Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini - hur tyst?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle behöva skaffa mig en macmini att sköta lite bakgrundssysslor som att spela in vissa radio och tv-program och så.
Efter som den ska stå framme är det mycket viktigt att den är tyst som attan. Så därför tänkte jag höra med er som äger minimacar hur tysta dom är. Jag är också nyfiken på hur tysta intel och ppc minimacarna är jämfört med varandra.

/mvh David

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 16:17

Har en Mini PPC 1.42 GHz.

Den låter lika mycket som min gamla dvd-spelare.
Den låter mindre än när du spelar ett kassettband.
Den låter mindre än min externa 3.5" hårddisk utan fläktar.
Den låter mindre än när du kliar på dina myggbett.
Jag sover 1.5 m i från den.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-06-12 17:17

Mac Mini Core Duo: är väl dessvärre inte helt ljudlös när den är igång. Nu kanske det blir lite extremt hemma hos oss då vi inte har någon mekaniskt ventilation (vilket förekommer i alla kontorsbyggnader och moderna hem) men jag tycker man hör hårddisken och en fläkt (?) lite för mycket för att jag personligen skall vilja ha igång den på skrivbordet utan gömmer undan den. Förväxla dock inte detta med att den inte skulle vara tyst/lågmäld av sig, min 3 år gamla PowerBook låter oftast bra mycket mer.

Tror det är mycket till hur känslig man är och omgivande miljö.

Ursprungligen av Khedron:

Mac Mini Core Duo: är väl dessvärre inte helt ljudlös när den är igång. Nu kanske det blir lite extremt hemma hos oss då vi inte har någon mekaniskt ventilation (vilket förekommer i alla kontorsbyggnader och moderna hem) men jag tycker man hör hårddisken och en fläkt (?) lite för mycket för att jag personligen skall vilja ha igång den på skrivbordet utan gömmer undan den. Förväxla dock inte detta med att den inte skulle vara tyst/lågmäld av sig, min 3 år gamla PowerBook låter oftast bra mycket mer.

Tror det är mycket till hur känslig man är och omgivande miljö.

Jag är mycket känslig så det här var en värdefull reflektion. Just nu lutar det åt ppc-versionen jallafall om den ska stå framme och det måste den ju om jag tex ska koppla en radioshark till den.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-12 19:35

Sätt på nåt spel som kör via Rosetta så ska ni nog se att den låter Fläkten kan låta rätt så bra

hej,,, har både en mini ppc 1.42 och en mini intel core duo. De står jämte varandra under lcd tvn och min erfarenhet är att ppc fläktar mer än intel. ppc är visserligen tyst för det mesta om man inte stressar processorn

Gäller min PPC, tyst men inte ljudlös. Låter tillräckligt mycket för att vara störande om man sitter alldeles intill i ett i övrigt tyst rum eller vill lyssna på musik och verkligen njuta av musiken. Brukade slå av den när jag skulle sova, var 4 meter från sängen.

Att låta den stå i en bokhylla eller under en tv borde inte vara några problem, en videobandspelare brukar låta mer.

Problemet som jag upptäckt är att jag tycker att den låter mer med tiden, kanske fläkten som måste spinna snabbt och slits?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-12 23:59
Ursprungligen av Hakro807:

Gäller min PPC, tyst men inte ljudlös. Låter tillräckligt mycket för att vara störande om man sitter alldeles intill i ett i övrigt tyst rum eller vill lyssna på musik och verkligen njuta av musiken. Brukade slå av den när jag skulle sova, var 4 meter från sängen.

Att låta den stå i en bokhylla eller under en tv borde inte vara några problem, en videobandspelare brukar låta mer.

Problemet som jag upptäckt är att jag tycker att den låter mer med tiden, kanske fläkten som måste spinna snabbt och slits?

Jag skulle nästan tro att din Mini är defekt ifall den låter så mycket. Vad använder du Minin till? Det enda som hörs just nu är hårddisken och då har jag igång Proteus, Safari, ett nerladdningsprogram och iTunes. Antar att du uppdaterat till senaste OS X. Någon månad efter att Mini släppts så kom det ju uppdatering till OS X som gjorde att Minin lät lite mer men det verkar ju vara åtgärdat nu.

Jag köpte en Mac Mini DuoCore 1.66 GHz idag och när jag satte igång den lät fläkten som ett tröskverk. Uppdaterade allt som gick att uppdatera men den låter precis lika mycket fortfarande. Går knappt att vistas i rummet. Jag antar att något är åt helvete fel i den (annars är det en riktig skitdator som inte borde säljas). Kul att den ska gå sönder direkt...

Ursprungligen av kovalchuk:

Jag köpte en Mac Mini DuoCore 1.66 GHz idag och när jag satte igång den lät fläkten som ett tröskverk. Uppdaterade allt som gick att uppdatera men den låter precis lika mycket fortfarande. Går knappt att vistas i rummet. Jag antar att något är åt helvete fel i den (annars är det en riktig skitdator som inte borde säljas). Kul att den ska gå sönder direkt...

Du tror inte att det berodde på dagens värmebölja?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-07-05 09:41

jag har sovit lite drygt 2 meter ifrån min ppc-mini i snart 1 år, och jag som i vanliga fall brukar störas av det mesta i datorväg har inte störts det minsta av minin
hade hem syrrans pc här om dagen för jag skulle fixa lite med den, och vilket oljud den förde! :eek:

  • Medlem
  • 2006-07-05 11:08
Ursprungligen av Hakro807:

Gäller min PPC, tyst men inte ljudlös. Låter tillräckligt mycket för att vara störande om man sitter alldeles intill i ett i övrigt tyst rum eller vill lyssna på musik och verkligen njuta av musiken. Brukade slå av den när jag skulle sova, var 4 meter från sängen.

Att låta den stå i en bokhylla eller under en tv borde inte vara några problem, en videobandspelare brukar låta mer.

Problemet som jag upptäckt är att jag tycker att den låter mer med tiden, kanske fläkten som måste spinna snabbt och slits?

Inget konstigt, fläktarna i nyare datorer är ofta temperaturstyrda så då har du två samverkande faktorer. Det har i år hittills blivit varmare, fläkten får jobba mer. Dessutom så brukar de där fläktarna samla på sig damm över tid vilket skapar isolering och ökar värme vilket få dem att spinna mer.
/hpe

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-07-05 13:23

Har en 1.25 ppc med 1 GB RAM - den är komplett tyst!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-06 09:20

kovalchuk: Kan vara sladden till temperatursensorn som har lossnat. Jag råkade ut för detta efter att jag hade skickat iväg min Core Duo 1.66 för minnesuppgradering. Den var tyst när jag skickade iväg den men när jag fick tillbaka den gick fläkten för fullt hela tiden. De som hade uppgraderat minnet hade glömt att sätta fast sladden till temperatursensorn igen...

Med hjälp av en spackelspade och lite jävlaranamma lyckades jag ta mig in i maskinen och sätta fast sladden igen och sedan var den tyst igen.

Där är du något på spåret Leif. De skulle nämligen sätta i mer minne innan jag fick den och då kan de ju ha glömt att sätta i sladden. Ska höra med dem. Vågar inte öppna den själv eftersom jag har tummen mitt i handen och lätt skulle slå den i småbitar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2006-07-06 16:11

kovalchuk: Jag vågar sätta min gamla Dell-PC på att det är detta som är felet.

Det är inte så svårt att ta sig in i maskinen som man kan tro. Här hittar du en bra manual som visar precis hur man skall gå tillväga:
http://www.smashsworld.com/2005/01/mac-mini-complete-technical.php

Du kan ju alltid trösta dig med att du kommer att tycka att den är ljuvligt tyst när sladden sitter på plats igen..

Som tur är slipper jag din Dell-PC; du hade nämligen rätt. Jag lämande in den och fick det fixat direkt, så nu är den knäpptyst.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-07-08 08:46
Ursprungligen av kovalchuk:

Som tur är slipper jag din Dell-PC; du hade nämligen rätt. Jag lämande in den och fick det fixat direkt, så nu är den knäpptyst.

Men en Dell är ju inte illa eftersom dom har en lång tradition av att vara tysta.

Ursprungligen av Erik_J:

Men en Dell är ju inte illa eftersom dom har en lång tradition av att vara tysta.

Jag tycker att Dell mest för oväsen, men det kanske bara är jag.

(Med risk för att komma in helt fel)

Vad är en ppc ? G4 ?

Ursprungligen av KjellinKjellin:

Vad är en ppc ? G4 ?

I en Mac mini, Ja.

1
Bevaka tråden