Google vill utmana Facebook i den virtuella verkligheten

Virtuell verklighet spås bli en stor plattform i framtiden, och Google tar nu sikte på konkurrenten Facebook och Oculus Rift med ett eget projekt.

#Virtuell verklighet är ett område där många företag tävlar om att leda vägen. Nyligen avslöjade speltillverkaren Valve en satsning tillsammans med HTC, och förra året köpte Facebook företaget Oculus VR som utvecklar glasögonen Oculus Rift. Under #Mobile World Congress i Barcelona demonstrerade Samsung en ny version av sin produkt Gear VR som är avsedd att användas tillsammans med bolagets nya telefoner.

Microsoft utvecklar samtidigt sina egna glasögon Hololens, som snarare än virtuell verklighet ska erbjuda så kallad #förstärkt verklighet genom att hologram och 3d-objekt ritas upp över den riktiga världen.

Nu ryktas även Google vilja delta i den virtuella verkligheten. Enligt Wall Street Journal har sökjätten samlat ihop en grupp bestående av "tiotals" ingenjörer för att utveckla en version av operativsystemet Android avsett för virtuella applikationer och användningsområden.

Google planerar att distribuera systemet gratis, på samma sätt som de gjort med andra versioner av Android. När Android VR kan tänkas lanseras är inte känt, och inte heller finns det i dagsläget några produkter på marknaden som är lämpliga för ett sådant operativsystem.

Google själva har inte kommenterat uppgifterna, men enligt uppgift är det framförallt med Facebook som de vill konkurrera om att bli framtidens virtuella plattform.

För alla som vill ta med sina äldre högtalaranläggningar in i teknikens nutid kan Belkin snart ha en lösning för att göra dem kompatibla med AirPlay 2.

Skärmkanter krymper och skärmstorlek växer tillsammans med ny skärmteknik är några av nyheterna som förväntas komma med de nya modellerna.

Signify har uppdaterat sin populära fjärrkontroll som är utplacerade i många hem och vars jobb är att styra vår belysning.

Spotify har sedan urminnes tider känns det som ett gratisalternativ där du kan lyssna på musik men med reklaminslag.

Med macOS 10.14 fick vi möjligheten att aktivera automatisk växling mellan ljust och mörkt läge på vår Mac, men nu finns en app som tar det steget längre.

Då var det torsdag igen och det betyder ett nytt avsnitt av er Apple-doftande podd Macradion.