Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mopedbil

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-26 14:09

Jag slänger ut en fråga här fetersom jag är för upptagen (läs: lat) att leta själv: Det lär väl finnas två olika sorters såna däringa mopedbilar, va? En som måste ha en röd triangel där bak, och en som INTE behöver ha nån triangel. Vad är skillnaden?

Och om nån har bekant som ska sälja en hyfsat välbehållen, så hör av er.

Danne

Trigangeln är en långsamtgående fordon-triangel (LGF) för fordon som inte är konstruerde för mer än 30 km/h (eventuellt 40). Typ traktorer och sånt (arbetsfordon klass 2), och även moped klass 2.

Med sån triangel är de väl ett LGF-fordon (Långsamt Gående Fordon) Alltså får den inte gå fortare än 30. (Tror jag)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-26 14:19

Trodde det var LRF (Långsamt Rullande Fordon).
Jag har hört att dom får blåsa fram i 45 knutar.
Visst vet jag att triangeln är LGF-varning, men det lär ju finnas mopedbilar som INTE har denna, men som ändå har nån slags begränsing, eller har jag drömt?

Ursprungligen av Danne V:

Trodde det var LRF (Långsamt Rullande Fordon).
Jag har hört att dom får blåsa fram i 45 knutar.
Visst vet jag att triangeln är LGF-varning, men det lär ju finnas mopedbilar som INTE har denna, men som ändå har nån slags begränsing, eller har jag drömt?

Vetefan, mopeder har väl inte trinagel?

Enligt min körkortsbok skall även fyrhjulsdrivna mopeder klass 1 ha triangel.

(Personlig åsikt: Är tveksam till mopedbilar. De stoppar upp trafiken pga. sin låga hastighet och är så stora att de måste köras om som en bil. En vanlig moped lider inte av problemet då den är så liten att den får plats i kanten.)

1
Bevaka tråden