Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avstängning pga överbelastning = skitsnack!

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ok, visst erkänner jag att mitt webbhotell besöks av en del återkommande besökare, men det är aldrig mer populärt än att jag brukar ha 5-20 unika besökare dagligen som lusläser min blogg. Trots detta får jag (idag) ett e-brev från Surftown om att de stänger av mitt webbhotell pga att "serverstatistik har visat på ett extraordinärt högt förbruk av resurser för" mitt webbhotell. Vidare skriver Surftown att:

"Resursförbruket har påverkat andra Surftown-användare negativt vilket vi naturligtvis inte kan acceptera. Vi är därför tvugna att säga upp vår kundrelation med dig, vilket i enlighet med avtalsvillkoren kan ske med 30 dagars varsel. Ditt webbhotell kommer därför att stängas 2006-07-06"

Jag blev naturligtvis riktigt förvånad eftersom då jag själv tittat till loggarna i både webbhotellets egna serverstatistik samt med google analyzer och ett annat svenskt analysprogram så brukar besöksstatistiken ligga på mellan 5-20 unika besökare per dag. Jag har heller ingen "tung" grafik eller något som kan belasta trafiken mer än vissa dokument och rapporter inom specialpedagogik som har blivit väldigt intressanta, men de är i pdf-format och på ca 130 kB.

Nu tvingas jag att flytta till ett nytt webbhotell... Några tips på ett "seriöst" webbhotell? Och någon som vet hur man förflyttar en wordpressblogg med tillhörande MySQL-databas till ett annat webbhotell?

Tacksam för alla svar.

Surftown kan surfa vidare någon annanstans enligt mig. Jag har varit trogen kund hos dem i snart tre år, men nu driver de med mig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-06 16:04

Ptja, vad ska man säga. Man får vad man betalar för.

Själv rekommenderar jag Aleborg.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-06-06 16:07

www.oderland.com
Bra och snabb support, helt ok tjänster.

Ursprungligen av Micke F:

www.oderland.com
Bra och snabb support, helt ok tjänster.

Orderland låter helt ok o prisvärt, men det enda jag använder min webbplats till är att blogga och ladda upp bilder i fotogallerier. Så då räcker ca 500 -1000 MB, 1 databas samt php-stöd och e-post.

150 kr/mån inkl. moms jmf med samma kapacitet på B-one så går deras på 12 kr/mån exkl. moms. Visst... B-one har kanske inte samma seriösa stämpel på sig som Aleborg, men å andra sidan känner jag inte till Aleborg alls sedan tidigare. Det enda jag har att gå efter är priset och innehållet i webblösningen, vilket i princip är detsamma för dem båda.

På företaget körde vi med loopia och wasadata och jag kan dock itne hålla med dig om att det alltid är så att man får vad man betalar för...

Det lutar mot B-one eftersom de har obegränsad trafik

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-06 16:51
Ursprungligen av alfacat:

Det lutar mot B-one eftersom de har obegränsad trafik

Obegränsad trafik brukar ju annars vara ett tecken på att webbhotellet inte är seriöst (det vill säga att de har ungefär samma typ av begränsning som du råkade ut för innan -- inget konkret men begränsningen finns där). Om de VERKLIGEN hade obegränsad trafik så skulle nog gärna högtrafiksajter köra där, men de har naturligtvis INTE det.

Ursprungligen av Jogin:

Obegränsad trafik brukar ju annars vara ett tecken på att webbhotellet inte är seriöst (det vill säga att de har ungefär samma typ av begränsning som du råkade ut för innan -- inget konkret men begränsningen finns där). Om de VERKLIGEN hade obegränsad trafik så skulle nog gärna högtrafiksajter köra där, men de har naturligtvis INTE det.

Ja, det ligger klart något i det du säger. Både Loopia och Wasadata körde begrändad datatrafik, vilket de nog gör än idag...? Fast o andra sidan finns det många oseriösa webbhotell som också kör begränsad datatrafik, vilket gör det ännu svårare att skilja dem åt....

Jag vill bara rekommendera scorpion data som är ett mycket billigt och funktionellt webhotell som funkar utmärkt för mina behov. Det händer att det blir småproblem och så och det är lite småpyssel att göra själv men med tanke på att det är så billigt spelar det ingen roll för mig.

http://scorpiondata.com/

Ursprungligen av fredrik_bt:

Jag vill bara rekommendera scorpion data som är ett mycket billigt och funktionellt webhotell som funkar utmärkt för mina behov. Det händer att det blir småproblem och så och det är lite småpyssel att göra själv men med tanke på att det är så billigt spelar det ingen roll för mig.

http://scorpiondata.com/

njae... tycker inte att det är tillräckligt prisvärt för de pengarna dessvärre, men tack för tipset

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-06-06 18:23
Ursprungligen av alfacat:

Ja, det ligger klart något i det du säger. Både Loopia och Wasadata körde begrändad datatrafik, vilket de nog gör än idag...? Fast o andra sidan finns det många oseriösa webbhotell som också kör begränsad datatrafik, vilket gör det ännu svårare att skilja dem åt....

Kör på B-one om du vill ha en tjänst som inte är värd mer än en chokladbit i månaden. Lovar att den är värd pengarna. Och inte ett dugg mer än så.

Ursprungligen av Jogin:

Kör på B-one om du vill ha en tjänst som inte är värd mer än en chokladbit i månaden. Lovar att den är värd pengarna. Och inte ett dugg mer än så.

Ja, jag betvivlar inte att det hotellet inte skulle vara bra, men jag tycker bara att det finns liknande hotell med samma eller även mer funktioner för mycket billigare penning. Det är som att köpa OLW dillchips på ICA för 22 kr medans man kan köpa OLW dillchips på Svenssons livs för 12 kr - samma varor, bara märket på leverantören som skiljer. Och mina tidigare leverantörer (för o räkna upp både den privata- och företagslistan) är:

1) Wasadata (företag)
2) Loopia (företag)
3) Spray
4) B-one (företag)
5) Web-10 samt...
6) ...Surftown

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-06 16:43

Du kanske har problem med att folk hotlinkar till dina bilder, och på så sätt snor bandbredd. Det är mer vanligt än man tror, särskilt inom blog-kulturen.

testa att bildgoogla på dina bilder namn, och se om du hittar någonting roligt. OM du gör det, kan du ju byta ut bilden (men ha samma namn på den) till något annat "roligt".

Om du vill byta hotell rekommenderar jag manufrog. Trevlig support!

Ursprungligen av theoo:

Du kanske har problem med att folk hotlinkar till dina bilder, och på så sätt snor bandbredd. Det är mer vanligt än man tror, särskilt inom blog-kulturen.

testa att bildgoogla på dina bilder namn, och se om du hittar någonting roligt. OM du gör det, kan du ju byta ut bilden (men ha samma namn på den) till något annat "roligt".

Om du vill byta hotell rekommenderar jag manufrog. Trevlig support!

tack så jättemycket för det svaret theoo. Då jag tittar runt i loggarna misstänker jag att mycket av hotlinkarna kommer från googles bildsökstjänst. Hmmm... frågan är om man inte bara kan be Surftown att "spärra" adressen images.google.com/ Fast o andra sidan är det nog för ansträngande för dem på supporten haha

Det ser ut som att jag slår till med ett standard eller Power Konto hos Manufrog. De verkar riktigt trevliga då det gäller paketlösningar i relation till pris. I övrigt stänger jag nog ner min wordpressblogg tills jag fått förflyttningen klar... oj jag bara orkar bry mig att stänga ner den. Kanske borde jag öka på datatrafiken ännu mer nu när surftown ändå ska stänga ner den om 30 dagar haha

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-06 18:11

Ja, Manufrog rekommenderas. Väldigt trevliga och hjälpsamma.

Om man behöver mycket bandbredd billigt finns Surpasshostings OC5.

Manufrog är återförsäljare till Surpasshosting. OC5 ger 5 GB utrymme och 100 GB bandbredd/månad (sic!) för $60 (~430 SEK just nu) per år. Man kan för övrigt ha tre domännamn på ett och samma konto.

Jag använder OC5 sedan några månader tillbaka och har än så länge njutit en behagligt problemfri vistelse på webbhotellet, förutom några småsaker precis i början som snabbt åtgärdades.

Ursprungligen av malesca:

Ja, Manufrog rekommenderas. Väldigt trevliga och hjälpsamma.

Om man behöver mycket bandbredd billigt finns Surpasshostings OC5.

Manufrog är återförsäljare till Surpasshosting. OC5 ger 5 GB utrymme och 100 GB bandbredd/månad (sic!) för $60 (~430 SEK just nu) per år. Man kan för övrigt ha tre domännamn på ett och samma konto.

Jag använder OC5 sedan några månader tillbaka och har än så länge njutit en behagligt problemfri vistelse på webbhotellet, förutom några småsaker precis i början som snabbt åtgärdades.

Hmmm... det lät nästan lite spännande, fast det låter nästan för billigt? Någon hake med det kanske? Första året = 59 dollar, andra året = 10 ggr priset kanske?...

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-06 21:12
Ursprungligen av alfacat:

Hmmm... det lät nästan lite spännande, fast det låter nästan för billigt? Någon hake med det kanske? Första året = 59 dollar, andra året = 10 ggr priset kanske?...

Jag är bara på första året än, men mig veterligen är det ingen hake.

Det enda som är sämre än mitt förra webbhotell (hosting hos en vän) är att de har en begränsning på 300 (har jag för mig) utgående mail per kund per timme, för att göra det svårare för spammare. Inte så bra om man vill skicka individuella mail till en mailinglista med några hundra medlemmar, men det var inte så svårt att koda ihop en kö som pausar lite mellan varje skickning.

Förutom lite snabbt fixade småproblem när kontot var nytt (typ nåt mailkonto som inte funkade direkt) så är nog det enda problem jag haft att jag inte fick igång någon annan egen SquirrelMail-installation än development-versionen (men den stable-SquirrelMail som webbhotellet tillhandahåller funkar fint).

Så länge du inte vill spamma är det alltså hakfritt, vad jag vet. Det är i min mening bättre med en uttryckt gräns för bandbredd än "obegränsat", eftersom man aldrig vet vad de menar med det senare. När jag mailat webbhotell och frågat verkar den egentliga gränsen vara ganska snål, 10 GB eller något däråt. Med OC5 ligger jag långt under gränsen trots en någorlunda välbesökt konstsajt (många bilder).

Jag har då mitt fotogalleri på b-one som ett antal personer besöker per månad och jag inte upplevt några som helst problem än så länge det har gått ett år rätt precis nu.
Så jag är bara nöjd med dem och hjälp får man snabbt också via en chat.
Klart värt sina 12 kr/månad.

Ang obegränsad trafik är det tills webbhotellet anser att du drar för mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 19:23

jag kör på mediatemple.net , kostar som ett svenskt budgethotell men man får desto mer

Billiga hotell kan fungera bra, men kan också vara skit. Med ett dyrare, väl etablerat hotell vet man att det är en säker lösning man köpt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-06 19:37

Eftersom det tipsas om hotell, så vill jag nämna www.kualo.com där jag huserat några år. Förutom bra grejer, så har dom den absolut bästa och snabbaste support jag stött på. Tar i princip aldrig längre än 20 minuter innan man har (vettigt) svar på frågorna, och om det är nåt fel hos dom, så grejar dom det nästan lika snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 20:08

Webhotellet tycks prata om resursförbrukning, det är med andra ord inte säkert att det handlar om bandbredd.

Kolla så inget märkligt script ligger och tuggar cpu eller något.

Tillägg: be dom specificera varför du kickas helt enkelt. För mycket bandbredd? CPU? Annat?

Aleborg kanske inte är dyngbilligast, men jag har god erfarenhet av dom sedan flera år, brukar rekommendera kunder att lägga projekt där.

En polare testade Proinet nyligt och är nöjd så långt.

Ursprungligen av Adrian B:

En polare testade Proinet nyligt och är nöjd så långt.

Jag har själv Proinet sen c:a en månad tillbaka och jag är mycket nöjd med tjänsten hittills, sen att jag fick en provmånad skadar ju inte heller. För mina nuvarande behov så erbjuder de en för mig bra tjänst.

De har svarat snabbt på mina frågor jag mailat.

Ursprungligen av Adrian B:

En polare testade Proinet nyligt och är nöjd så långt.

Ok, vi tar tillbaka det där. Proinet har visst rätt allvarliga problem har jag fått veta. Så undvik dom tills vidare.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-06-06 23:03

Har konton hos b-one sen många år. Helt klockrent. Komiskt billigt.

Ursprungligen av alfacat:

Surftown kan surfa vidare någon annanstans enligt mig.

Jepp, blev själv avstängd från Surftown utan förvarning för något år sedan. Ingen förklaring, ingen ursäkt, ingen hjälp, inga pengar tillbaka. Kan säga att jag slutade rekommendera dem efter det...

Som komplement till mitt vanliga webbhotell har jag sedan några månader ett konto hos Dreamhost www.dreamhost.com, för att få plats med mycket material.
Funkar bra för mina behov, och genom att använda en rabattkod (finns lite överallt på nätet, hittar du ingen så kan du få en av mig) så kostar det nästan ingenting (ca 30 dollar) för första året. Om det inte måste ligga i Sverige förstås.

resurser behöver inte vara ensbetydande med bandbredd, kan ju likaväl vara cpu-tid eller mysql-queries det snackas om.

Jag har sett siter kodade av folk till synas utan vetskap om programmering (skulle man iaf tro) ta mer cpu tid en siter som drar hem nån milion pageviews per dag.

Slaskig kod finns det massor av därute, säker på du inte ligger bakom

kör också på b-one, fungerar kanon än så länge.

tror du råkar ut för "Overselling". Här är ett bra inlägg om det: The Truth About Overselling.

Bevaka tråden