Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Eve Cam är en imponerande HomeKit-kamera

På senare tid har vi Apple-användare blivit bortskämda med HomeKit-kompatibla kameror och Eve är här med Eve Cam som vi har tittat närmare på.

Eve Cam är alldeles ny på marknaden och precis som många andra kameror har den stöd för HomeKit och även HomeKit Secure Video. Det betyder att vi dels får in kameran i HomeKit, men vi kan även lagra allt material direkt på vårt iCloud-konto.

En busenkel installation

I kartongen hittar vi kameran, ett fäste så vi kan montera kameran på väggen och en strömsladd. Kameran har inget inbyggt batteri och måste kopplas in i väggen för att fungera. Det är en relativt generös längd på sladden de skickar med men vi är lite besvikna på att de envisas med Micro-USB. När kameran väl är igång tar vi fram vår iPhone och öppnar Hem-appen. Vi scannar HomeKit-koden på undersidan av kameran och sen går vi igenom stegen och väljer vilket rum kameran står i och sen är vi klara.

Det tekniska

Eve Cam är utrustad med en 1080p-kamera som har ett synfält på 150 grader och den klarar att se fem meter bort i totalt mörker tack vare sin IR-sensor. Den har en statuslampa som lyser blått om streaming är aktiverat men att den inte spelar in, lyser den rött så spelas det in. Den är även utrustad med mikrofon och högtalare så vi dels kan höra men även kommunicera med den som är i huset. Eve Cam har stöd för 2,4 Ghz och 5,0 Ghz samt HomeKit Secure Video.

Med Eve Cam sköter vi allt via Hem-appen

Det är så otroligt trevligt när tillverkare står med öppna armar och verkligen går "all in" med det som Apple har att erbjuda. Med Eve Cam behöver vi inte ens ladda ned deras app utan vi kan kontrollera allt direkt i Hem-appen. Här kan vi stänga av den lilla blåa LED-lampan på framsidan om vi tycker den är störande, vi kan kontrollera alla notiser och när kameran skall meddela om rörelse. Vi kan ställa in om kameran skall strömma och spela in när vi är hemma eller om den bara skall göra det när hemmet är tomt på de som bor där. Kameran har även stöd för ansiktsigenkänning och då allt är kopplat till iCloud så vet kameran redan vilka vi är. Det går att ställa in så kameran bara skall reagera i en viss zon och den har en inbyggd lampa som kan slås på när det är mörkt i hemmet.

Så är den bra då?

Eve Cam är nog faktiskt den bästa av alla HomeKit-kompatibla kameror vi testat hittills. Det går otroligt snabbt när vi vill ta en titt i Hem-appen och Eve har verkligen gett oss allt som Apple har att erbjuda med HomeKit. Att vi slipper all form av registrering i deras egna app och direkt kan lägga till kameran och sköta allt i Hem-appen är otroligt skönt. Eve Cam bjuder även på en riktigt fin bild både i ett ljust och kolsvart hem och den är pricksäker med att känna igen rätt personer. När det kommer till designen så påminner den lite om en webbkamera och den är inte riktigt något vi vill skylta med men att ställa den lite diskret bakom en kruka fungerar kalas.

Är du ute efter en kamera till hemmet som har fullt stöd för allt som Apple erbjuder via HomeKit så är Eve Cam kameran du skall köpa. Eve Cam kostar från ca 1 600 kronor.

Din webbläsare saknar stöd för den här typen av innehåll.
Tillverkare