Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ: Boot Camp och Windows på Mac

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet inte om det är rätt tråd men jag kör på..

Har precis handlat mig min första mac och jag behöver få in windows 7 på den genom bootcamp.
Men när jag går igenom installationen och den vill att jag skall stoppa in skivan så säger programmet att den inte kan hitta windows.

Har jag missat nått här eller är det för att jag inte har snowleopard installerat?

//Michael N

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-04 20:00
Ursprungligen av chalmeristen:

Har jag missat nått här eller är det för att jag inte har snowleopard installerat?

//Michael N

Boot Camp är inget mer än ett partion eringsverktyg och lite drivrutiner på din Mac OS X-skiva.
Vad händer om avslutar. Matar in Vista-skivan, startar om datorn med c-tangenten nedtryckt?

Ursprungligen av acke:

Boot Camp är inget mer än ett partion eringsverktyg och lite drivrutiner på din Mac OS X-skiva.
Vad händer om avslutar. Matar in Vista-skivan, startar om datorn med c-tangenten nedtryckt?

Det är inte vista jag skall köra in, utan det är win7. Men jag tror mig ha läst att man måste ha senaste OsX för att det skall gå med win7.
Skall in till macforum imorgon och fixa det.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-10-05 23:13

Jag kör Windows 7 med senaste Bootcamp drivrutinerna, men ändå vill inte de inbyggda högtalarna i MBP:n fungera. Någon som vet hur man löser det?

Finns det någon driver som gör att man slipper trycka ner knappen på touchpaden, dvs. använda den "utan klick" som i OS x?

Tack på förhand!

Mvh, Jesper

  • Medlem
  • 2009-10-11 15:46

Två frågor nu när jag lyckats installera Win 7 Pro x64.

1) Hur väljer jag att datorn alltid ska starta i OS X, just nu är Win 7 default vilket är galet.

2) När jag i Win 7 kör in SL-skivan får jag bara ett felmeddelande om att jag har fel version av windows (står något om x64 blabla fel). Hur får jag in rätt drivrutiner?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-15 06:34
Ursprungligen av 8fps:

Två frågor nu när jag lyckats installera Win 7 Pro x64.

1) Hur väljer jag att datorn alltid ska starta i OS X, just nu är Win 7 default vilket är galet.

2) När jag i Win 7 kör in SL-skivan får jag bara ett felmeddelande om att jag har fel version av windows (står något om x64 blabla fel). Hur får jag in rätt drivrutiner?

1. Välj Startskiva i Systeminställningar.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-13 15:19

Inget ljud i iMac med Windows

Jag har precis installerat Windows XP professional på min nya iMac. Jag får dock inte ut något ljud ur högtalarna. Det finns inget gult frågetecken i enhetshanteraren. Någon som vet vad felet är?

Tack på förhand

Har du stoppat in dina Mac OS-installationsskivor (som du fick med datorn) efteråt och installerat Boot Camp-drivrutinerna efteråt?

Hej, hoppas detta är rätt tråd.

Jag har en ganska ny MacBook Pro, har installerat Win 7 men förstår inte hur jag ska göra för att installera drivrutinerna? Vilken av de två CD-skivorna ska man använda?

/Max

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 20:21
Ursprungligen av MaxKarpe:

Hej, hoppas detta är rätt tråd.

Jag har en ganska ny MacBook Pro, har installerat Win 7 men förstår inte hur jag ska göra för att installera drivrutinerna? Vilken av de två CD-skivorna ska man använda?

/Max

Mata in din OS X skiva, alltså inte den med programmen utan cd 1. När du är i windowsläge så ser du windowsfilerna. Installera dessa. Startar om. Ladda ner den senaste versionen av boot camp updater från apple.se samt installera den (se till att du får rätt version 32-bit/64-bit) sedan startar du bara om så fungerar allt.

Okej Tack!

-

Senast redigerat 2010-02-11 16:26

Leopard + Windows 7

Jag har en iMac med Leopard och ska skaffa Windows 7 (Home Premium 32 bitars)

Går det att installera Windows 7 med Leopard via Boot Camp. Eller måste man ha några drivrutiner, finns dem i Leopard skivan?

Jahg har alltså Leopard, inte Snow Leopard.

Ursprungligen av iMac 24":

Jag har en iMac med Leopard och ska skaffa Windows 7 (Home Premium 32 bitars)

Går det att installera Windows 7 med Leopard via Boot Camp. Eller måste man ha några drivrutiner, finns dem i Leopard skivan?

Jahg har alltså Leopard, inte Snow Leopard.

Den här länken är nog lösningen:
Boot Camp: Systemkrav för Microsoft Windows

Systemkrav för Windows 7
För att använda Boot Camp med Windows 7 behöver du bland annat följande:

  • En Intel-baserad Mac

  • En installationsskiva med Mac OS X v10.6 Snow Leopard. Det kan vara en Mac OS X-skiva medföljer ett inköpt exemplar, eller en Mac OS X-installationsskiva 10.6 för en Mac som har Mac OS X v10.6 förinstallerat

Alltså man behöver inte installera Snow Leopard utan kan behålla Leopard, men man behöver likväl köpa Snow Leopard för att få drivrutinerna.

Ursprungligen av iMac 24":

Alltså man behöver inte installera Snow Leopard utan kan behålla Leopard, men man behöver likväl köpa Snow Leopard för att få drivrutinerna.

Det känns inte riktigt korrekt. Boot Camp drivrutinerna känns som något de borde bjussa på. Kolla på MacBook Pro (13-inch, Late 2009), Boot Camp: Install Boot Camp 3.1 or later to resolve wireless networking issues in Windows 7. Där är en länk till nedladdning av Bootcamp 3.1.

Men iofs, 319:- för en bra OS-uppgradering. Det är det värt

Ursprungligen av iMac 24":

Alltså man behöver inte installera Snow Leopard utan kan behålla Leopard, men man behöver likväl köpa Snow Leopard för att få drivrutinerna.

Det kan vara så att du får nån firmwareuppdatering om du installerar Snow Leopard och gör alla uppdateringar.

Det är viktigt att ha senaste versionen av UEFI, bland annat. För inte så längesedan använde Apple en äldre version av UEFI medan Vista -64 (och nu Windows 7 -64) stöder den senaste versionen.

UEFI är gränssnittet för kommunikation mellan datorn hårdvara och OS:et. Kommunikationen mellan hårdvara och OS blir bättre om du använder senaste version av UEFI. Om den inte fungerar bra kanske du inte får full funktionalitet även om du har senaste drivare. Jag kan tänka mig att detta är speciellt viktigt när det gäller laptops så att CPU, diskar och annat kan använda sig av strömsparfunktioner i OS:et på bästa sätt.

Ursprungligen av Macce65:

Det kan vara så att du får nån firmwareuppdatering om du installerar Snow Leopard och gör alla uppdateringar.

Det är viktigt att ha senaste versionen av UEFI, bland annat. För inte så längesedan använde Apple en äldre version av UEFI medan Vista -64 (och nu Windows 7 -64) stöder den senaste versionen.

UEFI är gränssnittet för kommunikation mellan datorn hårdvara och OS:et. Kommunikationen mellan hårdvara och OS blir bättre om du använder senaste version av UEFI. Om den inte fungerar bra kanske du inte får full funktionalitet även om du har senaste drivare. Jag kan tänka mig att detta är speciellt viktigt när det gäller laptops så att CPU, diskar och annat kan använda sig av strömsparfunktioner i OS:et på bästa sätt.

Och nu har jag absolut ingen aning...UEFI...det blev grekiska för mig.

Ursprungligen av henkebarn:

Har du stoppat in dina Mac OS-installationsskivor (som du fick med datorn) efteråt och installerat Boot Camp-drivrutinerna efteråt?

Finns det ett annat sätt att få dag i dessa drivrutninsfiler som ligger på Mac OS-installationsskivorna vad du/ni vet?
(Mina är inte borttappade utan hemma i Sverige )

Halloj!

Tänkte installera windows 7 på min Macbook Pro mid 2009 men har fått felmeddelande när jag ska partionera upp en windows del:

Fråga 1 lyder:
Hur formaterar man om sin hårddisk lättast till Mac OS Extended (journalförd)? Och räcker 25 GB? Ska mest ha enklare små program som jag behöver i skolarbetet.

Fråga 2 lyder:
Om jag senare skulle ångra mig, hur avinstallerar jag windows och återställer windows partionen så att den är en "hel" hårddisk igen?

Tack på förhand!
Gustav

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-21 22:17
Ursprungligen av Gustav.89:

Halloj!

Tänkte installera windows 7 på min Macbook Pro mid 2009 men har fått felmeddelande när jag ska partionera upp en windows del:

Fråga 1 lyder:
Hur formaterar man om sin hårddisk lättast till Mac OS Extended (journalförd)? Och räcker 25 GB? Ska mest ha enklare små program som jag behöver i skolarbetet.

Fråga 2 lyder:
Om jag senare skulle ångra mig, hur avinstallerar jag windows och återställer windows partionen så att den är en "hel" hårddisk igen?

Tack på förhand!
Gustav

Du behöver antagligen defragmentera, eller i värsta fall blåsa din hårddisk (enkelt om du har en stor usb-disk).
iDefrag tror jag kan funka i testversion om du inte vill betala.
Annars är det enklaste att använda SuperDuper för att klona din hårddisk till en USB-disk, boota från den, blåsa din vanliga disk, använd SuperDuper för att återställa, sen använd bootcamp.

25GB skulle jag säga är tufft för win7 om du inte är en någorlunda avancerad användare och har bra koll på hur du kan slimma installationen.
För någon utan det intresset/kunskapen skulle jag säga 30GB + vad dina program / spel kräver.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-27 01:17

Hittar inte tillbaka till OSX

Hej har pressi instalerar W 7 på en min Mac Pro!
Har först använt boot camp och sedan instalerar på W 7 på disk nr 4.
När jag startar om datorn och håller ner alt så kan den inte hittat tillbaka till osx!
Och det tycker jag ju värlkligen inte om.
Har någon några tisp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-01-14 12:15

jag blir galen. har partionerat, installerat windows 7 64-bit-versionen. men inga mac-drivrutiner finns i windows. går tillbaks till Lion och boot camp-assistenten där man ska hämta drivrutiner för windows.. men får svaret att jag inte är ansluten till windows. vilket jag är. och vilken jävla apple-support jag än läser om så står det till slut bara att man ska ladda ner dem via assistenten.

någon som vet hur jag ska lösa detta? göra en lion-usb-startskiva? då måste man ha lion-filen, vilket jag inte har. det står i appstore att den är installerad men jag kan inte ladda ner den på nytt...

jävla skit-program.

Ursprungligen av martenj:

jag blir galen. har partionerat, installerat windows 7 64-bit-versionen. men inga mac-drivrutiner finns i windows. går tillbaks till Lion och boot camp-assistenten där man ska hämta drivrutiner för windows.. men får svaret att jag inte är ansluten till windows. vilket jag är. och vilken jävla apple-support jag än läser om så står det till slut bara att man ska ladda ner dem via assistenten.
någon som vet hur jag ska lösa detta? göra en lion-usb-startskiva? då måste man ha lion-filen, vilket jag inte har. det står i appstore att den är installerad men jag kan inte ladda ner den på nytt...
jävla skit-program.

Finns ingen anledning för dig att använda dig av svordomar i tråden.

När du är i Boot Camp-assistenten i Lion så ska det finnas ett alternativ "Download the latest Windows support software from Apple". För mig fungerar det alldeles utmärkt att utföra i efterhand. Vad exakt får du för felmeddelande i programmet? Och var försöker du att spara drivrutinerna vid nedladdning?

Vad gäller Lions installationsprogram så har du det på reservpartitionen på din hårddisk - om du har köpt datorn i butik med systemet förinstallerat. Om du har köpt det så kan du ladda ner det igen via Mac App Store. Om inget av dessa alternativ stämmer så diskuterar vi inte piratkopierad mjukvara på 99. Bara en allmän notering.

Finns det verkligen inga nya möjligheter för att installera Windows 7 via USB på en Macbook Pro (Late 2009)?

De som har Air kan ju nu mer ordna detta genom Boot Camp assistant. Finns det något sätt att tvinga programmet att genomföra det även på en Pro? Genom någon av filerna i systemet eller så.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Finns det verkligen inga nya möjligheter för att installera Windows 7 via USB på en Macbook Pro (Late 2009)?

XiuxiXiuxi: Install Windows 7 with bootcamp on mac (Part 1)

Ska kika! Skrev för övrigt fel modellnummer. Min Macbook pro är Late 2011

Har letat ungefär överallt för ett svar men hittar inget, hoppas på en vänlig själ som kan hjälpa mig.

Jag installerade Lion OS X igår över Snow Leopard vilket gick hur smidigt som helst, sen skulle jag installera Windows 7 med Boot Camp vilket verkade gå hur smidigt som helst tills att datorn startade om för att reboota in i Windows-setupen.

Jag har Windows 7 på en DVD och så ett antal drivers som man skulle ladda ner på en CD. Problemet är att man ska ta ut DVDn och sätta i CDn under installationen. Och det går inte.

Det känns så sjukt självklart att man ska kunna ta ut sin skiva när man vill men eject-knappen fungerar inte när det inte är i OS X och det finns inget sätt att göra det i Windows-menyn man kommer in i. Hjälp tack! (Har en Macbook Pro om det skulle hjälpa).

(I Boot Camp-manualen stod det att man skulle formatera sin partionerade hårddisk för Windows till ett speciellt format men det valet fick jag inte innan datorn rebootade till Windows-setupen.)

Du skall formatera partition under Windows-installationen (sida 7). Valet dyker upp när du väl fått igång det hela från Windows-skivan.
Drivrutinerna skall installeras efteråt när windows installationen är helt färdig (sida 8).

installing Windows 7 using Boot Camp with Mac OS X v10.7 Lion

Men det där dyker aldrig upp, jag får upp en skärm där jag får välja land, språk och tangentbordstyp. Sen kommer skärmen där jag ska välja drivers och den kommer jag som sagt inte vidare ifrån.

Ursprungligen av JohnnytheRocket:

Men det där dyker aldrig upp, jag får upp en skärm där jag får välja land, språk och tangentbordstyp. Sen kommer skärmen där jag ska välja drivers och den kommer jag som sagt inte vidare ifrån.

Du har med andra ord ingen disk i listan? Eller är du bara ute efter de andra alternativen för dem kommer du åt genom att klicka på den blå skriften avancerat.

Det står att den inte hittade några drivers, sen kan jag välja Browse eller Recheck, inget annat. I Browse ser jag My Computer, installastionsskivan i (D:) och två irrelevanta mappar.

Bevaka tråden