtion på anda musikaliska ängar än Trance HipHop och sådant.

Dr Tinnitus

Tack.....

för en bra Histroia. Gällande Koss pluggarna kan jag bara hålla med då jag upptäckte samma fenomnen som du direkt då jag fick min Ipod (igår) och pluggade in mina nya Koss pluggar.
Bra tryck i basen men burkigt mellanregister och diskant. Det blir inte den där luftiga diskanten som du så vackert beskriver det. Då har jag ändå min musik inlagd i 320 kb mp3 eller 224 kb AAC.

Pluggarna funkar fint till Tekno, Discodunk och annan basbaserad musik men är sämre för BB king, Lynyrd Skynyrd och framförallt klassisk musik där basregistret inte är det viktigaste.

Så jag ska leta efter andra lurar men ska nu prova lurarna uinnan jag köper dom. Trots allt så är ljudupplevelser något personligt då något som låter bra för en person låter för***** för en annan.

  • Medlem
  • 2006-08-11 15:43

Men asso iBeat, e de Apples lurar med lite "bling-bling tut-tut jag lyser"?? Funderar på att köpa iBeat men om de e apples orginallurar så... nej.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-14 13:07

Hehe... kossarna är iofs grymmt prisvärda... jag funderar på att köpa ett par bättre in-ear lurar men jag prioriterar annat just nu.... tex projektorköp...

Kul recension! roligt att läsa sådär långa "berättelser"
Jag slängde mina originalproppar från apple direlt och införskaffade mig ett par KOSS The Plug
de kostar ju inte så mycket så varöfr inte bättre än original iallafall.

Ursprungligen av Orfeous:

Kul recension! roligt att läsa sådär långa "berättelser"
Jag slängde mina originalproppar från apple direlt och införskaffade mig ett par KOSS The Plug
de kostar ju inte så mycket så varöfr inte bättre än original iallafall.

Ja Koss pluggarna är mycket prisvärda, vilket jag skrev i mitt första inlägg har jag för mig. Men de har ingen chans mot Etymotics välljud. Basen ur Kossarna är klart fetare, men det är just det som är problemet, den är bara fet, för fet, och rätt okontrollerad. Basen ur Etymotic ER4P är slankare men pondus finns i mer naturliga doser samt är mycket snärtig och detaljrik. En bas som i alla fall jag värderar mycket högre än en konturlös fläskbas.

Smaken är som baken, och då Etymotic är väldigt dyra lurar så är det ju ändå som jag sa klart prisvärt med Kossarna som låter väldigt bra i relation till prislappen.

Dr Tinnitus

Jag tycker inte att man kan jämföra Etymotic ER4P och KOSS The Plug då det ligger i helt olika prisklasser! Man får ju i stort sett vad man betalar för. ett par lurar för 2000kr brukar oftast låta bra!

Men som du säger.. "smaken är som baken" vissa vill ha mer bas vissa vill ha mindre. jag har en pappa som håller på mycket med ljud och så.. själv brukar han skruva ner basen då jag vill skruva upp den jag är inte kräsen vad gäller ljud. men originalsnäckorna och KOSSarna märkte jag skillnad direkt då man testat de olika gummitottarna på snäckorna så att de sitter bra i örat och försluter bra.
fick en fin bas och ett tätt öra. Jag tyckte att de mesta ljudet utifrån stängdes ut. Datorfläktarnas väsande hördes knappt

Ursprungligen av Orfeous:

Jag tycker inte att man kan jämföra Etymotic ER4P och KOSS The Plug då det ligger i helt olika prisklasser! Man får ju i stort sett vad man betalar för. ett par lurar för 2000kr brukar oftast låta bra!

Men som du säger.. "smaken är som baken" vissa vill ha mer bas vissa vill ha mindre. jag har en pappa som håller på mycket med ljud och så.. själv brukar han skruva ner basen då jag vill skruva upp den jag är inte kräsen vad gäller ljud. men originalsnäckorna och KOSSarna märkte jag skillnad direkt då man testat de olika gummitottarna på snäckorna så att de sitter bra i örat och försluter bra.
fick en fin bas och ett tätt öra. Jag tyckte att de mesta ljudet utifrån stängdes ut. Datorfläktarnas väsande hördes knappt

Nu förstår jag inte, du verkar oense med mig på nåt sätt. Vad har jag skrivit som du hakar upp dig på?

Jag har klart och tydligt skrivit att Kossarna gav ett rejält lyft jämfört med de medskickade originalpropparna.

Jag har även skrivit att Kossarna är mycket prisvärda.

Men tyvärr så har de ingen chans rent ljudmässigt mot Etymotic ER4P, inte mer än att de har mer men mycket bumligare grötigare bas. Kossarna har inte dålig diskant mellenregister eller annat, men Etymotic ER4P är överlägset klarare luftigare och renare på allt detta, samt dämpar bort yttre oljud mycket bättre.

Kort sagt, Kossarna är bra, och i förhållande till priset, mycket bra. Men trots det är Etymotic ER4P överlägsna i ljudkvalitet, men tyvärr även mycket dyrare.

Man kan visst jämföra billiga Kossar mot svindyra Etymotic. Om inte, hur ska man då kunna ta reda på ev. skillnader?

Man kan jämföra en trasig flaggstång med en krokig dunkudde, på vad som helst. Men det viktiga är att man är vaken för varför det blir som det blir, vilka orsaker som påverkar alltså.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2005-03-22 23:51

Underbar läsning

Åh! Helt klart bästa inlägget på ipod.se . Nästan så att det borde nomineras på något sätt. Har ett par Koss Porta Pro och funderar på sikt att upprgadera mig till ett par "proffslurar". Självklart är det bättre ljud i ett par dyrare lurar. Varför kan folk inte bara acceptera faktum?!? Gillade sättet "berättelsen" var skriven på: eventuella problem du stötte på och framförallt positiva stunder tillsammans med din iPod.
Enda problemet jag stött på med min iPod är att det redan nu har kommit uppgraderingar, vilket har lett till att man kanske tycker att det är lite störigt. Men jag ska väl ha min iPod tills Apple verkligen uppgraderar iPod'en riktigt och lägger in t.ex. "riktig" EQ och radio.

Ha det bra / Hampus

Själv har jag också tänkt köpa mig ett par rejäla lurar. Har haft koss porta pro som jag sålde med min mini. Nu har jag photo 30gb och är sugen på att köpa Shure E2c. Jag tyckte ljudet med porta pro var fantastiskt kommer jag att märka någon stor skillnad mellan dom och dyrare audiofile lurar för 1000kr? Jag har ju väldigt kännsliga öron men vilka hör snäckor rekommenderar ni och dom ska ha minst lika bra ljudåtergivning som porto pro.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-09-04 20:02

all den tiden man tog sej va det värt.mkit intreant att läsa !Tack!

Intressant läsning, mina iPods och iTunes har ändrat hela mitt sätt att lyssna och använda musik. Tack. Tack Apple.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-10 13:00

Håller med om Koss Pro Eartip......har även den modellen som ser ut som en julgran till kossarna.....ännu bättre.....kom inte ihåg vad den hette.....men fasen...trycker man in dom långt så sitter dom bra även om man dunkar på utan ljudspärren...

1
Bevaka tråden