Upplagt för storkrig mellan högtalare

Sonos gör ljudlig entré på börsen, och Apples Homepod beräknas ha sex procent av den amerikanska smarta högtalar-marknaden. Upplagt för strid alltså.

Sedan Apple började sälja den smarta högtalaren Homepod tidigare i år har det cirkulerat diverse rapporter om att den säljer dåligt. Detta har tillskrivits de vanliga skälen som brukar anges för Apple-produkter, så som att den är för dyr eller för begränsad gällande funktion.

Enligt Consumer Intelligence Research har den amerikanska användarbasen för smarta högtalare nu vuxit till 50 miljoner enheter, mestadels bestående av Amazon Echo, Google Home och just Homepod. Apples produkt beräknas ha sålt tre miljoner exemplar hittills, vilket skulle ge dem sex procent av marknaden. Det är knappast dåligt för en produkt som funnits ute i bara några månader, men givetvis långt under ledande Amazon med 70 procent och Google med 24 procent.

Varken Amazon Echo eller Homepod har fått någon officiell lansering i Sverige ännu, och ingen av de tre högtalarna pratar än så länge svenska. Google Home får enligt rykten svenska som språk senare i år, och Homepod lär kunna svenska när den lanseras, eftersom Siri på andra plattformar redan kan språket. Även Amazon ryktas förbereda en stor satsning på Sverige. Vi kan alltså vänta oss att den här produktkategorin kommer att växa kraftigt de närmaste åren.

Sonos ringer in börsen

Högtalartillverkaren Sonos börsnoteras idag på amerikanska Nasdaq, och för att markera tillfället har företaget utvecklat en egen klocka som kommer att användas av börsen även framöver. Klockans ljud har tagits fram av Sonos chef för ljuduppleveleser, Giles Martin.

Din webbläsare saknar stöd för den här typen av innehåll.

Sonos räknas inte med i undersökningen om smarta högtalare, men har av allt att döma en försvarlig mängd produkter i amerikanska (och svenska) hem. Senare modeller av Sonos högtalare har inbyggt stöd för Amazon Alexa, och begränsad integration med Siri, så det är rimligt att se Sonos som en spelare i segmentet.

Amazon och Google har kommit längst vad gäller att erbjuda högtalare i olika prisklass och ljudkvalitet, medan Apple typiskt nog för företaget bara erbjuder en modell som ska passa de flesta. Sonos stora styrka ligger framförallt i stöd för flera olika tjänster, inklusive ett stort antal musiktjänster. Det är alltså som upplagt för ett intensivt krig om konsumenternas gunst, och det blir intressant att se hur fronterna ligger om ett år.

Källa: Macrumors | Sonos

Kommentarer
10 svar

Apple Pay är en trevlig tjänst som vissa banker har stöd för idag men en av de största bankerna i Sverige har väntat länge men är snart redo för lansering.

Apples iPhone 11 har precis hunnit släppas och direkt är det någon som ska testa hur väl den klarar av att tappas i marken.

När Apple visade upp sina nya iPhone-modeller så trodde många att det skulle komma en "One more thing" i form av en konkurrent till trackern Tile, men så blev det inte.

Igår släpptes watchOS 6 och iOS 13 och de två uppdateringarna bjöd på en rad nya funktioner.

Bredvid iOS 13 till iPhone uppdateras även Apple Watch med watchOS 6 till de flesta modeller.

Väntan är över och nu kan vi äntligen ta del av alla nyheter i iOS 13 och nedan tar vi en titt på våra absoluta favoriter.