Macbook eller Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 14:55

Ja, var ska man börja. Kan väl säga att jag växte upp med mac hemma men gick över till PC i samband med att Windows 95 kom - mestadels för att skolan körde PC. I gymnasiet för 5-6 år sedan körde vi mac till grafisk produktion och då fick man friska upp minnet lite, men annars har det bara varit PC både hemma och på jobb.

Nu, några år senare, känner jag suget för en bärbar mac eftersom det sitter Intel prollar i den och för att de är grymt snygga. Till vardags är jag IT-konsult och jobbar uteslutande i Windows miljö men tror ändå att jag ska kunna friska upp minnet av Mac OS. Har en kompis som har en 12" Powerbook som jag älskar - både till utseendet och Mac OS X.

Sådär, då var bakgrunden klar. Mina krav är att kunna köra Windows XP virtuellt i Mac OS X då mitt jobb har några egenutecklade program som är gjorda i .NET. Vi har dessutom en del licenser för Windows XP som jag kommer att använda. Utöver det blir det en del fotoredigering i Photoshop (eller Corel om det finns för mac?) och massor av surfande...

Valet är antingen en svart Macbook 2Ghz, 2x1GB RAM, 100GB disk eller en Macbook Pro 15" 2Ghz, 2x1GB RAM, 100GB. Minne köper jag från Komplett eller något och jag hade tänkt låna tjejens studentrabatt, så det skiljer ca 4000kr mellan dessa maskiner.
Min tanke var egentligen en macbook + en 19" TFT hemma eller bara en Macbook Pro.

Det var ett långt utlägg. Hoppas dock någon kan hjälpa mig in på rätt väg - är ju inte så rutinerad på mac längre. :">
Tack!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 23:20

MacBooken är grymt mkt mer prisvärd än MacBook Pro. Notera att du inte får något monster till spelmaskin, men generellt är den en fin rackare.

En notering är att du för en svart MacBook betalar typ 1500 kr för den svarta färger, bara så du vet.

Har du inga krav på ett "vasst" grafikkort - go MacBook. Den har i stort allt en MacBook Pro har i övrigt.

EDIT: Flyttar inlägget dit det hör hemma

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 10:54
Ursprungligen av Erik.dv:

MacBooken är grymt mkt mer prisvärd än MacBook Pro. Notera att du inte får något monster till spelmaskin, men generellt är den en fin rackare.

En notering är att du för en svart MacBook betalar typ 1500 kr för den svarta färger, bara så du vet.

Har du inga krav på ett "vasst" grafikkort - go MacBook. Den har i stort allt en MacBook Pro har i övrigt.

EDIT: Flyttar inlägget dit det hör hemma

Jo, jag vet att man betalar för färgen men jag tycker alla har vit och jag blir helt salig av tanken på det vita äpplet mot den svarta bakgrunden. hehe

Men hur hade du resonerat?
Macbook + 19" skärm hemma
eller
Macbook Pro 15" utan skärm hemma

Btw, tyckte jag hade skapat tråden i rätt forum eftersom det inte bara handlar om Macbook Pro, eller har jag fel?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 21:38

Hehe, jag den svarta maskinen är onekligen snygg!

Tja, beror lite på... Jag skulle nog köra på MacBooken så länge jag inte hade krav på grafikkortet. Datorn är bra överlag, har tillräckligt stor skärm osv. Den har allt man generellt behöver. En extraskärm ger extragodis också - mer arbetyta skadar aldrig!

Jag skulle även överväga en extra mus och ev. extra tangentbord (främst musen dock).

Att jag flyttade tråden kändes som du frågade "ska jag välja en MacBook eller MacBook Pro". Bakgrunden var "blandad" men den konkreta frågan verkar vara det, eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-07 22:40
Ursprungligen av Erik.dv:

Hehe, jag den svarta maskinen är onekligen snygg!

Tja, beror lite på... Jag skulle nog köra på MacBooken så länge jag inte hade krav på grafikkortet. Datorn är bra överlag, har tillräckligt stor skärm osv. Den har allt man generellt behöver. En extraskärm ger extragodis också - mer arbetyta skadar aldrig!

Jag skulle även överväga en extra mus och ev. extra tangentbord (främst musen dock).

Att jag flyttade tråden kändes som du frågade "ska jag välja en MacBook eller MacBook Pro". Bakgrunden var "blandad" men den konkreta frågan verkar vara det, eller?

Jag köper ditt resonemang om att Macbook prestandan är tillräcklig, det är mest frågan om skärmen kanske är lite liten för bildbehandling. Gillar dessutom tanken av "det lilla extra" som MBP har; typ upplyst tangentbord, aliminium chassi etc. *dregla*
Får ta mig en funderare helt enkelt.

Jo, min fråga var om jag ska välja mb eller mbp, men det är ju lika mycket relaterat till mb som mbp. Det var därför jag undrade om den egentligen hörde hamma här där det handlar om pb och mbp - INTE mb. :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 01:44

Ser att tråden har blivit flyttad igen.

Var uppe i Stockholm igår och idag och var inne på InWarehouse/Apple Center och kikade på mb och mbp. Tror det räcker med en mb och det var kul att äntligen få se den svarta på riktigt. Inte nog med det så stod den bredvid en vit, så det var enkelt att avgöra vilken som var snyggast.

Är det någon har kört WIndows XP i virtuell miljö på en mb och kan berätta om det flyter på bra? Siktar in mig på en 2Ghz med 2GB ram.

1
Bevaka tråden