Trögt för Apple att sälja sin tomt i Kungsträdgården

Efter att Apple Store-butiken i Kungsträdgården aldrig blev av försöker Apple sälja tomträtten. Det går så där.

Enligt källor till Fastighetsvärlden försöker Apple sälja tomträtten i Kungsträdgården för runt 200 miljoner kronor. Intresset är dock svalt. Dels sägs det bero på prislappen som blir 239 000 kr per kvadratmeter. Det har aldrig sålts en tomt för ett sådant pris i Stockholm.

Vidare sägs många spekulanter känna oro för vad som egentligen går att göra på tomten efter att den nya majoriteten i Stockholm Stadshus sade nej efter valet.

Apple har tidigare försökt sälja tillbaka tomträtten till staden men fick även där kalla handen. Stockholm stad ägde en gång i tiden plätten men skänkte bort den till Stockholms Handelskammare på 80-talet. Apple köpte sedan rätten att verka på den för 139 miljoner kronor 2015.

Problemet som uppstod var att delar av tomten inte var planerad för kommersiella fastigheter utan definierades som parkmark. När kommunen sade nej till att ändra detta blev det alltså ett effektivt nej på att bygga en så stor butik.

Även resterande del, där det idag ligger en TGI Fridays Resturang, var inte helt oproblematiskt. I tomträttsavtalet står det nämligen att verksamheten skall inkludera "bricklunch" - en gammaldags skrivelse som betyder att det skall vara en resturang eller kafé där. Även en sådan förändring hade kunnat hamna på politikernas bord ända upp i kommunfullmäktige.

Vill du läsa hela historien om Apple Store Kungsträdgården från idé till det slutgiltiga stoppet har vår systersajt Teknikveckan.com samlat alla inlägg.

Skriven av Peter Esse
Kommentarer
30 svar

Tim Cook verkar vara på shoppingtur i techbranchens galleria.

Uppköpet av AI-företaget Voysis skvallrar om att Apple satsar på att förbättra Siri.

Något som har funnits till Android-telefoner sedan urminnes tider är widgets på hemskärmen och nu ser det ut att komma till iOS och iPadOS.

Abonnemang för 0 kronor månaden? Ja det är galna tider!

Videosamtalsjätten Skype gör det enklare att hålla kontakten med nära och kära och kollegor.

Apple har tagit ännu ett steg fram för sina kunders integritet och säkerhet i deras senaste iPad Pro som lanserades för ungefär en vecka sedan.