Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagligt att ladda ner svt-sänt material?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en rent teoretisk fråga om huruvida det är lagligt att ladda ner, säg senaste rapport eller nåt i den stilen om det läggs ut som en torrent i hög upplösning direkt efter sändning. Jag skulle ju lika gärna kunna köpa en tv-mottagare till datorn och spela in den själv och jag betalar redan avgiften, alltså borde programmet betecknas som min egendom. Ponera att vinjetter och annat upphovsrättsskyddat material är bortklippt.

Eller så laddar du ner den som pod-tv från SVT.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45271&lid=puff_531940&lpos=lasMer

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-06 20:23

Om det är lagligt eller inte beror på om förlagan är lagligt tillhandahållen:

Exempel 1: SVT tillhandahåller Rapport för nedladdning från sin webbplats. SVT har antagligen tillstånd från upphovsrättsinnehavaren att göra detta och därför är materialet på deras webbplats lagligen tillhandahållet allmänheten. Du får göra en "privatkopia".

Exempel 2: SVT tillhandahåller Rapport för nedladdning från sin webbplats. Jag gör en laglig "privatkopia". Jag gör denna tillgänglig för allmänheten via bittorrent utan att ha upphovsättsinnehavarens tillstånd. Du får då inte göra en "privatkopia", dvs ladda ner denna fil med bittorrent eftersom förlagan gjorts tillgänglig i strid med upphovsrättslagen.

Det kan alltså vara både lagligt och olagligt att ladda ner exakt samma data. Före 1 juli 2005 vore bara jag brottsling i exempel 2, men nuförtiden är vi båda brottslingar i exempel 2.

Din sista mening ("Ponera att vinjetter och annat upphovsrättsskyddat material är bortklippt.") begriper jag inte riktigt. Är allt upphovrättsskyddat material bortklippt så kan du naturligtvis inte bryta mot upphovsrätten genom att kopiera det, men frågan är vad som är kvar?

Ursprungligen av Mattias H:

Eller så laddar du ner den som pod-tv från SVT.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=45271&lid=puff_531940&lpos=lasMer

Den är ju i ganska kass upplösning... jag ser redan på rapport i min iPod varje morgon på väg till skolan.

Vad gäller det där med upphovsrättsskyddat material menar jag t ex vinjetten i rapport som är bortklippt i podcasterna.

i övrigt låter ditt (markDF) svar rätt logiskt, jag anade att det var så men nu har jag fått det bekräftat. Jag antar att det är bättre att skaffa en tv-mottagare för datorn och banda allt själv istället för att fippla med torrents och sånt, om det nu ens finns tillgängligt. För det kan väl inte vara olagligt att spela in själv för eget bruk?

1
Bevaka tråden