Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Menyrad försvinner med Parallels i fullscreen (virtue)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-21 13:27

Hejs

Igår hade jag jättetrist, så jag körde in Parallels och xp på min mac..
SEn tyckte jag ju det var svinhäftigt att köra virtue för att switcha mellan parallels fullscreen och mitt vanliga osx skrivbord..

En grej som dock retar mig frenetiskt, det är att när jag varit på mitt andra skrivbord som kör parallels i fullscren, och switchar tillbaka till mitt main, så finns inte osx menyrad där förrän jag klickar på skrivbordet.. precis som om jag måste "aktivera" genom att klicka på skrivbordet.. på bakgrunden alltså..

Är det någon som har detta problem eller vet hur man avhjälper det? Det kan ju vara en inställningsfråga .. Jag har installerat parallels tools så det börj inte ha att göra med att musen låser sig i parallels eftersom den känner av det själv..

Kenny

Jag har inte testat med win men med Ubuntu blir det lite artifakter på grafiken ibland. Skulle våga påsta att det är buggigt och inte handlar om inställningsfel. Men, det skulle kanske kunna finnas ett inställnings-läge som gör det hela bättre? jag säger dock buggigt!

Om du orkar så skicka in en rapport till Parallels så kanske de fixar detta och släpper en uppdatering.

  • Medlem
  • 2006-06-21 15:35

ja.. hmm..

jag tycker mig dock inte ha sett problemet i de filmer där folk demonstrerar sina hyperfeta-hacker-skills och switchar virtue med hd sensorn och ljussensorn..

men en film från youtube kanske är en rätt kass referens.. heh

  • Medlem
  • 2006-06-21 15:37

å andra sidan kanske det inte behöver ha med parallels att göra..

jag vet inte hur osx hanterar hela fullskärmsgrejjen.. kan ju vara kombinationen av ett program i fullskärm och virtue.. så att virtue talar aldrig om för osx att "nu är inte fullskärmsprogrammet aktivt längre".. såhär i efterhand låter det nästan som en mer trolig förklaring?

Ursprungligen av kenny:

jag vet inte hur osx hanterar hela fullskärmsgrejjen.. kan ju vara kombinationen av ett program i fullskärm och virtue.. så att virtue talar aldrig om för osx att "nu är inte fullskärmsprogrammet aktivt längre".. såhär i efterhand låter det nästan som en mer trolig förklaring?

Det är vad jag kallar för en bugg! Om det beror på OS X eller inte så är det i alla fall en bugg. I Cocoa (det enda jag pulat med) handskas till exempel Screen Saver med fullskärmsläge. Open GL har också ett sådant läge. Antagligen har Parallels använt något liknande men inte fått det hela att funka riktigt. Kan bero på att Apples kod inte är felfri eller så beror det på Parallels implementation av det hela. Bugg som bugg. Om du lämnar ett screen-shot till Paralells via buggraporten kanske du får svar? Någon inställning kanske gömmer sig någonstans men inte vad jag känner till? Jag hoppas på att en uppdatering löser det hela snart. Om inte så kontaktar jag Paralells. Jag har ju betalat för en licens så det får de fixa.

Mina problem dyker bara upp ibland så jag skulle kunna göra en jättefin filmsnutt när det funkar bra.

  • Medlem
  • 2006-06-21 16:53

hmm.. ja.. det är ju jäkligt irriterande faktiskt..
.. det svåraär ju att konstatera om det är virtue eller parallels, eftesom det inte är samma sak att switcha mellan fönster och fullscreen, som att switcha mellan desktop1 med fullscreen och desktop2 som är tomt.. känner jag iaf..

men eftersom du också har lite proboem så är det kanske värt att kontakta dom.. jag tror säkert dom gör det också om problemet ligger hos dom, dom verakr ju ganska måna om att påvisa hur bra det funkar.. speciellt nu när apple "marknadsför" dom på sin site också kan jag tänka mig..

Apple kanske också är måna om att det funkar och hjälper dem om det behövs? Mer än vanligt vill säga. Som du säger så har Apple lagt upp ribban en aning högre gonom sin reklam-sida.

  • Medlem
  • 2006-06-21 18:11

fan vda märkligt..

idag när jag kom hem så funkar allt perfekt..

måste bero på att jag startat om maskinen eftersom jag stängde den inatt.. även mitt ljudkort funkar bättre verkar det som (asså i osx, har inget att göra med parallels eller så)..

jag är fanimig övertygad om att apple kör ut uppdateringar utan att man märker det..

  • Medlem
  • 2006-06-21 18:41

AH!

här har vi anledningen till "felet"..

om det inte finns en aktiv applikation (ett fönster öppet) på desktopen man byter TILL iställt för parallels så verkar inte virtue eller osx fatta att fokus ska ligga på den desktopen, därför försvinner menyraden..

har man ett fönster uppe på desktopen så beter allt sig som man vill.. så att säga.

ska man betrakta det som ett fel/bugg i virtue? jag tycker nästan det va?

1
Bevaka tråden