Gäller inte Applecare utan originalminne?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-25 20:28

Jag har en MBP med Applecare som jag nu har beställt minnesuppdatering till (2x1GB Twinmos). Nu råkar jag ha hört att man för att kvalificera sig för Applecare (lustigt uttryck när man har köpt servicen för dyra pengar) måste ha åtminstone ett originalminne kvar i datorn. Kan detta verkligen stämma? Det låter i mina öron som helt oskäliga villkor om det verkligen skulle stämma...

Jag har också läst det. Jag tog upp detta i tråden om minnen till MacBook för några veckor sedan, men det var ingen som reagerade då.

• Oregistrerad
  • 2006-06-26 22:28

Visst är det helt befängt? Kan de verkligen vägra service om jag t.ex. uppgraderar mitt minne och säg hårddisken vid ett senare tillfälle lägger av? Skulle de då påstå att icke-certifikerat minne har orsakat hårddiskkraschen?

Jo, det låter onekligen befängt. Jag har bara läst om det i amerikanska forum, undrar om reglerna är annorlunda i Sverige?

Det finns iofs inget som hindrar att du sparar originalminnena och stoppar tillbaka dom när du lämnar in datorn på service...

Om det står i ditt försäkringsavtal med Apple så skulle jag gissa på att det är fullt möjligt för Apple att vägra ge dig service i ett sådant ärende. Om det däremot inte är angivet i det avtal du har med Apple så kan dom ju ta sig i arslet med sin idé om det.

När det gäller den lagstadgade rätten till garanti på 12 månader så är det dock skitsamma om du har monterat in ett annat minne i din dator. Går en pryl sönder som är Apples egna (som alltså följde med när du köpte datorn) så är det Apple som är skyldig att ge dig service. Det ska dock sägas att Konsumentverket verkar anse att det efter 6 månader är upp till kunden att påvisa felet i en produkt.

• Oregistrerad
  • 2006-07-03 13:52
Ursprungligen av Tobias Schelin:

...När det gäller den lagstadgade rätten till garanti på 12 månader ...

Du menar väl den lagstadade rätten till garanti på 6 månader?

/Studio Korrekt - din pekpinne i etern

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Studio Korrekt har fel. Garanti är inte lagstadgad. Vad man har är 3 års reklamtionsrätt. Under de första 6 månaderna är det tillverkaren som bevisa att felet inte fanns där från början. Övriga tiden ska konsumenten kunna bevisa att det fanns där från början.

Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna.

• Oregistrerad
  • 2006-07-16 21:54
Ursprungligen av Rickard A:

...Under de första 6 månaderna är det tillverkaren som bevisa att felet inte fanns där från början...

Skulle också kunna kallas garanti. Jag ser ingen skillnad på detta. Det är bara en benämning. Du har dock helt rätt att det bokstavligen inte finns en slydighet att lämna garanti, men reglerna för hur varan hanteras under de första 6 månaderna skiljer sig knappt eller om ens något mot en vanligt garanti.
Har du gjort sönder något under en ettårsgaranti, får du ingen garantiersättning heller. Du har orsakat felet, garantin gäller inte.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Nej, jag menar 12 månader. Dock har jag senare fått en bakläxa för okunskap då Konsumentverket säger att det inte finns någon lagstadgad rätt till garanti över huvud taget. Däremot finns det en reklamationsrätt, samt en ångerrätt om man köper på distans i och med distansavtalslagen.

Av erfarenhet så verkar dom inte bry sig om det. Har haft inne tre bärbaradatorer inom loppet av 3 år och alla har haft uppgraderat minne och det var inte köpt ifrån Apple. Dock har det aldrig varit minnena som har krånglat.

Däremot kan ett avtalsvillkor som är klart obalanserat till konsumentens nackdel anses oskäligt mot denne och därmed förbjudas av konsumenverket jml avtalsvillkorslagen. Råder det dessutom olika uppfattning om hur villkoret skall tolkas så skall det tolkas till konsumentens fördel.

Kanske följer en hel del skrivelser i Apples standardavtal med från den amerikanska förelagan.

• Oregistrerad
  • 2006-07-08 00:17
Ursprungligen av ejoakim:

Däremot kan ett avtalsvillkor som är klart obalanserat till konsumentens nackdel anses oskäligt mot denne och därmed förbjudas av konsumenverket jml avtalsvillkorslagen. Råder det dessutom olika uppfattning om hur villkoret skall tolkas så skall det tolkas till konsumentens fördel.

Kanske följer en hel del skrivelser i Apples standardavtal med från den amerikanska förelagan.

Förhoppningsvis är avtalen Apple skriver på svenska inte översatta av en översättare utan av en advokat. Är det en bra advokat bör därför avtalen inte vara oskäliga utan således giltiga.

Jag kollade upp villkoren för AppleCare översiktligt. Varken de man kan läsa på svenska Apple Store eller amerikanska Apple Store nämnde något om minneskretsarna.

1
Bevaka tråden