Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Onyx = iBook & nät på steroider?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-08 09:10

Hej!

Jag hade urkonstiga problem med mitt airport igår. Jag förlorade kontakten med basstationen hela tiden, vilket var urfrustrerande. Mitt i min frustration så fick jag för mig att man kanske skulle köra rensverktyget Onyx. Sagt och gjort startade programmet och valde en automatisk rens av - allt - jag kunde klicka i. Detta inkluderade rensning av nåong "Core cache" med. I samma veva kryssade jag även för "störningskompensation" i airport menyn i Tiger.

Efter omstarten så är både datorn och internetförbindelsen riktigt, riktigt snabb. Jag förstår inte vad som hänt. Jag har förvisso tyckt att datorn kännts seg de senaste månaderna, men då har jag ändå kört Onyx ibland (men inte alla alternativ ikryssade), samt skivverktyg, Diskwarrior etc. Då har minsann inget hjälpt.

Nu känns det som datorn går på steroider, vilket är urtrevligt. Var det SÅ HÄR min dator skulle kännas egentligen frågar jag mig nu? Så här snabb har den nog aldrig varit.

En annan fråga: Såg att jag även kunde ställa Airportens hastighet (om det ar en skala från 1-4) där den nu stod som default på "2" om jag inte misstar mig. Skall den stå där den står, och tror ni att mitt ikryssande av störningskompensation fixade internetet med dess nya hastighet, eller beror det på Onyx totalrens? =/

Ok..ha det!

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-08 10:02

Om du upplever störningar på det trådlösa nätet kan ju en lösning vara att kryssa i rutan "Störningskompensation", naturligtvis. Det kan ju även vara bra att fundera på vad som kan störa. Bluetooth och andra "radioapparater" kan störa AirPort.

Hastigheten och räckvidden hör ihop på så sätt att om du ökar hastigheten minskar räckvidden och tvärtom. Det finns även äldre AirPortkort som bara klarar av en lägre hastighet.

Var ställer man in hastigheten på ens airport?

Ursprungligen av Nifo:

Hej!

Nu känns det som datorn går på steroider, vilket är urtrevligt. Var det SÅ HÄR min dator skulle kännas egentligen frågar jag mig nu? Så här snabb har den nog aldrig varit.

En annan fråga: Såg att jag även kunde ställa Airportens hastighet (om det ar en skala från 1-4) där den nu stod som default på "2" om jag inte misstar mig. Skall den stå där den står, och tror ni att mitt ikryssande av störningskompensation fixade internetet med dess nya hastighet, eller beror det på Onyx totalrens? =/

Ok..ha det!

/Fredrik

Beror nog mest på storstädningen.

Jag blir mycket nyfiken på vad du kan ställa Aiportens hastighet - jag har installerat jag vet inte hur många trådlösa nät med Airport och jag har då inte hittat någon sådan iställning i Airport och jag har pillat med att utom Aiport PoE.

1
Bevaka tråden