Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Spray macvänlig för dem med modem?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska hem till Skåne nu i ett par veckor och min mor har ingen dator eller Internet. Så jag behöver koppla upp mig via modemet som är inbyggt i ibooken G4. Jag har kikat lite på Spray's abonnemang - gratis Internet där man bara betalar för den tiden man surfar. Är Spray macvänlig? Alltså lätt att koppla upp mot Sprays modempool och fungerar surfandet bra då? Jag vill inte binda mig till nåt abonnemang på ett antal månader.

Greenjuice

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-15 21:06

Jag har tidigare använt Tiscali för detta ändamål, och de är ju numera införlivade i Spray. Inget fanns då att klaga på iallafall. Men nu kanske det är annorlunda?

Ett annat alternativ är detta (otestat av mig) som kostar nada förutom samtalstaxa till Uppsala.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 18:24
Ursprungligen av filuren:

Ett annat alternativ är detta (otestat av mig) som kostar nada förutom samtalstaxa till Uppsala.

Flashbacks internet fungerar ok. Ibland kan man bli nedkopplad på kvällarna (stor belastning?) men då brukar det fungera genom att ringa upp igen.

Bra när ma inte har tillgång till bredband.

Jag håller med er ang Spray. Jag har en bra home-adress men den har fungerat så dåligt i några år nu. Det har inte blivit bättre när Spray tog över, fortfarande funkar den inte och jag litar inte på den. Gmail är oslagbart och är effektivt att använda så att jag har skaffat ytterligare Gmail-adress till jobbet då den slår First Class också.

Jag provar först med Telia för jag har ingen lust att regga mig hos Spray heller och så jä-vla mkt reklam. Jag som trodde att Gmail och Google skulle bli värre men ack tvärtom! Nästan varje gång jag loggar in på Spray, då kommer jag till en reklamsida innan jag kan fortsätta till Inkorg-sidan, suck.

Ok, jag provar Telia Internet för alla och se, hoppas den fungerar. Tack för tipset!

Greenjuice

Telia's internet för alla funkar fint också.

  • Medlem
  • 2006-06-15 23:02

Min enda erfarenhet av Spray är deras bedrövliga mailtjänst som mina home.se-kontont blivit flyttade till. Mailtjänsten är inte Mac-vänlig och funkar endast (nåja) i IE på Windows. Med den "fronten" de visar i sin mailtjänst håller jag mig så långt bort som möjligt från alla Sprays produkter.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-17 14:25
Ursprungligen av greenjuice:

/.../ Är Spray macvänlig? Alltså lätt att koppla upp mot Sprays modempool och fungerar surfandet bra då?/.../

Pjo, jag tror inte det skiljer sig så mycket åt - vad du kopplar upp via. Jag har använt spray då och då för att koppla upp ibookar de senaste tre åren. Utan problem. Sprays övriga tjänster vet jag intet om, men att ringa upp deras modempool går bara fint.

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-17 14:29

...Skillnaden mellan Telias gratisuppkoppling, och Sprays är väl att Telias är bundet till en abonnent, medan Sprays är kopplat till kontot du ringer från... Så ska du bara koppla upp på en adress borde ju Telia passa bäst - och då får mamsen betala surfningen på sin teleräkning. Om du använder Spray får du alltid räkningen - oavsett var du kopplar upp dig någonstans...

Så tror jag det ligger till.

Ursprungligen av kkb:

...Skillnaden mellan Telias gratisuppkoppling, och Sprays är väl att Telias är bundet till en abonnent, medan Sprays är kopplat till kontot du ringer från... Så ska du bara koppla upp på en adress borde ju Telia passa bäst - och då får mamsen betala surfningen på sin teleräkning. Om du använder Spray får du alltid räkningen - oavsett var du kopplar upp dig någonstans...

Så tror jag det ligger till.

Jo, jag har förstått det. Får be mamsen att kolla hur mkt jag har ringt så får jag betala henne senare Spray kanske fungerat finfint men jag har ingen lust att regga mig på något konto egentligen. Det gäller ju bara 2-3 veckors användande. Ska inte surfa mkt, bara kolla e-post då och då och på ett par hemsidor. Det är ju sommaren! Så jag vill passa på att vara ute mkt som möjligt

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2006-06-17 17:01
Ursprungligen av greenjuice:

/.../Det är ju sommaren! Så jag vill passa på att vara ute mkt som möjligt

Så sant! Men då ska du ju även fundera på alternativet att kolla mail via bluetooth-mobiltelfon-GPRS-
Då vill du vara i solen hela tiden...

Hade Spray innan bredbandet (typ år 2000) och då funkade det finfint med både PB190 och PM G4. På senare år har jag sporadiskt kopplat upp mig både med Spray men framförallt med Flashback från sommarstugan. Tycker FB funkar utmärkt i dessa sammanhang och det är under alla omständigheter prisvärt. Bland annat klarar man av en extremt brusig och knastrg telefonkabel utan större problem.

Det går ingen vidare, jag försöker koppla upp mot Telias modempool. Det tutar men tycks inte koppla upp sig. Kan jag ha gjort fel? Ska jag använda PPP för att ansluta till det? Något jag bör tänka på? Det är Telia Internet för alla som jag försöker nu på.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-20 12:39
Ursprungligen av greenjuice:

Det går ingen vidare, jag försöker koppla upp mot Telias modempool. Det tutar men tycks inte koppla upp sig. Kan jag ha gjort fel? Ska jag använda PPP för att ansluta till det? Något jag bör tänka på? Det är Telia Internet för alla som jag försöker nu på.

Jag kör med Telias Internet för alla i nödfall när jag är ute och åker. Och ja, det är PPP du ska använda.

Sprays mail funkar i Firefox och Opera har jag för mig.

  • Medlem
  • 2006-06-20 12:36
Ursprungligen av Anders Täpp:

Sprays mail funkar i Firefox och Opera har jag för mig.

Nope. I Firefox både på Windows och Mac (och med familjens alla konton) står det Inbox (39), men när man öppnar Inboxen står det att den är tom. Felanmält hos Spray, men inget svar.

Ursprungligen av Syrsa:

Nope. I Firefox både på Windows och Mac (och med familjens alla konton) står det Inbox (39), men när man öppnar Inboxen står det att den är tom. Felanmält hos Spray, men inget svar.

Jag skickade ett brev till mig själv och kollade med Firefox 1.5. Det hamnade iofs i skräpposten trots att min adress finns i adressboken men det blir inga tekniska fel så tekniken fungerar.

Sen kan man alltid diskutera om "fungerar" även innefattar att man får upp en reklambanner varje gång man kör ett kommando mot webbmailen. Man är redan omringad av reklam på sidan men väljer man t ex radera brev så får man ytterligare reklam i den dialogrutan...

1
Bevaka tråden