Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya protester mot iTunes Music Store

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Först ville den franska generalförsamlingen att Apple skulle eliminera sitt DRM, nu är det norrmännens tur att ge sig in i leken. Tydligen motsätter sig bland annat norges konsumentombudsman samt någon/några konsumentgrupper att man måste följa engelsk/amerikansk lag när man vill använda iTMS. De motsätter sig också bruket av DRM.

http://www.aftenposten.no/english/local/article1342991.ece

Ursprungligen av Aftenposten:

Apple iTunes gets fight in Norway
Norway's Consumer Ombudsman has filed a complaint with Apple's music download sales service iTunes, arguing that the transaction terms violate Norwegian law.

The move is the latest step in Scandinavian skepticism towards the successful service's protection system of songs sold for use on Apple's massively popular iPod player.

The Consumer Ombudsman and the Market Council (CO) and corresponding groups in Sweden and Denmark agree that local laws are violated by Apple protectionism, TV 2 Nettavisen reports.

Sales at iTunes are downloaded in a format expressly designed to be played on iPods, and if users want to play their music in another format on another advice after purchase, they must violate their agreement.

Consumer Ombudsman Bjørn Erik Thon told TV 2 that Apple iTunes would either have to change their practices in Norway or pay fines.

Thon is the first consumer ombudsman to go to action but there are others waiting and or watching this first round of fighting with Apple. Thon told TV 2 that his phone has already begun to ring regularly with long-distance calls from Apple's "well-paid lawyers"

Jag vet ju inte vad Ni andra tycker men jag tycker att det är dags att bli lite orolig. Visst vore det bra om man slapp bryta avtal för att kunna spela musiken på annan utrustning än en iPod men om alternativet är att Apple tycker att europa är för jobbigt att ha att göra med så kan det ju innebära att de drar sig ur och vem är det då som förlorar jo vi konsumenter. Jag kan tänka mig att alla dessa processer också är ett skäl till varför vi i Europa fortfarande inte sett skymten av någon videoförsäljning på iTMS.

Senast redigerat 2006-06-10 15:33
  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 10:31

hoppas de drar sig ur. villkoren för att köpa skräpfiler är usla.

(nej, jag tycker inte det är dyrt. bara att kvalitén på itms suger. hoppas de packar väskan & kommer med nåt bättre).

håller med.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 10:40

dessutom, om nån förlorar så är det väl skivbolagen & Apple. konsumenterna sparar ju sköna slantar att handla riktiga skivor för...

Ja, jag betalar görna 30 spänn extra för att få en skiva med bra kvalitet, mer info (i konvolutet) och möjlighet att rippa dem i exakt den kvaliten jag vill ha.

Kom igen Apple, släpp lite lossless nu! Och dra med en PDF i varje skiva.

Hm jag kunde nog ha väntat mig den responsen...

Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, jag betalar görna 30 spänn extra för att få en skiva med bra kvalitet, mer info (i konvolutet) och möjlighet att rippa dem i exakt den kvaliten jag vill ha.

Kom igen Apple, släpp lite lossless nu! Och dra med en PDF i varje skiva.

Hm, 30 spänn extra för en skiva? I vilket universum bor du? Senast jag tittade kostade en cd 199 kr eller mer. Det sämsta med cd-skivorna är de usla fordralen som alltid spricker eller går sönder på något annat vis. Tappa fodralet i golvet och det spricker tvärs över. Jajamensan, snacka om kvalitet. Jag köper inte mycket musik på iTMS (13 köpta spår så här långt) men eftersom jag numer sällan är ute efter en hel skiva så tycker jag att det är ett utmärkt sätt att få köpa enstaka låtar. Priset kunde förstås vara bättre. 9.90kr är knappast det samma som 99cent.

Frågan är snarare vilken värld du lever i....

199 eller mer? Herregud, köper du bara Robbie Williams limited edition med extra DVD-skräp?

Kolla här, t.ex. : http://www.dotshop.se/

Kvalitetsmusik, oftast för 129 spänn, ibland 149. Ok, 40 kronor mer, men ändå. Senaste Pet Shop Boys; 159 på CDON. Osv...

Plus att så länge min CD-spelare håller kan jag spela dem; så länge det finns en CD-spelare i datorerna kan jag rippa dem. Vad händer med dina 13 låtar när Apple slutar hålla på med iTMS? När iPoden bara anses vara en kort fluga och Windows Media Player tagit över världen?

Ursprungligen av Leftrustle:

Frågan är snarare vilken värld du lever i....

199 eller mer? Herregud, köper du bara Robbie Williams limited edition med extra DVD-skräp?

Nu ska vi inte vara sånna...

Ursprungligen av Leftrustle:

Kolla här, t.ex. : http://www.dotshop.se/

Kvalitetsmusik, oftast för 129 spänn, ibland 149. Ok, 40 kronor mer, men ändå. Senaste Pet Shop Boys; 159 på CDON. Osv...

Plus att så länge min CD-spelare håller kan jag spela dem; så länge det finns en CD-spelare i datorerna kan jag rippa dem.

Sist jag köpte en skiva så var det soundtracket till Walk the line. Jag köpte den på Åhléns och den kostade runt 180 spänn om jag inte minns fel. Jag hade kunnat köpa den på iTMS men i det fallet VILLE jag ha den på cd så att jag kunde spela den i just cd-spelaren.

Jag kan tala om att det var den första skivan jag köpte på närmare en månad. Dessförinnan köpte jag några skivor på Skivbutiken när de hade sin konkursutförsäljning - jajamen i vissa fall väljer jag att stödja de lokala handlarna.

Ursprungligen av Leftrustle:

Vad händer med dina 13 låtar när Apple slutar hålla på med iTMS? När iPoden bara anses vara en kort fluga och Windows Media Player tagit över världen?

Jag fortsätter att spela dem i min dator och på mina iPods. Även om windows skulle ta över, gud förbjude, så skulle inte det innebära att jag gjorde mig av med min Mac för jag är Macanvändare ända in i ryggmärgen och jag stödjer min ikon, gör du?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 12:40

amazon har ju hur bra skivor som helst. begagnat är bäst!.

Varför måste alltid någon kommentera att kvalitén på iTMS-filerna är skräp även fast diskussionen handlar om någonting helt annat? Denna diskussion handlar om Apple's sätt att tillämpa DRM och inte på något somhelst sätt om bit-raten.

Så, till ämnet. Jag tycker att det är dags att Apple licensierar ut DRM-skyddet så att även andra mp3-spelar-tillverkare kan spela musik köpt från ITMS. Jag har full förståelse att man i ett uppstartsskede låser musiken till ens egen spelare, det kostar trots allt rätt mycket att genomföra en sådan satsning som ITMS är.
Men nu när ITMS är bland de största musikaffärerna på nätet och iPoden är bland de mest sålda mp3-spelarna så tycker jag att det är dags att Apple funderar på att släppa in konkurenterna på spelplanen.
Även om jag älskar iPod i dagsläget (inne på min 4:e) så är det bra om det finns alternativ som framöver fungerar ihop med min köpta musik i ITMS.

Och ångerrätten vet jag inte vad jag ska tycka om. Det känns meningslöst att applicera det på musikfiler, särskillt eftersom man har tillgång att provlyssna innan köp.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 12:54

vem har sagt att filerna är skräp p.g.a. bitraten?

samtidigt visar det hur långt bolagen gått när man önskar att de skulle "licensiera" ut sina filer. Hallå, Det ska inte finnas DRM punkt. Tänk dig förr när en LP enbart gick att spela i Luxors skivspelare el. "Top Gun"-kassetten endast fungerade i GoldStar-bandspelaren(?)
Det har gått så långt att diskussionen om DRM är helt befängd ö.h.t. (Men det verkar alla ha glömt..).

Ursprungligen av DaPhox:

vem har sagt att filerna är skräp p.g.a. bitraten?

Sorry, jag tolkade som att det var det du menade när du skrev "nej, jag tycker inte det är dyrt. bara att kvalitén på itms suger".

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 13:00

jag menade både och i.o.f. sig...

Var det inte så att iPod står för en 7-helvetes massa inkomster nuförtiden men att tjänsten ITMS bara går plusminusnoll? Varför skulle då Apple släppa på sitt filformat och gå med på denna idiotaffär ur deras ögon sett? Det är ett kommerciellt företag som drivs med vinstintresse. Varför ska Apple lyssna på sådana som nu vill köpa en spelare av ett annat märke?

Det jag inte fattar i den här debatten är hur man överhuvudtaget kan ställa krav på ett företag vad de får eller inte får sälja. Det är en musikspelare som spelar låtar som företagets webbtjänst säljer. Hur kan detta vara fel i ett kapitalistiskt samhälle som vi faktiskt har?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-08 14:51

slutade köpa skiva

Jag slutade köpa CD skivor när de översteg 100 Finska mark vilet motsvarar ca 16 €. Jag kan köpa skivor igen när de kommer ner till iTMS priser alltså 10 € skivan. Jag har hållit mig borta från musik i 10 år. Tack vara iTMS har jag blivit sugen på att köpa musik igen. Behöver bara en dator med tillräkligt HD utrymme först har en PB med 10GB nu. När jag skaffar min iMac så ska jag köpa musik via iTMS. Synd ifall de skulle dra sig ur. Dessutom köp muskien från iTMS bränn ner den på en Musik CD och DRM är borta från låtarna. Med andra ord läs in dem igen och de borde fungera med en annan bärbar spelare. Jag fattar inte problemet.

Däremot fattar jag att iTMS är det enda vettiga alternativet. I alla fall för mig.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det jag inte fattar i den här debatten är hur man överhuvudtaget kan ställa krav på ett företag vad de får eller inte får sälja. Det är en musikspelare som spelar låtar som företagets webbtjänst säljer. Hur kan detta vara fel i ett kapitalistiskt samhälle som vi faktiskt har?

Gnäll inte över konkurrenslagstiftningen. Det var ju rätt bra att ha till hands så att MS inte köpte Apple när de var som mest illa ute.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-08 15:44
Citat:

Det jag inte fattar i den här debatten är hur man överhuvudtaget kan ställa krav på ett företag vad de får eller inte får sälja. Det är en musikspelare som spelar låtar som företagets webbtjänst säljer. Hur kan detta vara fel i ett kapitalistiskt samhälle som vi faktiskt har?

Det jag inte fattar i den här debatten är hur man överhuvudtaget kan ställa krav på ett företag vad de får eller inte får sälja. Det är en liten påse med crack som företagets representant säljer utanför gymnasieskolan. Hur kan detta vara fel i ett kapitalistiskt samhälle som vi faktiskt har?

Ursprungligen av mgns:

Det jag inte fattar i den här debatten är hur man överhuvudtaget kan ställa krav på ett företag vad de får eller inte får sälja. Det är en liten påse med crack som företagets representant säljer utanför gymnasieskolan. Hur kan detta vara fel i ett kapitalistiskt samhälle som vi faktiskt har?

Jag trodde jag kunde låta bli parentesen (så länge det är lagliga produkter) i mitt inlägg men jag trodde fel...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag trodde jag kunde låta bli parentesen (så länge det är lagliga produkter) i mitt inlägg men jag trodde fel...

I det här fallet var den ju inte laglig i Norge så vart vill du komma?

Ursprungligen av mendezzz:

I det här fallet var den ju inte laglig i Norge så vart vill du komma?

Kom igen nu. Alla vet vad jag menade med det första inlägget. Det är inte knark Apple säljer utan musik. Sen kom det en muntergök och skulle ställa inlägget på ända och nu vill du fortsätta det tramset?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Kom igen nu. Alla vet vad jag menade med det första inlägget. Det är inte knark Apple säljer utan musik. Sen kom det en muntergök och skulle ställa inlägget på ända och nu vill du fortsätta det tramset?

Sorry, var tvungen(fast jag hade ju rätt)
Men ibland känns det ju lite som att vissa tycker att det skulle vara ok att sälja crack, bara det var Steve som i en key-note på någon Mac-happening presenterade den "nya produkten" som ligger förpackad i en liten väldesignad ask.

Senast redigerat 2006-06-09 15:18
Ursprungligen av Code Red:

Gnäll inte över konkurrenslagstiftningen. Det var ju rätt bra att ha till hands så att MS inte köpte Apple när de var som mest illa ute.

Ingen bra jämförelse. Har Apple 95% marknadsandel av nerladdad musik i Norge eller Frankrike?

Hur kan man åberopa konkurrenslagar mot ett företag som förvisso har stor del av marknaden men knappast är ensam på densamma?

ha ha

Bra Norge och Frankrike!

Vad händer när med det 1000 låtar jag köpt från Itunes när Ipod Apple inte tillhandehåller den i mitt tycke läkraste mp3-spelaren och jag vill byta märke? Eller när T ex Sony ericssons senaste mobil innehåller så pass mycket funktion/minne/design så det gör min Ipod överflödig?
Ska jag verkligen behöva bita i det sura äpplet(haha) då och slanta upp 10 000:- till och en massa tid och köpa om min musik bara för Apples DRM-skydd?

Själv tror jag inte att vi är många år ifrån att mobiltelefonen gör mp3-spelaren överflödig och Apple sitter då i en guldsits då dem lanserar sin nya mobil och kunden ställs inför frågeställningen: Ska jag köpa Nokias senaste som har mer funktioner mer prisvärd etc etc eller ska jag köpa Apples senaste mobil som inte tilltalar mig lika mycket men, jag har ju lagt ner 10 000:- på musik i Itunes vilket skulle innebära att om jag köper Nokian så måste jag köpa om all musik eftersom båda mobiler gör min nuvarande Ipod överflödig.

// Mendezzz

Microsoft har 95% marknadsandel på Windows. Jag har köpt en PC och investerat i Office och många MS-spel. Jag ville dock inte ha en PC så jag köpte en Mac.

För mig är det självklart att Microsoft naturligtvis måste tillhandahålla allla sina program i en universell version som passar alla operativsystem. På så sätt kan jag byta hårdvara utan att behöva köpa ny mjukvara.

Om ni tycker detta låter korkat så beror det på att det är det...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Microsoft har 95% marknadsandel på Windows. Jag har köpt en PC och investerat i Office och många MS-spel. Jag ville dock inte ha en PC så jag köpte en Mac.

För mig är det självklart att Microsoft naturligtvis måste tillhandahålla allla sina program i en universell version som passar alla operativsystem. På så sätt kan jag byta hårdvara utan att behöva köpa ny mjukvara.

Om ni tycker detta låter korkat så beror det på att det är det...

Jag har köpt en PC och köpte en artikel i form av en pdf-fil(http://www.idg.se/shop/pdf/articleInfo.asp?item=18484) på idg.se. Jag ville dock inte har en PC så jag köpte en Mac och nu kan jag inte läsa artikeln.

För mig är det självklart att det är innehållet i filen jag betalat för och det känns trist nu att jag måste köpa artikeln igen?
Fel? Jag svara ja på den frågan.
Och kan du inte svara på mina frågeställningar istället för att börja babbla om MS?

Ursprungligen av mendezzz:

...Och kan du inte svara på mina frågeställningar istället för att börja babbla om MS?

Ditt exempel med 10000 kr investerat i nerladdad musik är knappast normalfallet. Ska man prata regler och lagar måste man rikta in sig på det som gäller den stora majoriteten. Jag tycker inte det tillför så mycket att diskutera i de banorna. Du får väl lägga allt i en batch och koda om till mp3?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Ditt exempel med 10000 kr investerat i nerladdad musik är knappast normalfallet. Ska man prata regler och lagar måste man rikta in sig på det som gäller den stora majoriteten. Jag tycker inte det tillför så mycket att diskutera i de banorna. Du får väl lägga allt i en batch och koda om till mp3?

Ditt exempel rörde folk som bytte från Pc till Mac och för att citera dig "Ska man prata regler och lagar måste man rikta in sig på det som gäller den stora majoriteten"

Ursprungligen av mendezzz:

Ditt exempel rörde folk som bytte från Pc till Mac och för att citera dig "Ska man prata regler och lagar måste man rikta in sig på det som gäller den stora majoriteten"

Nu både håller du med mig och inte i samma inlägg...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu både håller du med mig och inte i samma inlägg...

Jag rörde ihop det lite där:(
Vad jag menade på var att du beskyllde mig för att ta upp ett exempel på en person som inte platsade in under "majoriteten" när du använde dig av ett sådanant exempel själv.

Bevaka tråden