Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad behöver jag för att lösa detta?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 09:51

Här kommer en lite rookiefråga...
Jag har en macmini vid Tv:n, denna är kopplad till en airport express i mitten av lägenhenten, som i sin tur har en lång kabel till BBB:s uttag. Nu ska jag ställa en Dual G5 precis vid bredbandsuttaget. Den rackaren har inget airportkort..och jag ser gärna att den hamnar på ett "sladdat nätverk". (är inte nöjd med airports upp och ned och av och på förmåga)

Räcker det om jag köper en hub? switch? eller vad det nu heter och sätter vid BBB-uttaget? D.v.s. Fråbb BBB till switchen, och från svitchen så går det ut ttvå kablar....en till airport, och en till G5.

Fungerar detta, och kan G5:an och macminin hitta varandra och dela filer?

Det beror på hur många IP-nummer du får från BBB. Får du mer än ett så ska det fungera att göra så, men inte annars. Ett annat problem som kommer att uppstå är att du får två nätverk om du kör med en switch innan din AirPort (hubb ska du inte köra med). Då kommer det att ske en adressöversättning i AirPort och det blir krångligt (men inte omöjligt) för datorerna att hitta varandra. Du bör helst se till att koppla AirPort till BBB:s uttag och sedan lägga alla datorerna efter AirPort så att ni hamnar på samma IP-serie.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-25 10:19

Oj snabba svar!
Tackar så mycket...

d.v.s. det är allså enklast om jag köper mig ett airportkort til G5:an...med det gåt med lite bök och stök även så som jag hade tänkt det?..isåfall så kryper jag nog till korset ock köper ett airportkort till min G5:a.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-25 10:24

Köp en router typ Netgear istället! Då kan du koppla in flera datorer som delar på samma internetanslutning. Trådlöst och trådbundet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 10:26

Jag har för mig att airporten klarar av alldeles utmärkt att brygga ett befintligt nät, den behöver inte skapa ett befintligt nätverk?

Vad använder du din Airport Express till? Använder du den ihop med stereo/skrivare? Om inte annat så är problemet ännu enklare, köp någon billig router på SIBA eller Elgiganten och använd denna istället. Jag har dock för mig att det går utmärkt att 'koppla på' Airport Expressen utan att börja skapa nya serier av ipnummer.

Det kommer att fungera dela filer med mera.

Jag har min imac kopplad direkt till adslmodemet, sedan kör jag internetdelning via airport till ibooken och jag har bara ett ip#.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-25 10:29

Rent hypotetiskt så får ju din G5:a och macmini dela på den 'trådlösa' bandbredden om jag fattat det rätt så får snarare halva hastigheten om du skickar filer mellan dem i jämförelse med om en skulle vara trådad. Jag kan instämma i Macus rekommendation av Netgear. Tror jag köpte router (fyra trådar + trådlöst) ihop med en usb 802.11g för 700kr som ett paket. Sen så är ju tråd bättre om du inte värderar estetik (kabeldragning) före hastighet

1
Bevaka tråden