CSN rabatt + momsavdrag?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska köpa en MacBook Pro lite senare i sommar och undrar om det är någon som vet någonting om att köpa med både CSN rabatt och dra bort momsen på varan efter den är köpt.
Det är jag som ska köpa den, men den ska skrivas på pappa som äger företaget (till bokföring osv)

Det jag undrar är om jag kan logga in genom CSN rabatten, köpa datorn och sedan dra av för momsen?

Jepp. det borde funka.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 19:10

Det finns tråd med samma fråga här i krokarna:
Verkar som att det är okej.

http://www.99mac.se/koepa-mac-koeptips/91656-studentrabatt-och-dra-moms.html

Tack för tipsen!
Så då gör jag såhär:
Genomför köpet genom CSN kortet med pappas namn (som vanligt från Applestor). Får datorn. Fixar kvittot sedan, men moms och allt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-19 20:28

Nu framstår jag säkert som en gammal grin-böp men är inte csn-rabatten personlig eller något sådant? Skall datorn användas primärt till bokföring till företaget kan man ju undra varför csn-rabatten får användas och skall du använda den primärt själv så kan man ju undra varför företaget betalar 'momsfritt'. Tydligen så är det dock fullt lagligt om man har enskild firma oavsett hur befängt det verkar.

Ingen kommer förmodligen kolla dig, du får din dator billigare och den enda som drabbas är staten. Nu kommer förmodligen halva 99mac hoppa på mig men det är sådana här tillfällen jag känner rätt liten sympati med dessa stackars egenföretagare eller småföretagare som köper det ena än det andra momsfritt och blåser staten på pengar. Det brukar däremot vara annat ljud i skällan när det handlar om piratkopiering där företagarna förlorar _möjlig_ inkomst istället för att staten i det här fallet förlorar garanterad sådan. En liten tanke bara

Däremot när det gäller rabatter så blåser man ingen, men inlägget är redan tillräckligt långt för jag skall kunna övertyga folk om det

• Oregistrerad
  • 2006-06-19 22:31
Ursprungligen av d99gnu:

Däremot när det gäller rabatter så blåser man ingen

Delar inte din uppfattning d99gnu.

Ifall rabatten används av andra än dem Apple ville ge ett något fördelaktigare pris till riskerar den att försvinna. Och då "blåser man" de studenter som inte får tillgång till rabatten.

Generellt har studenter en tuffare ekonomi än andra, och vill ett företag ge dem ett fördelaktigare pris, så bör man väl snarare uppmuntra till att göra så istället för att utnyttja rabatten om man inte är student. Sen finns det naturligtvis långsiktiga företagsekonomiska fördelar att ge studenter en rabatt och förhoppningsvis skapa en varumärkespreferens tidigt, men rabatten blir ju inte sämre för det.

Det skulle vara fullt möjligt att göra kontrollen via Mecenat Apple Store mycket hårdare, men samtidigt skulle det bli mer svårhanterat för studenterna och vi vill ju alla göra det så enkelt som möjligt för dem att skaffa en Mac.

Måns Thuresson
Försäljningschef Mecenat

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-23 10:27
Ursprungligen av thure:

Delar inte din uppfattning d99gnu.

Ifall rabatten används av andra än dem Apple ville ge ett något fördelaktigare pris till riskerar den att försvinna. Och då "blåser man" de studenter som inte får tillgång till rabatten.

Detta kommer inte att hända av den enkla anledningen att Apple hellre har en mindre marginal mot studenter än ingen alls. Jag kanske var lite otydlig, om 100% av befolkningen skulle använda pensionärsrabatt, ungdomsrabatt, medlemsrabatt eller liknande så skulle marginalerna minska ja.

En modell som vore idealisk för försäljaren men som är praktisk mer eller mindre ogenomförbar är ju att varje köpare betalar ett inviduellt pris precis under 'smärtgränsen' för att köpa. Dock är det ju inte allt för svårt att se att folk inte alls är sugna på att betala en % av sin förmögenhet/lön för en vara. Rabatter är väl en slags kvantifiering där man försöker identifiera grupper som man vill sänka gränsen för av olika anledningar.

Ursprungligen av thure:

Generellt har studenter en tuffare ekonomi än andra, och vill ett företag ge dem ett fördelaktigare pris, så bör man väl snarare uppmuntra till att göra så istället för att utnyttja rabatten om man inte är student. Sen finns det naturligtvis långsiktiga företagsekonomiska fördelar att ge studenter en rabatt och förhoppningsvis skapa en varumärkespreferens tidigt, men rabatten blir ju inte sämre för det.

Ett till argument som jag håller med om, dock så får man ju fundera på vad som gör 'studenten' unik för att få denna rabatt. Det är ju en höftning för att fånga in en grupp människor som inte förmodligen inte skulle 'haft råd' annars. Sen ger det ju även en viss goodwill och skapar nog varumärkespreferens även för de som inte köper. Det ser positivt ut att erbjuda ungdomar ut lägre priser.

Ursprungligen av thure:

Det skulle vara fullt möjligt att göra kontrollen via Mecenat Apple Store mycket hårdare, men samtidigt skulle det bli mer svårhanterat för studenterna och vi vill ju alla göra det så enkelt som möjligt för dem att skaffa en Mac.

Måns Thuresson
Försäljningschef Mecenat

Att köpa en mac så att vinst genereras menar du Har man en bra rabatt men väldigt hög kognitiv friktion för att göra det så har man ju slängt bort eventuell vinst. Då det är 'billigare' att låta några slippa igenom och göra det enkelt än att sänka priset ytterligare så är det givetvis det bästa valet.

Var lugn thure, jag valde precis att inte nyttja studentrabatten + momsavdrag, då jag har hittat datorn billigare än -10% på annan plats.

• Oregistrerad
  • 2006-06-21 19:08

Det är lugnt. Jag har inget problem med att en student använder ett OK sätt att dra momsen. Använder studenten ett "icke-OK" sätt, så drabbar det möjligen den studenten, men inte andra.

Det som stör mig är bristen på förståelse för att man faktiskt kan skada/skadar andra om man utnyttjar en rabatt som är avsedd för andra än en själv.

Hoppas du blir nöjd med MacBook:en.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-23 10:31
Ursprungligen av thure:

Det är lugnt. Jag har inget problem med att en student använder ett OK sätt att dra momsen. Använder studenten ett "icke-OK" sätt, så drabbar det möjligen den studenten, men inte andra.

Förutom att statskassan minskar då, vilket leder till man måste ha en hög skatt för att få samma statskassa. (Givetvis påverkar inte en persons icke-ok sätt min nettolön med ens ett öre men i det långa loppet så påverkar det givetvis att folk blåser staten, om inte annat så förtroendemässigt)

Ursprungligen av thure:

Det som stör mig är bristen på förståelse för att man faktiskt kan skada/skadar andra om man utnyttjar en rabatt som är avsedd för andra än en själv.

Hoppas du blir nöjd med MacBook:en.

Där har vi olika uppfattningar, även om jag givetvis håller med dig om att om samtliga skulle nyttja den 'bästa' rabatten skulle försäljaren få förändra rabatten. Det är dock inget jag ser som sannolikt.

Köpte min macbook genom polarens studentrabatt, helt underbart!!

1
Bevaka tråden