Klagomål lämnas in i Tyskland efter iOS nya transparenspolicy

FaceBook har varit tidiga och väldigt offentliga med vad de tycker om iOS 14.5 och dess transparenspolicy. Nu när uppdateringen är släppt så börjar fler som lever på annonsintäkter att söka rättslig hjälp.

iOS 14.5 släpptes igår och tillsammans med uppdateringen träder Apples omtalade transparenspolicy i kraft. Nu har en grupp bolag i Tyskland tillsammans lämnat in ett formellt klagomål till Tysklands konkurrensmyndighet. Bolagen som alla härstammar från reklam, media och teknik hävdar i klagomålet att på grund av Apples nya policy kommer de att tappa upp till 60 procent av annonsintäkterna.

Deras advokat hävdar att detta kommer leda till att apputvecklare kommer att behöva ta betalt av användare istället för att finansieras av annonser. Liknande klagomål har lämnats in tidigare och kommer troligtvis bli fler om iOS 14.5 faktiskt visar sig påverka den digitala annonsmarknaden så kraftigt som många hävdar.

Via: Omni

Skriven av Marcus Larsson
Kommentarer
6 svar

AirTags har varit på tapeten länge och många var säker på att de skulle ha släppts förra året. Nu visar sig att även förpackningarna skvallrar för just detta.

Appar är något som inte är speciellt dyrt men nu kommer det bli lite billigare att shoppa loss i App Store för oss i Sverige.

Flera hundra fans av både Fortnite och Apple lyckades störa första dagen i rättegången med hjälp av ett telefonnummer.

Spotify Hifi verkar få konkurrens av Apple inom kort och dessutom verkar inte priserna förändras med förbättringen i ljudkvalitet.

Att köpa billiga produkter från Kina leder oftast till besvikelse och när de dessutom lovar funktioner så som HomeKit blir hoppet om kvalitet ännu mindre. Men plötsligt så händer det - typ.

Apple har äntligen uppdaterat macOS till version 11.3 där vi får stöd för HomePod i stereo via AirPlay2.