Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem vill köpa en iPod Mini?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min lillasyrra och en kompis till henne åker till Las Vegas på söndag kväll och är hemma runt 10 juni. Jag har lyckats övertala henne att köpa hem så många iPod Minis hon bara kan. Några är uppbokade redan, men det finns rum för bokning. Jag har gjort en lista för varje färg, sen får vi helt enkelt se hur många som går att få tag på (taskig tillgång i USA). Först till kvarn gäller.

Priset är 2900 kr/st plus ev frakt någon hundring.

Maila mig på ipod@eccito.com eller skicka ett privat msg här på 99mac så lägger jag till dig i bokningslistan. Om du undrar över garantin så gäller den över hela världen.

Vill du ha en iPod Mini före augusti så är detta ett bra tillfälle.

Lycka till att få tag på någon överhuvudtaget

Fått tag på 3st silver hittills. De ligger i Vegas och väntar på lillasyster. Jakten fortsätter.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Fått tag på 3st silver hittills. De ligger i Vegas och väntar på lillasyster. Jakten fortsätter.

Ja men dåså! Skönt! Hade köpt en om jag inte redan hade en, sedan någon månad tillbaka

  • Medlem
  • 2004-05-13 22:46

hiihi jag har också en silver.. fan va många som har mini nu då

Hm... 249 dollar blir 1.881,95.SEK med dagens dollars kurs.

"Priset är 2900 kr/st plus ev frakt någon hundring"

borde vara...

"Priset är 1900 kr/st plus en dryg tusing som tack för besväret"

Det är schysst av dig att erbjuda möjligheten, även om jag tycker att det är ett lite magstarkt påslag. Men marknasekonomi råder ju - tillgång och efterfrågan sätter priset. Du får dom säkert sålda.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-18 15:36
Ursprungligen av iJohannes:

Hm... 249 dollar blir 1.881,95.SEK med dagens dollars kurs.

"Priset är 2900 kr/st plus ev frakt någon hundring"

borde vara...

"Priset är 1900 kr/st plus en dryg tusing som tack för besväret"

Det är schysst av dig att erbjuda möjligheten, även om jag tycker att det är ett lite magstarkt påslag. Men marknasekonomi råder ju - tillgång och efterfrågan sätter priset. Du får dom säkert sålda.

Du glömmer bort skatten som är olika i varje delstat, 250 + 5%> av priset.
Så när mini'n kommer till sverige så kommer den att gå på MINST 250+25%=312,5 dollar.

Raptor

  • Medlem
  • 2004-05-19 01:07

Detta är egentligen INTE i första hand riktat mot just dig, Johannes.
Det är så vanligt med såna här felräkningar och klagomål.
Man upphör aldrig förvånas över oviljan att låta andra tjäna pengar
på att vara driftiga och ta risker.
Återigen, inte riktat till dig. Jag känner ju inte dig alls.
Dessutom påtalar du ju att det är just tillgång och efterfrågan som styr, så du har ju insett det.

Men bara sverigeandan, liksom:
Man vill inte göra jobbet själv.
Inte lägga ut pengarna.
Inte ta risken att de inte blir sålda, eller att de plötsligt går ner i pris.
Inte betala nån tull eller moms, som sannolikt tillkommer när paketet anländer.
Inte räkna ut totalkostnaden inkl frakter och speditionsavgifter osv utan utgå från lägsta möjliga dollarkurs (som aldrig blir aktuell vid en överföring) och sen skippa ev tax, frakt, moms osv.
Man UTGÅR på nåt sätt från en olaglig modell som det vore ett grundlägganade koncept och
klagar över att andra skor sig på de stackars olyckliga som så gärna vill ha en iPodMini billigt, men utnyttjas av de giriga.
Man vill bara betala teoripriset och få den serverad i handen gratis...

Jag har fått betala svensk moms och avgifter på alla jag tagit hem.
Inte mycket att gnälla över, när man vet att det är det som gäller.
Sen kan man tycka att det är sjukt att staten mitt i allt ska in och tjäna
på ens affärer, men så är det ju hela tiden.

Det är alltså inte att tälja guld. Så mycket blir det inte kvar.
Det tar tid och kostnader att jaga fram dessa svåråtkomliga små prylar också.

Det var helt rätt av Jons syrra - och en lika självklar som iskall kommentar att hon
hellre köper kläder för pengarna om hon inte tjänar på dem.

Ursprungligen av iJohannes:

Hm... 249 dollar blir 1.881,95.SEK med dagens dollars kurs.

"Priset är 2900 kr/st plus ev frakt någon hundring"

borde vara...

"Priset är 1900 kr/st plus en dryg tusing som tack för besväret"

Det är schysst av dig att erbjuda möjligheten, även om jag tycker att det är ett lite magstarkt påslag. Men marknasekonomi råder ju - tillgång och efterfrågan sätter priset. Du får dom säkert sålda.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 15:02
Ursprungligen av Palle:

Detta är egentligen INTE i första hand riktat mot just dig, Johannes.
Det är så vanligt med såna här felräkningar och klagomål.
Man upphör aldrig förvånas över oviljan att låta andra tjäna pengar
på att vara driftiga och ta risker.
Återigen, inte riktat till dig. Jag känner ju inte dig alls.
Dessutom påtalar du ju att det är just tillgång och efterfrågan som styr, så du har ju insett det.

Men bara sverigeandan, liksom:
Man vill inte göra jobbet själv.
Inte lägga ut pengarna.
Inte ta risken att de inte blir sålda, eller att de plötsligt går ner i pris.
Inte betala nån tull eller moms, som sannolikt tillkommer när paketet anländer.
Inte räkna ut totalkostnaden inkl frakter och speditionsavgifter osv utan utgå från lägsta möjliga dollarkurs (som aldrig blir aktuell vid en överföring) och sen skippa ev tax, frakt, moms osv.
Man UTGÅR på nåt sätt från en olaglig modell som det vore ett grundlägganade koncept och
klagar över att andra skor sig på de stackars olyckliga som så gärna vill ha en iPodMini billigt, men utnyttjas av de giriga.
Man vill bara betala teoripriset och få den serverad i handen gratis...

Jag har fått betala svensk moms och avgifter på alla jag tagit hem.
Inte mycket att gnälla över, när man vet att det är det som gäller.
Sen kan man tycka att det är sjukt att staten mitt i allt ska in och tjäna
på ens affärer, men så är det ju hela tiden.

Det är alltså inte att tälja guld. Så mycket blir det inte kvar.
Det tar tid och kostnader att jaga fram dessa svåråtkomliga små prylar också.

Det var helt rätt av Jons syrra - och en lika självklar som iskall kommentar att hon
hellre köper kläder för pengarna om hon inte tjänar på dem.

Hur åkte dina ipod mini fast i tulle (posten eller bar du dom på väg tillbaka från usa)? och vad fick du betala för dom? och till slut vad för mall använde dom när dom tog tull (dom kanske hittade kvittot bland alla mini's)?

Hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • 2004-05-19 20:57
Ursprungligen av Raptor:

Hur åkte dina ipod mini fast i tulle (posten eller bar du dom på väg tillbaka från usa)? och vad fick du betala för dom? och till slut vad för mall använde dom när dom tog tull (dom kanske hittade kvittot bland alla mini's)?

Hälsningar
Raptor

Jag håller inte på med samma modell som privatpersoner gör på t ex eBay, när man skickar 1 st iPod och skriver "Gift" på lådan osv. Mina inköp deklareras enligt gällande regler med fakturakopior i sändningen.
Då får man räkna kallt med att betala det som ska betalas...

Om man nu inte vill smuggla iPods förstås..

Ni har rätt, Palle samt Raptor.

Priset i Sverige blir, som sagt minst 2328:- (= 311 US dollar).

1. Jag ser inga problem i att nå´n tjänar en slant - speciellt när han/hon får slita för slantarna.
2. Jag missade moms/VAT-avvikelserna och tyckte då inte att, att få sin iPod mini några månader tidigare var värt en dryg tusenlapp extra. En personlig åsikt.
3.När jag trodde att påslaget var stort ansåg jag att priset, där pris och tjänst (=leta runt efter varan, transport etc som inte är gratis) kunde vara bättre peresenterat. Forumlering får en okunnig att tro att iPod:en kostar 2900:-. Säg istället som det är att det kostar en massa semestertid att jaga fram prylen och kräng för det utan att skämmas.

VAT/moms-aspekten innebär att skillnaden blir knappt 700:- (?3000:- minus 2328:-), då räknat på teoretiskt lägsta iPodmini-pris i Sverige. Säkert kan vi förvänta oss att Apple avrundar uppåt - är 2499:- (inkl. moms) ett rimlig pris kanske?

Mina ursäkter, än en gång.

För dyrt!

D låter som ett rätt ok erbjudande, men ja väntar hellre tills den är släppt här i sverige. Så dyr kommer den inte vara. 2500 har jag hittat som bäst. 2750 på webhallen.se, och den lär ju vara "worth waiting for"

1
Bevaka tråden