Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En nackdel med Macbook är värmen

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

att den blir så attans varm!

Att ha nåt i knäet som är +54°c är inte skönt i längden.
Och i långa loppet så mår nog inte Petter Niklas speciellt bra av det heller
misstänker jag.

Men det finns väl ingen lösning på det här mer än att ha den på ett bord.
Men det är ju dötrist!:(

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-09 21:18

man ska aldrig ha laptops i knät, man får alltid strålning och alla avsöndrar lite värme som kan göra dig steril

En lcd strålar ingenting!
Så strålning behöver man inte vara rädd för.
Huruvida själva lappen strålar det vet jag inte men det är väl bara
bluetoothen i så fall.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-09 22:18

bluetooth, wlan, vissa säger att processorn strålar m.m Hur varm blir din? Är processorn 54C eller mäter du själva datorn?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-09 22:25
Ursprungligen av sventa46:

att den blir så attans varm!

Att ha nåt i knäet som är +54°c är inte skönt i längden.
Och i långa loppet så mår nog inte Petter Niklas speciellt bra av det heller
misstänker jag.

Men det finns väl ingen lösning på det här mer än att ha den på ett bord.
Men det är ju dötrist!:(

Man kan använda någon typ av värmeskydd, t.ex. Lapinator.

Men jag håller med om att värmen är väldigt jobbig. Trots att jag har datorn på ett bord och fönstret öppet blir det supervarmt.

En annan jobbig sak är den vassa kanten vid handlovarna (fast jag börjar faktiskt vänja mig, efter två dar)

Jag använde en kudde tidigare i kväll men nu har jag gått ut på terassen denna underbara sommarkväll och där är lite svalare även med Macbook!:)

Det där Lapinatorskyddet var ju en ide!

Betr 54 °c så mätte jag häromdagen och mätvärdet gäller undersidan av datorn.
Använde en ir-mätare med laser.

¨

Senast redigerat 2006-06-09 22:55

Jag kan rekomendera en iLap från Rain Design. Finns att köpa på bland annat Macoteket för 549 riksdaler. Den gör att man slipper bli svettig i skrevet och ytterligare ett plus är att arbetsställningen blir skönare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-09 23:46
Ursprungligen av pertoyra:

Jag kan rekomendera en iLap från Rain Design. Finns att köpa på bland annat Macoteket för 549 riksdaler. Den gör att man slipper bli svettig i skrevet och ytterligare ett plus är att arbetsställningen blir skönare.

Den är jag riktigt sugen på men tyvärr är det ju "fel" storlek som finns hos Macoteket. Enligt Raindesign är det 14-tummaren man skall ha till Macbooken. Läste i en tidigare tråd att man kan beställa från Tyskland men har inte lyckats lokalisera ngn ÅF där. Tips tas gärna emot...

Det är därför som jag har en gammal 300 MHz G3 Orange iBook som min "soffa surfare". Den är inte snabb, men den blir aldrig för varm. Borde upgradera med mer minne dock. Lite trångt med bara 160 MB med 10.2.8

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-06-09 23:52

Jag kan också tipsa om den kylplattan som misco säljer. Den är riktigt bra. Jag var lite skeptisk först, men efter att ha provat den en dag så vet jag inte hur jag klarat mig utan den innan.

Den här:
http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemID=84922&SearchString=laptop%20cooler

Jag hörde just tipset om att lägga en dagstidning mellan knäet och datorn. Ventilationen blir kanske inte optimal men den blir inte sämre än om du har datorn direkt i knäet. En annan fördel med dagstidningen är att det alltid ligger en sådan i närheten så man behöver inte sten på logistikbördan med den lösningen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-10 08:45
Ursprungligen av David Slättne:

Jag hörde just tipset om att lägga en dagstidning mellan knäet och datorn. Ventilationen blir kanske inte optimal men den blir inte sämre än om du har datorn direkt i knäet. En annan fördel med dagstidningen är att det alltid ligger en sådan i närheten så man behöver inte sten på logistikbördan med den lösningen.

Fast om man har en vit MacBook borde man väl få trycksvärta på datorn?

Smuts på vita datoret är aldrig ett problem så länge det säljs fiberduk!

  • Medlem
  • Timrå
  • 2006-06-10 09:37

Varför inte bara ha t ex en tunn pärm mellan knä och dator? Eller en matbricka Bara det är nåt stabilt som inte formar sig efter datorn..

  • Medlem
  • 2006-06-10 09:52

jag brukar ha min bärbara (en hp förvisso) på en hård bok eller liknande.. en tidning gör inte saken bättre eftersom den böjs efter datorn eller vad man ska säsga..

däremot så satt jag lite med en polares macbook häromdagen.. så förbannat varm blev den inte.. min hp blir riktigt mycket varmare..

  • Medlem
  • 2006-06-12 16:43
Ursprungligen av sventa46:

jkenny
Hade Macbooken varit på aktivt länge då?
Vi har en Hp också och visst blir den varm men efter en bra stund blir Macbooken rejält varmare tycker jag.
Men jag ska mäta upp tempen i botten på Hpn vid tillfälle.
Kanske senare idag.

njae.. inte jättelänge.. någon eller några timmar.. inte över två..
dessa timmar bestod iofs i att jag insatllerade om systemet (är ju lite hårddisktugg och processor och sådär).. och att jag körde igång båda kärnorna på fullt ös en stund i terminalen för att kolla hur fläktarna lät..

sen vetefan iofs.. man ju hända att macbooken i längden blir varmare.. men jag föredrar nog lite värme före att fläktarna går som fan.. som på min hp.. fem minuter mde den i knäet så går fläktarna på fullt ös mestadels av tiden..

edit: kanske inte ska citera mig själv när jag svarar på andras frågor..

kenny
Hade Macbooken varit på aktivt länge då?
Vi har en Hp också och visst blir den varm men efter en bra stund blir Macbooken rejält varmare tycker jag.
Men jag ska mäta upp tempen i botten på Hpn vid tillfälle.
Kanske senare idag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-10 11:10

Mina nya MacBook 2ghz 512meg ram 80gb hd är ca 60 grader vid idle, 90 grader vid full load. Inte testat med någon termometer, bara med Core Duo Temp.

Jag är lite sugen på att bryta upp den och kleta dit lite AS5 och se om det blir någon skillnad.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-10 17:17
Ursprungligen av copse:

Mina nya MacBook 2ghz 512meg ram 80gb hd är ca 60 grader vid idle, 90 grader vid full load. Inte testat med någon termometer, bara med Core Duo Temp.

Jag är lite sugen på att bryta upp den och kleta dit lite AS5 och se om det blir någon skillnad.

Har liknande temp och är också sugen, men vet inte om jag vågar (inte för att bryta garantin utan att jag är så klumpig). Vill gärna veta om den gick ner om du bestämmer dig för att kladda på.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-06-12 20:04

Ja det låter som jag ska vårda min G3@800 ömt så jag kan fortsätta att köra ljudlös bärbar, och värmen från den är obetydlig speciellt sedan jag har monterat den på en plåt för att stadga chassit eftersom den tillhör generationerna med moderkortsproblem.

  • Medlem
  • 2006-06-21 10:22

Jag skulle vilja ha någon slags kylning vid handlovarna. Brukar inte ha datorn i knät, men däremot så brukar jag svettas handlederna av mig när jag kör med min iBook G4 på "vanligt" manér på ett bord. Någon lösning? Talk?

/Fredrik

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-21 12:05

jag beställde en http://www.webhallen.com/prod.php?id=35522 igår kanske bra att köra med. Alltså det verkar ju som fläktarna i MB:n startas alldeles för sent.... Tror ni något SMC-firmware kommer för MacBooken?

Det får vi verkligen inte hoppas, jag tar värme framför oväsen vilken dag som helst.

Ursprungligen av eskimo:

Det får vi verkligen inte hoppas, jag tar värme framför oväsen vilken dag som helst.

M.a.o skulle man kanske kunna jämföra det med att köra en bil med eller utan kylarvätska, visst låter inte kylarvätskan vidare mycket, men sålänge den pumpas omkring blir ju motorn gladare.

Så länge den inte tar stryk givetvis.
Men om den väsnas för mycket så är den värdelös för mig och då måste jag tyvärr hitta mig en annan dator.

  • Medlem
  • 2006-06-24 23:41

Hörrni, blir MacBook mycket varmare en exempelvis en iBook G4 1.2Ghz vid samma belastning? Går och klurar på om mitt nästa äpple blir en MB, MBP eller en iMac.

/fredrik

  • Medlem
  • Västervik
  • 2006-06-25 23:48

Jag fick min MacBook för en vecka sedan, och den blev då lika varm som alla andra. Temperaturer uppåt 70 grader var inte ovanligt, trots att datorn stod på ett glasbord.
Nu sitter jag med datorn i knät, och den ligger efter en timmas körning på 57 grader. Jag har jobbat med ungefär samma saker vid båda tillfällen. Temperaturen är den som visas i CoreDuoTemp.
Jag vet varför temperaturen blivit lägre, men jag är säker på att den sjunkit! Någon mer som har samma fenomen?

min ahr oxå sjunkit, va ja noterat ä att den verkar vara lite svalare vid batteridrift. undrar om inte lite av värmen kommer från när man kopplat in strömmen. me tanke på att den kommer in på samma ställe som processorn sitter.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-26 03:26
Ursprungligen av Baltazar:

min ahr oxå sjunkit, va ja noterat ä att den verkar vara lite svalare vid batteridrift. undrar om inte lite av värmen kommer från när man kopplat in strömmen. me tanke på att den kommer in på samma ställe som processorn sitter.

Jepp den är svalare när man kör på batteri.

Bevaka tråden