Stenhård konkurrens bland smarta högtalare

Amazon har kopplat ett stadigt grepp om den amerikanska marknaden för smarta högtalare, men konkurrensen är stenhård.

Företaget Strategy Analytics har genomfört en studie för att undersöka vilken smart högtalare som är vanligast på den amerikanska marknaden. 1011 hushåll har fått besvara vilken eller vilka modeller av smarta högtalare de använder samt var de har dessa placerade.

Resultatet visade att över 58 procent hade mer än en smart högtalare i hemmet, och hela 88 procent av de tillfrågade äger minst en produkt från Amazons Echo-serie.

De flesta placerar sin smarta högtalare i vardagsrummet eller sovrummet, där 41 respektive 39 procent begåvat dessa rum med en röstassistent. De vanligaste enheterna och dess marknadsandelar ser ut som följande:

  • Amazon Echo: 23 %

  • Amazon Echo Dot: 21 %

  • Google Home: 8 %

  • Google Home Mini: 7 %

  • Amazon Echo Plus: 5 %

  • Amazon Echo Spot: 4 %

  • Amazon Echo Show: 4 %.

  • Amazon Echo Dot Kids Edition: 4 %.

  • Apple HomePod : 4 %.

  • Google Home Max: 2 %

Amazons Echo-serie visar sig alltså vara den allra vanligaste på den amerikanska marknaden. Den mest prominenta uppstickaren är Google med sina produkter Home och Home Mini. Först på nionde plats hittar vi Apple Homepod som fyra procent av de tillfrågade uppgav sig äga.

Amazon ser alltså ut att vara den tydliga ledaren, men konkurrensen är stenhård och marknaden för smarta högtalare är fortfarande ny. Det är därmed också upplagt för en hård kamp i Sverige, när allt fler högtalare börja dyka upp även här. Imorgon den 24 oktober lanseras Google Home officiellt med stöd för svenska språket. Det har också länge ryktats om att Amazon är på gång med en massiv Sverige-etablering.

Hur ser det ut hemma bland 99:s läsare?

Läs mer:

Källa: Strategy Analytics