Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sun visar java baserad 3D desktop miljö

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske gammalt men jag har inte sett något om det här på 99mac.

video demo börjar med ett par slides men sen blir det intressantare.

http://webcast-east.sun.com/archives/GSN-1312/GSN-1312_forjds.mov

det är open source!

https://lg3d-core.dev.java.net/

det var allt för idag:)

Rätt intressant, jag hittade dock en gammal diskussion från slutet av 2003:
Demo av SUNS Desktop "Project Looking Glass" Imponerande!.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-14 21:38

Jag tycker iaf att xgl/compiz till Linux är mycket coolare

http://www.youtube.com/watch?v=cNNU_4-yVNM&search=xgl

Om man vill kan man ladda ner http://kororaa.org/ och prova det på vilken PC som helst (inte mac tyvärr) utan att ändra på hårddiskens innehåll. Bara stoppa i skivan i nån PC och kör. När du startar om och tar ut skivan är datorn som vanligt igen.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Rätt intressant, jag hittade dock en gammal diskussion från slutet av 2003:
Demo av SUNS Desktop "Project Looking Glass" Imponerande!.

Tack Niklas, jag hade på känn att dett borde ha varit intressant för mac community innan jag såg det Om det var 2003 var är det i dag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-14 23:06

Det är en visserligen gammal, men ändå intressant uppvisning. Det som slog mig när jag tittade på filmen igen är hur Windows Vista uppenbarligen tagit idéer från Looking Glass.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-15 08:58

Himla ball grej! Känns väldigt Apple på något sätt. Snart kommer det komma i OSX att man kan snurra runt på fönster!

En väldigt bra grej var att när man flyttar musen från fönstret så blev det genomskinligt. Det borde väl nästan finnas idag till macen som ngt sorts "tillägg" (à la classic).

Ursprungligen av torbjorn2000:

Himla ball grej! Känns väldigt Apple på något sätt. Snart kommer det komma i OSX att man kan snurra runt på fönster!

En väldigt bra grej var att när man flyttar musen från fönstret så blev det genomskinligt. Det borde väl nästan finnas idag till macen som ngt sorts "tillägg" (à la classic).

Det finns faktiskt en fil med kod som gör nästan det på ADC-sidan, har dock inte sett det användas i andra program än Windowshade X och Microsoft Office använda den. Antagligen för att det är jobbigt i längden att göra innehållet transparent.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-15 12:38

Looking Glass från Sun kanske ser coolt ut, men efter att man testat det har man fått det bekräftat. Det gör absolut inget enklare eller mer produktivt.
Hela navigeringen är jättejobbig tycker jag. Och jag ser ingen användning för det heller. Visst, det är jättekul att se en film inverterad eller surfa med en sne webläsare. Men det gör inte att jag kommer utföra jobbet bättre eller snabbare. Det blir lätt väldigt rörigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-15 13:32

Håller med Sidde lite, testade looking glass för ett par år sedan, men var inte nöjd - även om jag tycker att tekniken kan vara intressant lngre fram, men den behöver utvecklas en hel del. För den sakens skull tror jag inte att jag skulle bli mer produktiv vid ett sånt operativ, men kanske lite mer strukturerad (kanske)

/Tangen

Det sköna är att de tänker fritt och inte låser sig till gamla taneksätt. På det sättet kanske de kan komma fram till något produktivt.
Jag anser fortfarande att det är sätten vi kommunicerar med datorn som måste fixas.
Mus? Hallå!
Tänk att få styra muspekaren med ögonen...
Penna är det som ska användas för inmatning... som fungerar lika snabbt som penna och papper. Men men det är mina galna idéer det.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det sköna är att de tänker fritt och inte låser sig till gamla taneksätt. På det sättet kanske de kan komma fram till något produktivt.
Jag anser fortfarande att det är sätten vi kommunicerar med datorn som måste fixas.
Mus? Hallå!
Tänk att få styra muspekaren med ögonen...
Penna är det som ska användas för inmatning... som fungerar lika snabbt som penna och papper. Men men det är mina galna idéer det.

Galna idéer är det som ligger till grund för dator världen i dag. Kom ihåg vad många av etablisemanget sa om person datorn... samt musen för den delen. Om jag inte minns fel så finns det några politker som sagt typ att "internet är bara är en fluga"...

Hur som helst jag ser fram emot ett operativ tänkande med mer än 2D som grund. Får jag sia så tror jag SGi:s nivå för tio år sedan är vad som är nästa för Mac och PC konsumenten. Troligtvis först på Mac.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 16:06
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Tänk att få styra muspekaren med ögonen...

Det finns det redan system som möjliggör. T.ex. om man är förlamad är detta oerhört användbart. Tror det fungerar genom att kameror håller koll på vart man riktar ögonen.

Jag såg t.o.m. på nåt tv-reportage för ganska länge sedan, ett system som gjorde att en patient kunde flytta muspekaren genom att använda nervbanorna i sin amputerade arm, dvs genom att försöka röra på armen som inte längre fanns där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-15 13:47

dags för Tablet Mac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-15 23:46

Transparanta-fönster grejen är ganska menlös. Microsoft nyttjar det tror jag på sämsta sätt i Office. Panellen blir inte bara omöjlig att läsa - när den försvinner tar den uppmärksamhet från ens arbete.

Men visst, man ska tänka out of the box. Linux-grejen kändes väldigt "levande" även om det påminde extremt mycket om Apple's OSX. Vore snyggt om Apple nyttja "cartoonigheten" som de hade vid minimering och maximering ex.

  • Medlem
  • 2006-06-16 03:12

Jag har inte sett den där presentationen förut, så jag tyckte skillnaden i presentationstalang mellan Schwartz och Stevesy var obarmhärtig. Han verkar ju trevlig, och nytänkande är king, men gudars så mycket mindre fängslad man blir. När man ser Jobs är det "som att få skallen inslagen med en guldtacka täckt av citronskivor".

Näpp, transparens är inte svaret. Det jag saknar är att kunna putta undan fönster bara genom att titta surt på dem.

Apropå interface tänkte jag på det i filmen Minority Report. Är det inte lite likt Aperture?

Jag testade Looking Glass för ett tag sedan men det flöt inte så bra på min dator. Det var kul att leka med en stund men det gjorde inget för att förenkla datoranvändandet. Apples Exposé är mycket bätre.
http://video.google.com/videoplay?docid=3094674595722349590

Angående att styra musen med ögat så finns det väl ett sådant system i Apache-helikoptern. Kulsprutan skjuter på det som piloten tittar på.

1
Bevaka tråden