Många MacBook Pro för 1000 kr på eBay - Vad är grejen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja som sagt, vad är grejen med såna auktioner?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-18 16:13

Dom luras?

Jamen... HUR liksom. Finns det alltid nån dåre som går på det, eller är det så att det faktiskt finns de som lyckats köpa en billig dator på en auktion? Jag har själv vunnit auktion på nytt powerbookbatteri för 150 kr, och det gick ju finfint. Ett nytt i affär kostar 1200 kr. Så... om det är lur, hur luras det. Där finns ju en "Why Your money is safe with eBay"-knapp med info och sånt.
Är det helt enkelt den gamla "tegelsten i paketet"-grejen?

Men det är ju auktioner. De räknar väl med att folk bjuder över.
Om man kan övertyga alla att det är lur så kanske man kan göra sig ett klipp…

Eller så har de ett fetigt reservationspris

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-19 14:15

Här är ett exempel på en sådan auktion. http://www.ebay.se/viItem?ItemId=9742864753

Söker du på "MacBook Pro" på ebay.se så får du upp massvis av liknande auktioner. Alla från Kina och alla säljare heter något i stil med "t3cox9l8f". Kollar man personernas omdömen så kommer också alla från de personerna som säljer MacBookarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 15:45
Ursprungligen av Samuel J:

Här är ett exempel på en sådan auktion. http://www.ebay.se/viItem?ItemId=9742864753

Söker du på "MacBook Pro" på ebay.se så får du upp massvis av liknande auktioner. Alla från Kina och alla säljare heter något i stil med "t3cox9l8f". Kollar man personernas omdömen så kommer också alla från de personerna som säljer MacBookarna.

...och dylika "hoax"-annonser brukar inte vara så långlivade på eBay. Ovanstående annons är uppenbarligen borttagen...

- Torkel

Det är samma som försäljarna av billiga EOS 350D m.m. i Kina. Brorsan kollade att bjuda på en när jag bodde i Kina då jag ju skulle kunna hämta grejorna på plats. Det blev ingen affär trots vunnen auktion. Det skall alltid tillkomma frakt m.m. trots uthämtning på plats, och det hela verkar hur skumt som helst. Aldrig att jag skulle åkt till den bostadsadress som "företaget" hade för att försöka få ut prylarna. Försöker man köpa utomlands blir nog slutresultatet "tegelsten i paket" som nämndes ovan eller inget alls.

För bra för att vara sant är i vanlig ordning just det.

Dessutom är det väl ett bra om än något omständigt sätt att fiska epostadresser för spam...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-20 01:14

Uppenbarligen är det något lurt om man kollar omdömena, det är samma personer som ger omdömen om affärer där de köpt något oidentifierbart för några kaksmulor (eller vad dom nu har för valuta).

1
Bevaka tråden