Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Sonos Arc var värd att vänta på

Vi är många som har väntat på en uppföljare av Playbar med en modernare design och alla fina funktioner som Sonos Beam fick och nu är den här.

Det här är Sonos Arc

När budet plingade på dörren så slogs vi direkt över hur lång kartongen till Sonos Arc var. Vi öppnar upp den och möts av en vit, stilren ljudlimpa på 114 centimeter. I kartongen hittar vi även en HDMI-sladd, strömsladd och en adapter för optisk ingång. Själva installationen är busenkel och allt vi behöver göra är att koppla in strömsladden och koppla in HDMI-sladden till vår TV. I Sonos-appen lägger vi sedan till ljudlimpan och festen kan börja. Men innan vi drar igång och pratar om ljudet och det tekniska så vill vi ta en stund för designen. Sonos Arc kommer i två färger, vitt och svart och till skillnad från Sonos Beam är den inte klädd i tyg på framsidan utan har istället ett galler.

Storleksskillnad mellan Sonos Beam och Sonos Arc.

Ganska lik en liggande Sonos Move.

Alla med småbarn är nog tacksamma över detta då Beam hade en tendens att bli lite smutsig på tyget om kladdiga barnfingrar var i närheten av TV-bänken. Arc följer på många sätt samma designspråk som Sonos andra nya produkter och med sin smala cylinderformade design smälter den in i vår inredning utan att ta över för mycket. På ovansidan hittar vi touchkontroller där vi kan höja och sänka volymen, stoppa och dra igång musik, avaktivera eller sätta på mikrofonerna eller byta låt. På baksidan av Arc så hittar vi en Ethernetport (10/100 Mbps), strömport och en HDMI som har stöd för eARC (Enhanced Audio Return Channel) och ARC (Audio Return Channel). På framsidan har vi även en LED-lampa som blinkar till vid inmatningar och här har de även en ljussensor som anpassar LED-lampans ljusstyrka beroende på hur ljust eller mörkt det är i rummet.

HDMI, Ethernet, ström och en parningsknapp.

Vad hittar vi på insidan?

Bakom det vita högtalargallret finns det elva digitala Class-D-förstärkare, tre vinklade diskanter med sidenkupoler och åtta elliptiska woofers. Två av de totalt elva Class-D-förstärkare är vinklade uppåt och detta har man gjort för att Arc nu har stöd för Dolby Atmos. Vi hittar även fyra fjärrfältsmikrofoner och precis som på andra modernare Sonos-högtalare kan vi använda Google Assistant eller Amazon Prime för att styra Arc med rösten. Sonos Arc har stöd för Dolby Atmos, Dolby Digital 5.1 och Dolby TrueHD. Sonos Arc kommer även få stöd för Multi-Channel LPCM i en framtida uppdatering enligt en av deras anställda.

En biosalong i soffan

Nu är Sonos Arc inkopplad, vi har gått igenom inställningarna i appen och startar igång Mad Max på vår TV. Vi spolar direkt fram till scenen när de åker i öknen och elgitarren dånar genom det uttorkade landskapet. Det första som slog oss var hur kraftig och fyllig basen var. Det lät så pass bra att jag var tvungen att dubbelkolla så inte Sonos Sub var kopplad med Arc - men så var inte fallet. Arc bjuder på ett fylligt ljud och har absolut inga problem alls att fylla hela vårt vardagsrum. Dolby Atmos har för mig varit lite av en fluga men jag måste erkänna att det verkligen gör skillnad. Vi hör hur ljudet studsar och ger oss en 3D-effekt i rummet och Arc klarar högexplosiva scener precis lika bra som dialoger.

När Sonos Beam lanserades så fick vi två nya funktioner som kallas "Nattljud" och "Talförbättring" och det förstnämnda drar ned basnivåerna ordentligt och jämnar ut ljudet så det inte helt plötsligt kommer massa höga ljud. Detta är en funktion som är guld värd för alla som har småbarn som man inte vill väcka. Talförbättring är precis som namnet en funktion som förhöjer dialogerna på materialet man tittar på och båda dessa funktioner finns även till Arc.

Kommer vi bli vräkta nu?

Sonos Arc står stadigt på egna ben och många skulle klara sig mer än bra med enbart den. Men vill man ha det så kallade grädden på moset och förhöja sitt filmtittande ännu mer så går det att lägga till bakre högtalare och Sonos egna subwoofer. Så vi kastar oss in i Sonos-appen igen, går till inställningar, klickar oss in på Arc och väljer lägg till Sub och lägg till surround. Efter någon minut så sitter vi nu med en Arc, Sonos Sub och två bakre Play:1 och är redo för att bli vräkta. I appen kan vi balansera de bakre högtalarna, ställa in nivåer för både TV-ljud och musik-ljud och välja hur mycket basen skall mullra. Efter lite finjustering så är vi redo att testa. Så vi beger oss återigen ut i öknen i Mad Max och drar upp volymen ordentligt. Skriken från elgitarren och basen från trummorna fyller rummet ännu mer och tack vare de bakre högtalarna susar de oktan-stinkande bilarna förbi oss och skapar en biografisk upplevelse. Vi testar även genom att dra igång den senaste pang-pang-rullen Extraction på Netflix. Precis i början av filmen finns en scen där huvudkaraktären i filmen blir attackerad på en bro. Kulorna viner från krypskyttar och vi kan nästan känna hur kulorna susar förbi vårt huvud.

Skall vi försöka oss på en summering?

Sonos Arc är uppföljaren till Playbar som vi har väntat på och vi är inte besvikna. Arc fungerar fantastiskt bra på egen hand och bjuder på ett välbalanserat ljud med överraskande bra bas. Men i kombination med Sonos Sub och två bakre Play:1, Sonos One eller SYMFONISK får vi verkligen ljud i världsklass. Sonos visar återigen att de är en stark spelare när det kommer till smarta högtalare och vi kan inget annat än att rekommendera Sonos Arc.

Trött på att läsa? Se vår videorecension istället:

Namn på produkt
Sonos Arc