Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästföredatum på redigeringsmöjlighet?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det verkar som man inte får redigera sina inlägg efter en viss tid. Det vill jag kunna göra. Tillexempel i en tråd där jag dryftar problem med en G5:a vill jag nu kunna lägga till ytterligare en prövad åtgärd i den listan som ligger i första inlägget.
Jag vill kunna samla alla åtgärderna i den listan så det blir överskådligt för dom som vill hjälpa mig med mitt problem.
Går det att fixa?

/mvh David

Om du är inloggad, är det bara att klicka på "Ändra knappen", är det inte? Den knappen syns bara på dina inlägg.

Inget bäst föredatum finns vad jag vet. Har dock noterat att om jag ändrar ett inlägg inom ca 5 minuter från att jag postade det är det den nya versionen som mailas till de som prenumerar på tråden, men är lite osäker här.

Näe. redigera-knappen syns bara på inlägg jag gjort idag. senaste inlägget jag gjorde innandess var på självaste nationaldagen å där saknas redeigera-knappen....

Samma sak gäller för mig (kontrollerade det nu när jag såg tråden)

  • Medlem
  • 2006-06-10 14:03

Det finns fördelar med ha det på det sätt som det är nu. Till exempel finns det ett egenvärde i att trådarna bevaras. Det går alltid att citera sig själv och lägga till det man vill i ett nytt inlägg.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-10 14:04

Ingen ”redigera” hos mig heller. Bildbevis:

På ett sätt är det bra så som Baron skriver, man vill ju inte att historien skall förfalskas i efterhand Kan lätt bli osammanhängande trådar om dom får editeras hur som helst utan tidsgräns.

hm. nu kan jag inte ens redigera i ett inlägg jag skrev igår. Är det en bugg eller en medveten förändring?

Ursprungligen av David Slättne:

hm. nu kan jag inte ens redigera i ett inlägg jag skrev igår. Är det en bugg eller en medveten förändring?

Och nu kan jag inte redigera i nyss skrivna inlägg heller.
Det måste vara nåt trasigt nånstans va?

jo nu kom redigeraknappen tillbaka på nyliga inlägg.

En dundernackdel med att ha de här begränsningarna är att man inte kan göra t ex en FAQ och uppdatera den allteftersom frågor kommer upp. Listor på t ex spel som funkar i nätverk på mac (finns en sån tråd) blir också lätt osammanhängande när allt är uppdelat i massor med inlägg, med massor med inlägg emellan.

  • Medlem
  • 2006-06-11 20:26

Det är lätt att be nån med behörighet att lägga till slik information.

Ursprungligen av Baron:

Det är lätt att be nån med behörighet att lägga till slik information.

ok PM kommer.
Men det är alltså fråga om en avsiktlig förändring av redigeringsmöjligheterna och inte en illasinnad bugg?

Ursprungligen av Baron:

Det är lätt att be nån med behörighet att lägga till slik information.

Det känns som en rejäl omväg och att lägga onödigt mycket arbete på moderatorerna. Dessutom sådant arbete som de (vad jag har förstått) inte ska pyssla med egentligen.

Ursprungligen av irrelogical:

Det känns som en rejäl omväg och att lägga onödigt mycket arbete på moderatorerna. Dessutom sådant arbete som de (vad jag har förstått) inte ska pyssla med egentligen.

Jag kan inte låta bli att göra samma reflektion. Ofta vill man bara justera stavningen, rätta till en länk eller flytta ett kommatecken.

  • Medlem
  • 2006-06-11 21:21

Inte vad jag vet.

Ursprungligen av David Slättne:

Men det är alltså fråga om en avsiktlig förändring av redigeringsmöjligheterna och inte en illasinnad bugg?

Ursprungligen av Baron:

Inte vad jag vet.

...eh vilket?

  • Medlem
  • 2006-06-11 21:36

Jag känner inte till att det skulle ha blivit en ny inskränkning. Men så kan det förstås vara ändå.

irrelogocal: det är inte ofta det blir aktuellt. Blir det för mycket jobb får man förstås lösa det på annat sätt.

Ursprungligen av Baron:

irrelogocal: det är inte ofta det blir aktuellt. Blir det för mycket jobb får man förstås lösa det på annat sätt.

Det känns (extra) omständigt om man håller i en FAQ tycker jag. Antingen så får man se till att ha en lokal kopia utav inlägget med bbcode och allt, ändra i det och sedan skicka iväg det till en moderator. Eller så får man be en moderator göra de ändringar som ska göras. Att sitta och göra om HTML-koden till bbcode är inte dunderkul.

Hur man än gör så blir det ett långsamt tillvägagångssätt. Bortsett från att det blir ett extra led så tar det mycket längre tid att rätta till småfel. Speciellt om man använder mycket formatering för att strukturera upp ens FAQ's.

  • Medlem
  • 2006-06-11 21:57
Ursprungligen av irrelogical:

Det känns (extra) omständigt om man håller i en FAQ tycker jag. Antingen så får man se till att ha en lokal kopia utav inlägget med bbcode och allt, ändra i det och sedan skicka iväg det till en moderator. Eller så får man be en moderator göra de ändringar som ska göras. Att sitta och göra om HTML-koden till bbcode är inte dunderkul.

Hur man än gör så blir det ett långsamt tillvägagångssätt. Bortsett från att det blir ett extra led så tar det mycket längre tid att rätta till småfel. Speciellt om man använder mycket formatering för att strukturera upp ens FAQ's.

Finns det nåt aktuellt exempel?

Ursprungligen av Baron:

Finns det nåt aktuellt exempel?

FAQ: Boot Camp och Windows på Mac
FAQ: MSN med webcam i OS X

Bägge försökte jag ändra i de senaste dagarna, men icke sa nicke!

  • Medlem
  • 2006-06-11 21:42

Jag säger inte att det är bra. Jag försöker få era problem till ickeproblem... (I väntan på att de som verkligen vet tittar på det)

ok. Man vill ju inte låta gnällig när man vet vilket jobb det ligger bakom. Å andra sidan så dryftar man gärna problem med sådant eller sådana man gärna bryr sig om. Dit räknas 99mac!

Senast redigerat 2006-06-11 23:25
Ursprungligen av David Slättne:

ok. Man vill ju inte låta gnällig när man vet vilket jobb det ligger bakom. Å andra sidan så dryftar man gärna problem med sådant eller sådana men gärna bryr sig om. Dit räknas 99mac!

Word!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-13 18:50

Jag skulle behöva justera min tråd i Säljes, men det går inte

Jag kan inte heller ta bort den för att lägga in en ny. Är det meningen att det ska vara så här?

  • Medlem
  • 2006-06-14 17:27

Att man inte kan ändra sina inlägg under säljes är en stor nackdel för både säljare och köpare.

Köpare kontaktar säljare och frågar efter produkter som är sålda. Säljare kan inte gå in och lägga till information som kan vara bra för köpare eller sänka pris.

Det är jag som är skyldig till detta

(bra med interninfo va?)

Tidigare lät vi alla ändra alla inlägg hur länge som helst - tyvärr innebär det en del praktiska och säkerhetsmässiga problem. Vi har nämligen råkat ut för att folk ändrar gamla inlägg och stoppar in reklam osv i gamla trådar och det är grymt svårt att upptäcka eftersom trådarna inte dyker upp på "dagens aktiva". Däremot indexeras innehållet av Google osv.

Just nu är regeln:
Du kan ändra inlägget i 12 timmar efter att det är skrivet

Ursprungligen av Björnström:

Det är jag som är skyldig till detta

(bra med interninfo va?)

Det är en pang-idé!

Citat:

Tidigare lät vi alla ändra alla inlägg hur länge som helst - tyvärr innebär det en del praktiska och säkerhetsmässiga problem. Vi har nämligen råkat ut för att folk ändrar gamla inlägg och stoppar in reklam osv i gamla trådar och det är grymt svårt att upptäcka eftersom trådarna inte dyker upp på "dagens aktiva". Däremot indexeras innehållet av Google osv.

Just nu är regeln:
Du kan ändra inlägget i 12 timmar efter att det är skrivet

Då föreslår jag att man låter betalande medlemmar få oändlig redigeringsfrist. Betalande medlemmar har ju nåt att förlora på att missköta sig. Ger man dessutom betalande medlemmar lite andra godsaker som tillåtelse att ha signatur, fler ännu mer reklamfria skin och sånt så kanske det funkar som lite mer morot för icke betalande medlemmar att gradera upp.

  • Medlem
  • 2006-06-14 18:35

Under Säljes och Köpes så skulle man kunna lösa det hela med att göra det möjligt för den som skapat tråden att lägga in nya inlägg. Då kan man skriva Såld, Köpt, nu sänkt till NNNNN kr etc.

Ursprungligen av MP:

Under Säljes och Köpes så skulle man kunna lösa det hela med att göra det möjligt för den som skapat tråden att lägga in nya inlägg. Då kan man skriva Såld, Köpt, nu sänkt till NNNNN kr etc.

Det vore bra om gamla icke gällande annonser kunde tas bort efter ett tag. Om inte annat så för att frigöra utrymme för mer aktuella annonser. Alternativt skulle köp/sälj forumet göras om från ett forum till en regelrätt anslagstavla.

Bevaka tråden