Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Recension: Vi testar ett omaka par från Arlo

Två kameror med helt olika användningsområden, den ena är avsedd för barnrummet och den andra för skogen. En kamera överraskar och nu vill vi inte vara utan den.

Det känns kanske inte riktigt rättvist att sätta en babymonitor mot en stor best som är avsedd för friluftsliv långt utanför sovrummet och hemmet. Men vi har gjort det, bara för att vi kan.

Arlo Baby är gjord för att vara en smart babymonitor, men som vi tycker överraskar och imponerar med bredare användningsområde. Detta är den första Arlo-kamera som vi testar som inte behöver en hubb, utan ansluter direkt till ditt befintliga wi-fi och dessutom hoppar direkt in i HomeKit. Förutom videostreamen får man även temperatur, luftfuktighet och luftkvalité in i HomeKit från sensorerna i Arlo Baby. Så redan vid installation imponerar den.

Sen visar det sig vara en klart duglig övervakningskamera som filmar i 1080p och faller under Arlo Basic programmet, vilket innebär helt gratis molntjänst som sparar ens filer i 7 dagar.

Dessutom kan den här lilla busiga kaninen agera nattlampa genom ett svagt ljus från en LED-ring på sitt bakhuvud, som ger ett mysljus i alla världens färger och likt en Hue-lampa kan det styras separat i HomeKit. Precis som övriga Arlo-kameror går det även lyssna och skicka sin röst till enheten.

Via Arlos egen app kan man dessutom streama musik till den lilla gynnaren. Det finns en rad förinstallerade vaggvisor eller så kan man lägga till egen musik från sitt bibliotek. Så det går att få den att läsa ljudböcker eller om man vill somna in till tonerna från Rammstein så går även det. De inbyggda vaggvisorna går även att komma åt med en fysisk knapp på kameran, likaså kan vi slå på och av ljuset. Det inbyggda batteriet gör det även enkelt att flytta med sig den och placera precis vart vi vill.

Kameran kommer med en söt liten kaninutstyrsel och det finns andra skal man kan köpa till, men faktiskt är den ganska fin även utan kläder och den kommer med möjligheter att montera på vägg så att vi helt enkelt kan använda den precis som en vanlig Arlo-kamera, men att vi får alla dessa barnsliga funktionerna på köper. Skulle vi köpa en Arlo-kamera för inomhusbruk så skulle det vara den här.

Undertecknads dotter har hunnit fylla tre år, så någon babymonitor behövs kanske inte här i hemmet, men kameran har använts där hon sover och det ger en viss trygghet att kunna titta in och se om hon faktiskt gör det. Arlo-baby är dyrare än många babykameror på marknaden idag, men väger vi det mot en vanlig Arlo-kamera så är det ingen större skillnad. 2 200 kronor kostar den, så är man nybliven förälder kan det svida lite i plånboken. Men har man ett befintligt Arlo-system och känner till funktionerna och kvaliteten så finns det inget att tveka på eller om du är sugen på Arlo men inte vågat prova än, starta med den här. Du får en mängd trevliga funktioner, speciellt om du redan sitter i HomeKit-fällan.

Arlo GO är en helt trådlös kamera som varken kräver hubb eller Wi-fi, den går istället på mobilnätet (3G/4G LTE) och behöver ett aktiverat SIM-kort. Något som först kändes krångligt men var överraskande lätt att installera och sätta upp via Arlo-appen.

Den går självklart att använda likt sina andra Arlo-kameror som en vanlig övervakningskamera och vi får bra överblick i Arlos app. Men eftersom den går på mobilnätet och inte sitt eget så får vi hantera alla inställningar separat och det gör det inte lika smidigt.

Men det fina i historien är att vi inte behöver vara låsta till vårt hem, den här kameran kan vi ta med oss och montera var som helst. Jägaren som vill övervaka ett pass kan få nytta av den, kanske som övervakning vid sommarstugan, husvagnen eller vid båtbryggan där det kanske inte alltid är lika lätt att få tillgång till fast internet. Så den funkar absolut bäst utanför hemmet eller där vi behöver bevakning en kortare period.

Så det här är kameran som ger total frihet men som i hemmet inte levererar lika bra. Då vi blir låsta till Arlo-appen och saknar HomeKit-stöd vilket de andra Arlo-kamerorna har idag, vilket är ganska självklart då denna kamera inte är tänkt att användas på samma sätt.

Den är IP65-klassad så den tål väder och vind och det finns även separata silikonskydd att köpa om Arlo GO ska med ut i skogen eller på semester. Det är en stor, stilig, rejäl pjäs med stort batteri som räcker länge, under månaden vi använt den både i hemmet då mest om avaktiverad med fullt åtkomlig för livestream och aktivt filmande ute i naturen så har knappt 20% förbrukats.

Den har stöd för Arlo Basic men har även möjlighet att spara direkt till Micro-SD, men eftersom den kräver ett aktiverat SIM-kort så blir den inte gratis att använda ändå. Arlo GO filmar i HD (1280 x 720) och priset ligger på runt 3 200 kronor och riktar sig inte riktigt till alla. Den inbitna Arloanvändaren som vill kunna utöka sin övervakning en bit utanför hemmet och på rasan eller den som är i behöv av endast en kamera och vill slippa kablar och hubbar.

Summeringen blir att vi föredrar att använda en babymonitor med extra allt, före en hundra procent trådfri kamera eftersom det både blir smidigare och billigare. Men hittar man användningsområdet för Arlo GO så bjuder den på en otrolig smidighet även den. Samtidigt som båda kamerorna imponerar i kvalitet, design och besitter funktioner som överraskande bra nättläge, rörelsesensor, livestream, gratis molntjänst och levererar bra bild som vi förväntar oss från Arlo och en HD-kamera, så är det ändå Arlo Baby som överraskar med sin funktionalitet, sensorer och HomeKit-stöd direkt ur kartongen. Vi vill inte vara utan den.

Arlo Baby säljs på Webhallen för 2 190 kronor.
Tillverkarens produktsida: Arlo Baby

Arlo GO säljs på Webhallen för 3 190 kronor.