Mac mini G4 för <5000 på onoff

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gamla mac mini säljs visst för strax under 5000 i butik ännu mer under 5000 på onoff.se. Kanske kan vara något för den som inte vill köpa begagnat?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-23 12:47

Lägg hellre till en tusenlapp och köp en Mac mini Intel core solo.

Räcker inte med en tusenlapp, blir 2500:- att lägga till eftersom den på ONOFF har DVD-brännare...

"Under 5000" låter inte så himla billigt, men DVD-brännaren är ju ett plus i kanten förstås. Men är den inte ändå lite för mesig och utgående för det priset?

Vilket är bästa valet mellan dessa två:
1. Mac Mini G4 PPC
1,42GHz, 512MB RAM, 80 GB HD, Superdrive, Blåtand, Airport-kort, iLife 05
4995kr (Man kan ju eventuellt få smyguppdateringen också, 1,5GHz..) (ONOFF)

2. Mac Mini Intel Core Solo
1,5 GHz, 512 MB RAM, 60 GB HD, DVD-ROM/CD-RW, Blåtand, Airport-kort, Apple Remote/Front Row, iLife 06
5395kr (Apple store med CSN-rabatt)

Skillnader:
1. +20 GB HD, Superdrive // -iLife 06, Apple Remote/Front Row
2. +iLife 06, Apple Remote/Front Row // -20 GB HD, Superdrive

Varför ska jag köpa den ena eller den andra?

• Medlem
  • Österåker
  • 2006-08-01 20:19

Om du är i ett enormt behov av dvd brännare, den första, annars tycker jag core solo, intel är det som gäller i framtiden.

• Medlem
  • 2006-08-01 20:54

Skulle personligen ha kört på alt 2. Man kan komplettera med extern brännare om behovet skulle uppstå, arkitekturen är det svårare med. Skulle tro att andrahandsvärdet är bättre på intelburkarna.

Man ska nog helst undvika solovarianten och gå direkt på duovarianten om man ska satsa på en intelbestyckad mini.

Jag tycker det känns lite hugget som stucket, menar ni att ppc inte kommer funka i framtiden, att det inte kommer program etc till dem? Vore ju katastrof om Safari eller andra livsnödvändiga program slutade uppdateras!?

5000kr för alternativ 1 är väl ändå ok?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-01 23:49

Nej, alternativ 1 är för dyrt. Den borde reas ut för halva pengen.

Alternativ 2 är ett mycket bra köp.
Köp hellre till en extern DVD-brännare om du behöver det..

Ursprungligen av Macus:

Nej, alternativ 1 är för dyrt. Den borde reas ut för halva pengen.

Alternativ 2 är ett mycket bra köp.

Alternativ 2 är inte ett mycket bra köp, prestandan är i många fall sämre än med G4an, så G4:a minin eller Core Duo minin är det som gäller.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-02 08:20

Om du skall använda PhotoShop Mac så är det inte den optimala maskinen just nu, men man kan ju boota i XP och använda PC-versionen tills vidare om man inte är nöjd med hastigheten.

Ursprungligen av Macus:

Om du skall använda PhotoShop Mac så är det inte den optimala maskinen just nu, men man kan ju boota i XP och använda PC-versionen tills vidare om man inte är nöjd med hastigheten.

Ja, det valet kan man ju göra om man är så "rik" så att man har både en Mac-licens och en Windows-licens av Photoshop... för vi pratar väl inte pirat, eller?

Kunde inte låta bli att kommentera det... men hoppade egentligen in i tråden för att säga att det finns ännu billigare Mac Mini på OnOff. Jag var på OnOff i Kristianstad i lördags, och såg då att de hade en 1,25 GHz för 3995 kr.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kunde inte låta bli att kommentera det... men hoppade egentligen in i tråden för att säga att det finns ännu billigare Mac Mini på OnOff. Jag var på OnOff i Kristianstad i lördags, och såg då att de hade en 1,25 GHz för 3995 kr.

Javisst, 1000kr billigare, men med mindre HD, ingen DVD-brännare och sämre processor, känns som det är värt de extra slantarna?

Kan man installera XP på Intel minin? Hur går detta till, är det enkelt? Med PPC måste man ju köra Virtual PC.

Ursprungligen av hannesek:

Kan man installera XP på Intel minin? Hur går detta till, är det enkelt?

Bootcamp: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303572
eller
Parallels Desktop: http://www.parallels.com/en/products/desktop/

Det blev en G4 Mac Mini. Till min glädje fick jag den smyguppdaterade varianten!

1,5GHz, bättre grafikkort, bättre brännare. 5000 är ju sjukt prisvärt enligt mig!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-13 17:05
Ursprungligen av hannesek:

Det blev en G4 Mac Mini. Till min glädje fick jag den smyguppdaterade varianten!

1,5GHz, bättre grafikkort, bättre brännare. 5000 är ju sjukt prisvärt enligt mig!

Jag köpte också en sån där från OnOff. Nu när du nämnde det där med klockfrekvensen var jag tvungen att kolla. Jag fick också 1,5 GHz varianten. JIIPPIIEE!

G4 1,5 GHz för 5000,-..!? I och för sig en bra dator och ganska ok enligt mig, men 2.500,- hade ju varit rimligare.
Har ni sett att en del vill sälja sina gamla Power Mac G4:or för runt 4000:-..?! Det verkar inte vettigt...

Jo, men kolla vad priserna på Tradera dykt. 1226 kr för en Powermac G4 Dual i förrgår. Där ligger nog marknadsvärdet numera.

Ursprungligen av Alphonze:

G4 1,5 GHz för 5000,-..!? I och för sig en bra dator och ganska ok enligt mig, men 2.500,- hade ju varit rimligare.
Har ni sett att en del vill sälja sina gamla Power Mac G4:or för runt 4000:-..?! Det verkar inte vettigt...

Hur tänker du då? Det är ju väldigt prisvärt om man jämnför med Intel Mac Mini 1,5Ghz.

Ursprungligen av Hannesek:

Hur tänker du då? Det är ju väldigt prisvärt om man jämnför med Intel Mac Mini 1,5Ghz.

Ja, jag kanske inte tänker så mycket ;). Men faktum är att G4 är gammal och jag håller med Macus helt enkelt.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2006-08-23 17:10

Jag var inne på onoff idag och såg att de hade en mac mini g4 1.25 med 40Gb och 512mb RAM för 2995:- Är det prisvärt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-08-23 21:51
Ursprungligen av Queux:

Jag var inne på onoff idag och såg att de hade en mac mini g4 1.25 med 40Gb och 512mb RAM för 2995:- Är det prisvärt?

Tycker det låter okej; många som försöker sälja begagnade dyrare än så :eek:

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-08-23 20:36

Pruta! Det är en utgående modell.

Kanon alltså.

Har varit på vippen att köpa nån Via Mini-ITX-burk att använda som server, men tyckt att det skulle bli lite dyrt (ca. 5000:-). Var in på OnOff i Umeå idag och de hade en Mac Mini G4 1.25 för 2995:-. Lite Debian GNU/Linux på den så kommer alla mina problem att vara ur världen.

Det hade varit fint att köra OS X på den, men det känns lite trångt med 512MB minne.

Om nån sett ett liknande erbjudande i närheten av Lund så får man gärna skriva ett litet meddelande till mig.

• Medlem
  • Nacka
  • 2006-08-26 20:05
Ursprungligen av staed:

... de hade en Mac Mini G4 1.25 för 2995:-

Grymt pris och läge att ställa in en till varje kotte därhemma... den räcker ju långt faktiskt för nät, mail, enkla spel osv

Ursprungligen av Wiberg:

Grymt pris och läge att ställa in en till varje kotte därhemma... den räcker ju långt faktiskt för nät, mail, enkla spel osv

Jo.. Tyvärr hade de bara en hemma, och de lär ju inte kunna ta hem fler Annars skulle man nog ha försökt norpa åt sig ett par till.

...därmed inte sagt att den är kass, men Intel är nyare...

1
Bevaka tråden