Recension: Vi gör vår fjärrkontroll lite dummare - men är det värt det?

Är touch verkligen bästa alternativet på en fjärrkontroll till Apple TV? Vi testar en knappfjärr för att se om den är bättre.

Undertecknad har aldrig riktigt blivit kompis med fjärrkontrollen som kommer med Apple TV 4 och Apple TV 4K. Den är väldigt liten och soffan fullkomligt älskar att äta upp den och gömma den på de mörkaste platserna i vår soffa. I toppen av Apple TV-kontrollen har vi även en touchyta som är helt fantastisk när vi har kliniskt rena händer. Men om vi dyker ned i chipsskålen och slungar runt våra fingrar bland solrosoljan som dränkt den skivade potatisen så skulle man nästan kunna göra en uppföljare på Mission Impossible som handlar om att bläddra till rätt film.

En dag ramlade vi över en annons för en fjärrkontroll från företaget Function som helt saknade smarta funktioner eller touch så vi klickade hem den. Vi kan egentligen börja med att Functions Apple TV-fjärrkontroll ser ut som något vi hittat i en rea-låda på Ullared. Den är otroligt plastig och känns väldigt billig om vi jämför med fjärrkontrollen vi får till Apple TV. Men trots att vi rynkar på näsan varje gång vi ser den så är knapparna ganska mysiga att trycka på och risken för att soffan skall svälja denna är nästan obefintlig.

Fjärrkontrollen kommunicerar enbart via IR vilket är lite tråkigt då det betyder att vår Apple TV måste stå framme synligt så signalen från vår fjärrkontroll kan nå Apple TV. Kontrollen "parade" sig med vår Apple TV direkt och vi kan både stänga av TV och Apple TV direkt från fjärren och även justera volymen på vår Sonos Arc. På det stora hela så är detta en rätt trevlig kontroll om man kan blunda för att den har IR och är både ful och väldigt plastig. Men vi får en kontroll som flottiga fingrar och barn enkelt kan använda.

Vill du klicka hem en fjärrkontroll från Function så går det att göra på deras hemsida och totalpriset inklusive frakt och tull landade på ganska exakt 400 kronor.

Skriven av Marcus Attefors