Prisskillnader USA mot Sverige

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

iPod 30GB

USA: 2.350kr ($324 VAT inc.)
Sverige: 3.200kr
--------------
Skillnad: ca. 850kr

Är det värt att beställa från USA?
Finns det några andra sätt att få ner priset?

(är student, så jag tror jag får ner priset ca. 10% men det blir bara ca. 300kr.)

Beställa från USA = Frakt + införselmoms + tull

Blir typ samma i slutändan...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 11:05

precis, är ju momsen som ställer till mycket.
däremot kan man ju passa på att handla på semestern

Kan vara värt det om man köper från eBay och lyckas komma undan momsen. Apple har världsgaranti på alla sin datorprodukter, kanske gäller iPod också?

Men tycker personligen att det är lite för lite för att det skulle vara värt det.

Inte så ofta man semestrar i USA dock, men dom gånger jag vart där har jag passat på att köpa typ kameror/mp3spelare. Hakron, det är iofs. sant.. är inte så mkt. pengar att det är värt allt besvär - tid är också pengar.

Jag bor i USA och kan rekommendera Best Buy som en prisvaerd affaer for elektronik. Finns i hela USA. Kolla in Bestbuy.com om du vill kolla priser.

MVH / Christer

tjena, har bott i usa nu lite från och till de senaste 2 åren och vad du gör är att gå till en apple store ( de har samma priser som apple, dvs de billigaste) samt att du får studentrabatt i butikerna. Det du vinner USA<=>Sverige är prisskillnaden på dollarn, och i dagsläget är det ju hyffsat (apple sve räknar $1=10SKR) när den då igentligen är ca 7.35. Sen är det ju en moms på ca 6-10% i usa i jämförelse med våra 25% också så JA du tjänar ganska bra på att handla där. Kan du bara beställa via tex internet så be dem skriva att paketet är en gåva på lådan för då slipper du sveriges idi-t skatt Hoppas det hjälper lite iallafall. (Tilläggas bör dock att du inte kan beställa från amerikanska Apple store till Sverige, går bara beställa från det egna landets butik. Då kan BestBuy vara ett förslag som funkar som Christer skriver, det är typ som vårat elgiganten så de har sällan värstingmodeller inne tyvärr)

$ 299 ≈ 2200 kr
2200 * 1.25% moms = 2750 kr
Pris på AppleStore Sverige = 3195 kr
3195 - 2750 = 445 kr prisskillnad.

Knappast 850 kr väl?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

$ 299 ? 2200 kr
2200 * 1.25% moms = 2750 kr
Pris på AppleStore Sverige = 3195 kr
3195 - 2750 = 445 kr prisskillnad.

Knappast 850 kr väl?

Tull och frakt samt moms på frakten tillkommer dessutom. Det lönar sig knappast att beställa en sån billig sak. En värstingdator är en annan femma, men det lönar sig knappt då heller om man inte köper på plats som sagt.

1
Bevaka tråden