Sony omstrukturerar för att maskera förluster i mobildivisionen

Sony slår ihop avdelningar för TV, ljud och mobiler till en, och kan på så sätt maskera hur dåligt det faktiskt går för den mobila avdelningen.

Det är ingen hemlighet att Sonys framgångar på marknaden för mobiltelefoner har varit begränsade de senaste åren, för att uttrycka det milt. Utvecklingen är stadigt nedåtgående, och när Sony nu slår ihop avdelningarna för TV, ljud och bild kan de dölja exakt hur stora förluster den mobila avdelningen faktiskt gör.

Enligt Sony själva görs förändringen för att uppnå bättre synergi mellan företagets avdelningar, men en titt på resultaten för mobildivisionen målar upp en annan motivation. De senaste fyra kvartalen har Sony Mobile gjort en förlust på 910 miljoner dollar, motsvarande nästan 8,5 miljarder kronor. Denna förlust är stor nog för att helt eliminera vinsterna från företagets filmdivision.

Under tredje kvartalet 2017 sålde Sony blott 3,4 miljoner telefoner, och ett år senare var siffran nere på 2 miljoner. Utöver att de verkar på en konkurrensmässigt benhård marknad har Sony andra faktorer som ligger dem i fatet, bland annat att deras telefoner inte säljs hos amerikanska operatörer. Sonys senaste flaggskepp, Xperia 1, presenterades under MWC 2019 i Barcelona och är den första telefonen på länge som särskiljer sig ordentligt från konkurrenterna.

Om det räcker till för att få skeppet på rätt köl igen återstår att se. Ett företag med mindre historik hade nog kastat in handduken för länge sedan, men ett visst mått av stolthet verkar hålla Sony kvar vid den förlustfyllda telefonidivisionen.

Källa: GSMarena, Extremetech