När kommer nästa intel iMac? Köpa nu eller vänta?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-06 16:07

Jag är en nyutexaminerad gymnasiestudent och har alldeles strax tillräckligt mycket pengar för att köpa en iMac Core Duo 20" (+128 VRAM och 512 SDRAM extra), men vet inte riktigt om jag ska slå till. Det vore så irriterande om det kommer en update om bara några månader eller till och med en helt ny modell.

Därför har jag valt att kolla lite fakta:

Första iMac:en (G3, 233 Mhz) kom 1998.
Den uppdaterades en himla massa gånger och den sista G3:an hade som mest 700 Mhz och 60 Gb HD. Ram-minne vet jag inte, men antagligen typ 256 Mb.

"Bordslampan", iMac G4 kom fyra år efter G3:an, alltså 2002. I stort sett samma innehåll som sista G3, fast snabbare processor, givetvis. Sista uppdateringen var i 2003, med 1,25 Ghz, 80 Gb HD och max 1 Gb RAM.

Alltså bara ca 2 år med G4. År 2004 kom G5:an som uppdaterades två gånger innan Intel-versionen dök upp i januari i år, 2006.

När tror ni en uppdatering på intel-iMace:en kommer? Eller tror ni att nästa steg är en helt ny iMac? Själv tror jag nog att man ska se på nuvarande iMac som den nya modellen, fast med oförändrat utseende. Hur långt kan det vara till nästa modell? ett, ett och ett halvt, eller två år?

En uppdatering borde komma till hösten (typ kring Apple Expo Paris kanske?) men man vet ju aldrig. Ett helt nytt skal låter inte troligt än på ett tag, Apple verkar ju rätt nöjda med dagens version, de kanske finslipar den lite, men jag tror inte på någon stor ändring på ett bra tag.

Min teori är att ju mer iMacen bara är en enda stor skärm desto mer har den "hittat hem" i Jobs ögon. Så jag räknar med att den kommer att fortsätta vara sådan för en lång tid framåt, men den kommer nog att krympa från dagens storlek till en ännu mera slimmad skärm i takt med att det är tekniskt genomförbart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 23:05

den har ju ganska nyligen tagit ett jätteskutt från g5 -> core duo., om dom höjer processorn med ett par hundra mhz i höst vilket väl är mest troligt lär ju inte göra så mycket från eller till. köp nu

• Medlem
  • Alingsås
  • 2006-06-06 23:09

Jag tror på en mindre uppdatering till hösten men inget revolutionerande. Självklart kommer datorn vara helt annorlunda (åtminstone inuti) om 2 år men det gäller ju varenda dator du kan köpa idag. Behöver du den nu är det klart köpläge tycker jag.

håller med Adrian... någon gång i höst lär vi se nästa iMac ... idag presenterade/lanserade intel sin nya Intel Core 2 Duo som blir efterföljaren / ersättaren till Core Duo ...

en bra guide att få hint om när det är dags att köpa sin mac är på
http://buyersguide.macrumors.com/

dom håller en ganska bra koll på när olika modeller är släppta och när nya förväntas och man inte är rekomenderad att köpa den ...

så besök den sidan med jämna melanrum för att få en "hint" ...

Själv är jag inget "fan" av iMac utan är en stadig PowerMac user (Pro user) och därför väntar jag nu med spänning att Mac Pro skall släppas .... har idag en PowerMac G5 2 x 1.8 och har butt skärm till den flera gånger ...

iMac är väldigt bra för du har allt samlat på en liten yta .. men fråga dig själv vad som är viktigast för dig ... är det prestanda, storlek, möjligheten att bygga ut m.m.

själv är jag ett prestanda monster som kör krävande program både i post-produktioner och musik-skapande ... även en del 3d ... var ett tag inne på att skaffa Quadran .. men nu när Apple snart släpper sin värsting intel (Mac Pro) så väntar jag .... och förhopnningsvist behöver man max vänta 62 dagar till ...

det är som sagt alltid svårt att veta när rätt tillfälle är för att köpa en ny dator ... den blir ju omodärn från dagen du köper den ... och ofta är tiden aldrig rätt för att köpa en dator ... eftersom dom uppdateras i prestanda så ofta ...

fast nu vet vi ju att Apple kommer släppa en helt ny serie "Mac Pro (PowerMac) så just nu är inte tiden för att köpa en PowerMac ... .. enligt mitt tycke

• Oregistrerad
  • 2006-06-07 13:45

Tack för alla (för en gångs skull) konsekventa och bra svar!

Ja, en lätt uppdatering till hösten känns ju mest sannolikt.

Och Tussen69, en iMac känns bäst för mig eftersom jag vill ha hyfsat bra prestanda som tar lite plats till ett någorlunda lågt pris. Jag har aldrig kännt något större behov av utbyggnad. Men om jag skulle göra det så kan jag ju bygga ut både HD:n och RAM-minnet till det dubbla.

Tack!

• Medlem
  • Borås
  • 2006-06-07 17:45

Filmservern svarar inte!

Hej!
Inhandlade min Mac duo intel och allt vad det heter för 2,5mån sedan. Allt funkar perfekt och är super nöjd.Dock en sak jag undrar över.
Jag vill titta på filmtrailers, men får bara upp meddelande att servern inte svarar.Vad gör jag?
Newmac.http://www.99mac.se/forum/images/smilies/glad.png

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-10 15:20

Kan du inte vänta köp iMacen nu annars med tanke på att den har 5 mån på nacken kommer inom 2-3 mån en uppdatering i och med de nya Intel-processorerna som kommer i juli. Då höjs kanske hastigheten på 17-tummaren till 2 GHz. Frågan är om man orkar vänta över sommaren men som sagt börjar Intel sälja nya desktop-processorer i juli och nya laptop-processorer i augusti så nån gång mellan juli-september tror jag säkert iMac kommer att uppdateras.

1
Bevaka tråden