Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika moms på samma faktura..

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska fakturera för en frilanstjänst jag utfört. Som vanligt 25% moms på detta men min kund ska även betala för mina resor och dessa är det 6% moms på.

Hur lägger man upp en faktura med olika momssatser? Behöver det anges å så vidare..

Har hört att vissa lägger på 25% även på den totala resekostnaden men det funkar inte i detta fall.

Det funkar som så att så länge du inte specifikt är registrerad för en annan momssats, så är det 25% som gäller - även på utlägg som exempelvis resor.

Du är också helt fri att lägga på så mycket marginal på dina utlägg som du vill, och som du kan motivera.

*Ditt* momspålägg är dock alltid 25%, om det är det du är registrerad för.

Som Michael säger - du kan inte ta ut 6%. Tänk på att ingående och utgående moms kvittas hos kunden likväl som hos dig.

Momsreglerna finns beskrivna i Skatteverkets broschyr 552, där det på sidan 20 bl.a. sägs:

Citat:

Som konsult ska du ta ut 25 procent moms på hela priset trots att ersättning för resor ingår och du själv har betalat 6 procent på resorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 15:38

Att lägga påslag på resor är väl rätt normalt, det upptar ju tid att resa. Man kanske inte kan ta full timpeng men det åtgår tid och det förstår de flesta kunder.

Janne

Detta låter ju spännande! - Faktiskt så spännande att jag ringde upp Skattemyndigheten.
Inte helt ovanligt fick jag ett helt annat svar i telefon - momsbroschyrens svar var som bortblåst.

Svaret jag fick var att om jag t.ex köper en flygbiljett som sedan ska vidarefaktureras till kund, då fakturerar jag som vanligt 25% moms på mitt arbete som konsult, men jag vidarefakturerar 6% på flygbiljeten. Klart att jag fick det svaret - det är ju logiskt. Skattemyndigheterna är bra att ha att göra med, men med ologiska regler är det ju heller inte lätt för den som jobbar på myndigheten.

För en momspliktig kund spelar det ju ingen större roll. Men, har man en kund som inte är momspliktig, då får man be kunden att själv köpa biljetten och skicka biljetten till Dig, då kommer han undan med 6% i moms.

Jag måste säga att jag sätter betydligt högre tilltro till det svar som ges i momsbroschyren. Faktum är att motiven utvecklas och exmplifieras mer på de kringliggande sidorna.

Jag är benägen att tro att personen antingen inte förstått frågan, eller helt enkelt givit ett felaktigt svar - det är väl därför skattemyndighetens besked via telefon inte är bindande för dem

Olika saker

Ni talar om olika saker tycker jag. Att ta vidarefakturera är en sak, att ta extra betalt för resor är en annan.

Om man vidarefakturera ska man skicka med kopia på fakturan som vidarefaktureras. Man tar exakt lika mycket betalt som man själv lagt ut Inklusive moms och momssats.

Om man ska lägga på extra på fakturan för resor får man speca det som en egen post på sin faktura och då tar man ut moms som man brukar.

--Tage

Som jag förstått, och utgår från, så funkar det ändå inte riktigt så.

Beloppet som vidarefaktureras är ju ändå detsamma, såvida du inte väljer att göra ett pålägg på ditt utlägg. Om du i din verksamhet är registrerad för 25% moms, vilket alla tjänsteföretag är, så är det också den momsen som du ska lägga på även om du vidarefakturerar t ex en tågbiljett eller inköp av facklitteratur.

Det är enbart konsumenten som blir drabbad av storleken på momssatsen, som momsregistrerad företagare är det bara pengar som du administrerar en kort tid för statens räkning.

Ursprungligen av tageborg:

Ni talar om olika saker tycker jag. Att ta vidarefakturera är en sak, att ta extra betalt för resor är en annan.

Ursprungligen av tageborg:

Ni talar om olika saker tycker jag. Att ta vidarefakturera är en sak, att ta extra betalt för resor är en annan.

Om man vidarefakturera ska man skicka med kopia på fakturan som vidarefaktureras. Man tar exakt lika mycket betalt som man själv lagt ut Inklusive moms och momssats.

Om man ska lägga på extra på fakturan för resor får man speca det som en egen post på sin faktura och då tar man ut moms som man brukar.

--Tage

Så du menar att Skatteverket ger direkt felaktiga anvisningar i sin momsbroschyr då? De tar nämligen upp precis de här omständigheterna och säger på följande vis:

Citat:

Utlägg
Du ska inte ta ut moms när du fakturerar utlägg som
du gjort för en kunds räkning. För att det ska anses
vara ett utlägg och inte t.ex. en vidarefakturering
måste följande villkor vara uppfyllda:
• Kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören.
• Du får inte göra något vinstpålägg. Kunden ska
betala samma belopp till dig som du betalat till
leverantören.
• Beloppet ska behandlas som ett utlägg i din bokföring.
Det ska bokföras på ett avräkningskonto
och inte på något konto som påverkar resultatet.
Utlägg som uppfyller dessa villkor kallas ibland likvida
utlägg. Du får inte dra av momsen, men din
kund kan ha avdragsrätt. Du bör därför bifoga en fakturakopia
på utlägget när du fakturerar kostnaden på
din kund. Exempel på utlägg är när en speditör betalar
importmomsen till Tullverket för en kunds räkning
och när ett inkassoföretag gör ett utlägg för ansökningsavgiften
till kronofogdemyndigheten.
Andra pålägg i din faktura till kunden betraktas inte
som utlägg när det gäller moms. All ersättning du får
för kostnader att fullgöra ditt uppdrag ska ingå i det
belopp du tar ut moms på. Det gäller t.ex. verktyg
och böcker som du har behövt för uppdraget, telefonsamtal,
porton, resor och traktamenten.

Som jag uppfattade det handlade den ursprungliga frågan om hur man skulle hantera t.ex. resor som gjorts i uppdrag för en kund. I dessa lägen burkar jag vidarefakturera enligt mitt tidigare inlägg. Om det är utlägg av typen att köpa programvara för att kunna utföra mitt uppdrag använder jag variabt två enligt mitt inlägg.

Den del av momsbroschyren du citerar handlar om det skatteverket kallar utlägg, som tycks vara ytterligare nåt annat, även om de nämner utgifter som krävs för att fullfölja uppdraget längst ned. Se fetsilt.

Citat:

Utlägg
Du ska inte ta ut moms när du fakturerar utlägg som
du gjort för en kunds räkning. För att det ska anses
vara ett utlägg och inte t.ex. en vidarefakturering
måste följande villkor vara uppfyllda:

• Kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören.
• Du får inte göra något vinstpålägg. Kunden ska
betala samma belopp till dig som du betalat till
leverantören.
• Beloppet ska behandlas som ett utlägg i din bokföring.
Det ska bokföras på ett avräkningskonto
och inte på något konto som påverkar resultatet.
Utlägg som uppfyller dessa villkor kallas ibland likvida
utlägg. Du får inte dra av momsen, men din
kund kan ha avdragsrätt. Du bör därför bifoga en fakturakopia
på utlägget när du fakturerar kostnaden på
din kund. Exempel på utlägg är när en speditör betalar
importmomsen till Tullverket för en kunds räkning
och när ett inkassoföretag gör ett utlägg för ansökningsavgiften
till kronofogdemyndigheten.
Andra pålägg i din faktura till kunden betraktas inte
som utlägg när det gäller moms. All ersättning du får
för kostnader att fullgöra ditt uppdrag ska ingå i det
belopp du tar ut moms på. Det gäller t.ex. verktyg
och böcker som du har behövt för uppdraget, telefonsamtal,
porton, resor och traktamenten.

Hur räknar man då ut moms på ett belopp? Alltså hur räknar man 6% moms bakåt på den totala summan 400 kr t.ex.?

Ursprungligen av Anamorphic:

Hur räknar man då ut moms på ett belopp? Alltså hur räknar man 6% moms bakåt på den totala summan 400 kr t.ex.?

På samma sätt som du räknar ut moms på 25%, fast med 6% i stället. Ett sätt är med andra ord att multiplicera totalbeloppet med 1-(1/1,06). Dvs ungefär 0.05660377.

--Tage

  • Medlem
  • 2006-06-10 23:03

Lära sig räkna framåt och bakåt med förändringsfaktor (om man inte lärde sig i skolan)

400/1,06 = 377,36 (beloppet utan moms)

momsen är sen diffen 400-377,36=22,64 eller...
exkl. moms beloppet multiplicerat med momssatsen 377,36*0,06=22,64

exkl. momsbeloppet 377,36*1,06 för att få inklusive momsbeloppet 400,00

med 25% moms är förändringsfaktorn 1,25 förståss...

Det finns förstås andra sätt att räkna (beror på vilken lärare man haft)

Ta ett enkelt exempel där Du handlat för 100 kr netto - ta momsen och dividera med bruttobeloppet multiplicera med 100:

Moms 25% Netto 100:- Moms 25:- Brutto 125:- 25/125*100= 20%
Moms 6% Netto 100:- Moms 6:- Brutto 106:- 6/106*100= 5,66%
Moms 12% Netto 100:- Moms 12:- Brutto 112:- 12/112*100= 10,71%

1
Bevaka tråden