Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sid Meiers Railroads för OS X en liten besvikelse

TEST. Kan det spel som tveklöst är världens bästa järnvägssimulator charma oss igen? Sid Meiers Railroads har äntligen släppts för OS X, men den som förväntar sig nyheter blir tyvärr besviken.

Sex år har passerat sedan Sid Meiers Railroads släpptes för Windows. En hel värld av tågälskande datorspelare fick äntligen chansen att tillbringa timmar med att lägga räls, köpa lok och bygga upp små samhällen till städer. Men det var oktober 2006 det, och nu har spelet också släppts för OS X.

För dig som aldrig spelat Railroads handlar det om att bygga upp en järnväg från grunden. Man startar med en station och ett startkapital, som varierar beroende på vilken nivå man spelar på. Därefter är det bara att bygga ut järnvägen, dra spår till exempelvis gruvor eller en fiskehamn och transportera råvarorna till stålverk eller konserveringsfabriker där fisken i det senare fallet konserveras. Finns inga industrier i närheten kan man själv bygga en lämplig fabrik och extra bra är om man gör just det eller köper en befintlig fabrik då man inte bara får betalt för att transportera råvarorna till fabriken, utan också får intäkterna från tillverkningen och sedan också betalt för att transportera det till nästa stad där det finns en efterfrågan. När det gäller gruvor transporterar man malmen till stålverket, och sedan vidare till en bilfabrik eller, om spelet utspelar sig under en viss tidsperiod i en viss region, en bombfabrik där krigsmateriel tillverkas. Precis som med fisken transporteras slutprodukten sedan till den stad där den efterfrågas, och ser man på exemplet malmbrytning i gruvorna så är det ett praktexempel på en kedja där man kan tjäna enormt mycket pengar.

Men sedan finns det givetvis svårigheter också. Pengarna kan ta slut, en oljekälla kan sina, det kan komma larmrapporter om att tandpetare har skadat någon person och vips så är priset på virke plötsligt lägre. Spelar man mot konkurrerande spelare kan de också etablera en egen station i någon av "dina" städer och helt enkelt sno vad en viss fabrik tillverkar i just den staden. Man kan också sälja och köpa aktier i det egna bolaget och även i konkurrerande bolag, och här gäller det också att passa sig då konkurrenterna kan köpa upp ditt järnvägsbolag framför näsan på dig om ditt innehav är litet och priset på dina aktier lågt. Kort sagt, det finns tonvis med parametrar att ta hänsyn till hela tiden utöver det faktum att man också måste bygga ett fungerande och högeffektiv järnvägsnät, se till att gamla lok byts ut, hålla koll på hur effektivt varje del av järnvägsnätet är så det exempelvis inte står tio-femton vagnar med stål på en station och väntar på transport.

Som ni kanske märker så har undertecknad spelat detta spel något så otroligt mycket, laddat ned patchar för att det ska fungera i 64-bitars Windows 7 i en dator med mer än tre gigabyte internminne, installerat kartor gjorda av andra som älskar spelet och helt enkelt tillbringat så mycket tid framför det att datorns egna spelare inte längre kan vinna.

När nyheten kom att detta spel skulle släppas för OS X av spelföretaget Feral Interactive (som också släppt en OS X-version av Pirates för något år sedan) var det inget snack om att både en och två mungipor här på redaktionen stretchades ut en aning, och när det nu är släppt för det facila priset av 30 dollar måste man givetvis fråga sig: är detta allt?

Efter sex år kunde något mer ha hänt. Grafiken kunde ha putsats upp lite, buggar kunde ha fixats, exempelvis den som inte tar hänsyn till att man spelar i en högre upplösning och därmed inte kan göra finjusteringar av rälsdragningen. Det kunde ha tillkommit nya banor, nya utmaningar, men istället så har bonusbanan från julen 2006 lagts in som standard i spelet, och musiken i huvudmenyn är ny. Men det är också allt.

Vad värre är så är spelet plågsamt att spela på vår ena redaktionsdator, en 2012 års modell av Macbook air med åtta gigabyte internminne och en 1,8 gigahertz core i5-processor. Datorns fläktar drar igång som de interna kretsarna hade hela världens spelgrafik på sina axlar och allt eftersom spårdragning och antal tågset blir fler och fler så blir spelet så långsamt att det är en ren plåga att spela. Visst, man kan sänka upplösningen på grafiken till exempelvis 1024 x 768 pixel, men på en 27 tums Apple Cinema Display ter det sig minst sagt löjligt. Även på en betydligt kraftfullare 2011 års Macbook pro i 15-tums-modell med en Core i7-processor och 16 gigabyte internminne och ett eget grafikkort går datorns fläktar på högvarv.

De officiella systemkraven är minst en 1,8 gigahertz intelprocessor, OS X 10.6.8 eller senare, tre gigabyte internminne och 128 megabyte grafikminne. Med en sådan konfiguration skulle spelet vara i princip ospelbart med någon som helst högre grafikupplösning.

Där Railroads är högst spelbart i riktigt höga upplösningar på min fyra år gamla pc-burk där hemma, bestyckad med en core 2 duo-processor och fyra gigabyte internminne, är det en ren plåga att spela på en betydligt modernare Macbook air. Ett eget grafikkort med eget grafikminne i min Macbook air hade säkerligen underlättat för detta spel att fungera bättre, men som det är nu är jag lite besviken, om sanningen ska fram.

Sid Meiers Railroads kommer att släppas på Mac App Store inom en vecka eller två. Vi kommenderar att du köper spelet därifrån istället från tillverkarens egna webbutik då det inte är helt enkelt att ladda ned spelet igen om du tappar bort din installationsfil, och den version vi köpte därifrån kräver serienummer och kan endast kan aktiveras fem gånger.

Skriven av Joacim Melin
Kommentarer
12 svar

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.