Applestore och svensk konsumentlagstiftning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-14 20:31

Satt och läset lite på nätet och snubblade över en sida som påstod att när man handlar genom applestore i sverige respekterar de inte svensk konsumentlagstiftning (3års fabriksfelsgaranti, eller två år om det gäller företagsköp). Stämmer detta och i sådana fall är det ens lagligt??!

Jag tror detta säger allt: Apple Store - Försäljningsvillkor

Citat:

10.3 VILLKOREN I DENNA GARANTI GÄLLER UTÖVER DINA LAGLIGA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENT OCH PÅVERKAR INTE DINA RÄTTIGHETER ENLIGT GÄLLANDE KONSUMENTLAGSTIFTNING.

Samma missförstånd varje gång. Garanti och reklamationsrätt är två helt olika saker.

Garanti är frivilligt för tillverkaren att lämna och regleras inte i någon lag. Apple har 1 års garanti på sina produkter.

Reklamationsrätt har man däremot enligt i 3år. Reklamationsrätten är mot fabrikationsfel och den måste tillverkarna följa. De första 6 månaderna är det tillverkaren som måste bevisa att felet INTE fanns från början. Efter det måste konsumenten kunna bevisa att felet fanns från början.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=129

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-14 21:40

Inget missförstånd från min sida... "reklamationsrätt" var det jag åsyftade... fan borde ju kunna detta.. kursen slutade juh för någon vecka sedan ;). 1 års garanti och 3 års reklamationsrätt... då är det ju iaf. så som det ska vara.. jaja

• Oregistrerad
  • 2006-06-14 22:03

Hur fungerar det om man köper från utlandet? Svenska Apple Store är inte svenskt. De slipper betala CopySwede-skatt på iPodarna pga det.

Står i köpeavtalet att det lyder under svensk lag.

1
Bevaka tråden