Extra skärm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-06-26 11:48

Behöver en extern skärm till min 14" iBook, kan någon ge mig rekomendationer eller tips på vad man bör tänka på. iBooken klarar väl bara 1024x768 i upplösning.

Jag vill ha lite mer utrymme på skärmen när jag mekkar med hemsidor mm.
Vill inte lägga för mycket pengar på skärmen då den inte kommer användas så mycket.

tacksam för tips.
Thomas

• Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-26 15:41

Vilkenb hyfsat modern skärm som helst. Skaffa en 17".

Det så kallade firmwarehacket heter Screen Spanning Doctor (SSD). Se bara till att din datorn finns med på listan över system som fungerar.

Undvik även att köra i "clamshell mode" (du får frågan vid installationen). Då kör man iBooken i stängt läge och då kan den bli för varm. PowerBook, MacBook och MacBook Pro behöver inte SSD och kan också köras i stängt läge utan risk för överhettning.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-06-26 17:32

"Riskfritt"

Är det ett enkelt ingrepp och har det några kända biverkningar?
Thomas

Ursprungligen av ntg:

Är det ett enkelt ingrepp och har det några kända biverkningar?
Thomas

Det finns vissa som påstår att det kan gå illa, men det finns inga direkta bevis för att det faktiskt kan göra det. Du bör dock som sagt inte använda clamshell mode.

Om det är en hyfsat modern iBook kan du "hacka" den så att du kan ansluta större skärmar och slipper köra endast spegling av den interna skärmen.

Jag kör en extern 1600 x 1200-skärm till min iBook, t.ex., efter att ha genomfört firmwarehacket.

• Medlem
  • Borås
  • 2006-06-26 17:36

En del varningar finns på SSD's hemsida, men utan att lova någonting kan jag säga dig att det är riskfritt.

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-06-27 16:36

Vga/dvi

Jag har en iBook 1.42 Ghz, behövs det någon adapter till den externa skärmen?
Skall köpa skärm i veckan och vill inte sitta utan allt som behövs:)
Thomas

Ursprungligen av ntg:

Jag har en iBook 1.42 Ghz, behövs det någon adapter till den externa skärmen?
Skall köpa skärm i veckan och vill inte sitta utan allt som behövs:)
Thomas

Det behövs en adapter som går från mini-VGA till VGA. Men den medföljer vid köp av iBook så den bör du ha. Annars kostar en ny omkring 250 kronor hos Apple och hos återförsäljare.

Tänk också på att DVI-skärmar inte fungerar, de måste ha VGA-kontakt.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-27 17:59

Var försiktig med Screen Spanning Doctor

Jag körde SSD på min förra dator, en iBook G4. Hårddisken krashade och killen på servicestället trodde det var SSD:s fel.

Tråkig utgift att behöva byta hårddisk och betala för att rädda det som låg på den gamla.

Ursprungligen av emiand:

Jag körde SSD på min förra dator, en iBook G4. Hårddisken krashade och killen på servicestället trodde det var SSD:s fel.

Tråkig utgift att behöva byta hårddisk och betala för att rädda det som låg på den gamla.

Vet du möjligen hur de resonerade då? Det känns långsökt att en förändring av startparametrarna i Open Firmware (på logikkortet) skulle få hårddisken att krascha.

Ursprungligen av emiand:

Spontant så låter det som bullsh*t, hacket ställer bara om en parameter i firmware och öppnar upp en funktion som finns i grafikkretsarna, men som Apple vill hindra (av "politiska" skäl, inte tekniska). Genom åren har massor av användare använt hacket utan problem (bara här på 99mac finns massor av iBook-ägare som kört det i flera år). Jag skulle verkligen vilja veta hur den serviceteknikern resonerade (speciellt om han, mot förmodan, faktiskt har rätt).

1
Bevaka tråden