Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda PowerBook för att se på TV (fotbolls-VM)

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-05 23:10

Fick hem min Miglia (http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=BA882&WOIsmapCoords=) för ett par dagar sedan... Det funkar klockrent må jag säga. Kör PB 12" och 10.4.

Angående täckning skall hela Sverige vara klart för digitaltv, kolla täckningskarta på Teracoms webb: http://www.teracom.se/?page=5162 På Gotland förövrigt är det analoga tv-nätet släckt så digitalt är det enda sättet att kolla på marksänd TV.

Så så länge du får 10.4 så är det värt 979:- för att se fotbolls-vm, inte att glömma att du på köpet får en portabel hårddisk-inspelare... Med timerfunktion och pausmöjlighet i realtid, kan även "spola" tillbaka en bit för att se om t ex ett mål! Testade häromdagen att spela in en film - gick jättesmidigt att redigera bort reklam och paus för att sedan skicka det till t ex toast för att bränna den till DVD.

I dagsläget kan jag se: SVT1 & 2, TV4, TV6, SVT Barnkanalen/Kunskapskanalen och SVT24.

Angående HD-TV via det marksända nätet kommer detta endast att ske via sändarna Västerås, Uppsala, Stockholm och Visby, pga av frekvensbrist på övriga stationer. Men annars verkar det inte finnas några hinder för HDTV via Miglia & EyeTV.

Tja så här ser det ut:

Senast redigerat 2006-06-05 23:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 00:35

http://www.teracom.se/?page=5162
Sök upp Snäck på Gotland och zooma in. Kan det vara så illa att det är vita "glöm det, grabben, det blir inget fotbolls-vm"-punkter jag ser?

Ehm... Sherpan, du kollar på sexan, men det finns väl inga såna där smidiga USB-grejer som stöder Boxerkortet mitt, eller?

Och nästa fråga: är det den där Miglia eller den där EyeTV eller nån annan pryttel som "gäller"? Vilken är bäst, och vad är skillnaderna? Mjukvaran? Timeshifting? Enlighten meeeeeee!

  • Oregistrerad
  • 2006-06-06 07:48

Mjukvaran är densamma, så funktionerna borde också vara desamma. Jag har Miglia och är mycket nöjd. Den är smidig att ta med och behöver inte en extra USB-kabel. Det kan dock vara bra att använda en ändå eftersom det kan bli tungt för USB-porten när antennkabeln kopplats in.

En fördel med EyeTV är att den har IR-öga på framsidan och alla anslutningar på baksidan. Miglia är lite mer svårplacerad (om man inte har den kopplad direkt i datorn) eftersom den har USB på ena sidan, IR-öga i mitten och antennanslutning på andra sidan. Hur man än gör, ser man alltid fula kablar...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-06 08:13

nej boxerkortet har du ingen nytta av med Miglian - men du har 10 fria kanaler att njut av så...

Dock verkar HDsändningen kräva mer av burken än jag kan leverera... (mini1250)

Ursprungligen av Wiberg:

nej boxerkortet har du ingen nytta av med Miglian - men du har 10 fria kanaler att njut av så...

Dock verkar HDsändningen kräva mer av burken än jag kan leverera... (mini1250)

Jupp, verkar kräva Core Duo...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-06 10:48
Ursprungligen av Leftrustle:

Jupp, verkar kräva Core Duo...

Satan så trist. Det fanns en teoretisk chans i o m att sändningarna kanske skulle gå i 720p och att minin faktiskt klara quicktimetrailers i 720 (med viss tvekan) men i praktiken krävs det tydligen mer...

jaha... ngn som har en core duo att låna ut en månad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 11:22

Jag uppmanar till bojkott av teknikföretagen så länge utvecklingen går så fort att en dator man köpte för ett halvår sedan inte klarar av tillbehör som kommer i dag.
Nu sänker vi Apple och Miglia och resten av the bastards!

...verkar lösa sig med tv:n - det verkar som att värden har en 14-tumstv att låna ut. VM! NU ÄR DET FOTBOLLSFEBER!

Ursprungligen av scott:

...verkar lösa sig med tv:n - det verkar som att värden har en 14-tumstv att låna ut. VM! NU ÄR DET FOTBOLLSFEBER!

FInt, men glöm inte att du måste ha en digitalbox, om det inte finns kabelteve.

Trodde ni fotbollstokar skulle tycka det var värt att köpa en Core Duo-dator enbart för VM

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-06 12:09
Ursprungligen av Leftrustle:

Trodde ni fotbollstokar skulle tycka det var värt att köpa en Core Duo-dator enbart för VM

Och du har rätt... men fan. Det går inte... den måste ju betalas och efter ett VM är smärtan redan stor nog, det är ju fyra år till nästa.

Ja, och om exakt fyra år kommer vi sitta här med exakt samma diskussion, men gällandes nästa generation HDTV

Nice! Jag var precis inne och beställde en!

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2006-06-14 10:55

Läste följande på denna sida (via dvdforum.nu):

Citat:

...mecka fram HDTV-kanalen med en TVmini från Miglia ... bara för att upptäcka att den såklart är mpeg2-only

Innebär detta att TVmini inte klarar av h264-sändningarna som används just nu (och framöver)?

Någon som bor i "rätt" område och kan testa om VM-sändningarna fungerar?

Enligt vad jag har sett i andra trådar, så verkar problemet vara programvaran (EyeTV) som inte klarar h.264 (ännu!)

http://www.99mac.se/kringutrustning/98870-har-nagon-testat-twinham-hdtv-usb-mottagare.html

TVmini är fantastisk på det den klarar av: vanlig mpeg2-mottagning av frikanalerna. Den medföljande antennen är trots sin minimala storlek utmärkt (eller rättare sagt, Migilan har jävligt bra signalstyrka!) och i praktiken - i kombination med en powerbook - är detta den bästa tänkbara portabla, sladdlösa teven! Batteritiden i PB:n räcker ofta ganska precis till en hel fotbolls-VM-match.
Men att försöka få in HDTV med en TVmini är bara dumt - powerbooken lär dessutom hänga sig tills du pluggar ur USB:n och startar om.

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2006-06-14 13:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt vad jag har sett i andra trådar, så verkar problemet vara programvaran (EyeTV) som inte klarar h.264 (ännu!)

http://www.99mac.se/kringutrustning/98870-har-nagon-testat-twinham-hdtv-usb-mottagare.html

Så med andra ord kan man köpa en TVmini och sedan endast uppdatera mjukvaran?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 02:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt vad jag har sett i andra trådar, så verkar problemet vara programvaran (EyeTV) som inte klarar h.264l[/URL]

Vad innebär allt det här för mig? Kommer jag eller kommer jag inte kunna se fotbolls-VM i stugan på Gotland? (Ja, jag har beställt och genom jobbet sett till att jag får en oerhört snabb leverans - en vecka!)

Nästa fråga: varför går det inte att koppla in en vanlig antennkabel i sitt hem till mottagaren, och få in alla kanaler som man har i sitt paket hemme? Är det inte "signal som signal"?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 09:12

Du kommer kunna se Fotbolls-VM i stugan, men inte i HD utan vanlig TV-kvalitet.

Du kan koppla in en vanlig takantenn, men du får inte fler kanaler för det. Du kan inte få fler kanaler genom att koppla in antennsladden till ditt kabel-TV. Digital-TV i kabel-TV-nätet är inte likadan som digital-TV i marknätet. Du kan inte heller ansluta till en antennsladd från en parabolantenn efterson den signalen skiljer sig från de två andra. Det handlar alltså om tre olika (men besläktade) standarder: DVB-T, DVB-C och DVB-S. Mottagaren kan bara hantera DVB-T vilket sänds i marknätet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-16 23:02
Ursprungligen av Mattias Malm:

Du kommer kunna se Fotbolls-VM i stugan, men inte i HD utan vanlig TV-kvalitet.

Du kan koppla in en vanlig takantenn, men du får inte fler kanaler för det. Du kan inte få fler kanaler genom att koppla in antennsladden till ditt kabel-TV. Digital-TV i kabel-TV-nätet är inte likadan som digital-TV i marknätet. Du kan inte heller ansluta till en antennsladd från en parabolantenn efterson den signalen skiljer sig från de två andra. Det handlar alltså om tre olika (men besläktade) standarder: DVB-T, DVB-C och DVB-S. Mottagaren kan bara hantera DVB-T vilket sänds i marknätet.

Tack för informationen!

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-06-16 16:40

Jag har läst igen tråden, men inte fått klarhet i det här med HD tv funkar det inte alls eller funkar det bara med intel mac???

  • Oregistrerad
  • 2006-06-16 20:02

Eftersom programvaran inte stödjer den typ av HDTV-sändning som används till SVTs och TV4s gemensamma HD-kanal för VM fungerar det inte alls nu. När programvaran uppdateras kommer det troligen krävas en dual core mac eller en kraftfull G5:a.

Nån som vet om det går att köpa extra såna miniantenner som medföljer TVmini? Eller är det rentav nån TVmini-ägare här som använder andra antenner och gärna blir av med sin miniantenn för en hundring?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-21 09:44

Hej Scott !
Hur många dagars leveranstid var det innan du fick den. Har beställt via applestore idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 13:41
Ursprungligen av Winbo:

Hej Scott !
Hur många dagars leveranstid var det innan du fick den. Har beställt via applestore idag.

Från början stod det 2 till 3 veckor, skickas senast 4 juli och framme senast 7 juli. Men genom jobbet lyckades jag snabba på det hela och därför fick jag mitt paket redan 19 juni, efter en vecka eller så (minns inte riktigt när jag beställde).

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6254042/wo/l86VZxWhhvqL2FLyzRBDbX0UIvD/2.0.19.1.0.8.25.7.11.6.3
Räcker det med usb-mottagaren bara - så kan jag se och spela in även kabel-tv (genom mitt vanliga vägguttag)? För allt verkar vara detsamma som i digital-tv-mottagarpaketet - förutom själva mottagaren.

Bevaka tråden