Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda PowerBook för att se på TV (fotbolls-VM)

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 09:45

Jag har ett problem som går ut på att jag är en idiot som bokar en Gotlandssemester i slutet av fotbolls-VM. Det innebär att jag kommer att sitta i en stuga utan tv - och utan VM.
Unacceptable.
Snälla, hjälp.
Jag har en PB med 10.3.9 och vill ha en så billig lösning som möjligt. Förutsättninen är förstås att det fungerar.
Något plug-and-play-liknande.
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wo/StoreReentry.wo?productLearnMore=BA882&WOIsmapCoords=
Är det där enkelt? Välfungerande (i en enslig stuga)? Måste man ha abonnemang eller hur fungerar det?
Som Joey skrev:
PLEH

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-06-05 09:50

hört talas om visby och ölpub?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 10:03
Ursprungligen av Filip:

hört talas om visby och ölpub?

Jag har barn! I'm screwed!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 10:24

Hört talas om sportradion? Att ligga i hängmattan och lyssna på fotboll med en kall dryck i handen tillhör livets små glädjeämnen

Ursprungligen av scott:

Jag har en PB med 10.3.9 och vill ha en så billig lösning som möjligt.

Produkten som du länkar till kräver 10.4

Systemkrav
* Mac med USB 2.0-portar
* Digital marksänd tv-täckning i området (DTT eller DVB-T)
* PowerPC G4-processor på 500 MHz eller snabbare, Intel Core Solo- eller Core Duo-processor
* Mac OS X 10.4.x eller senare

Men om du skaffar 10.4 så bör den produkten fungera bra (förutsatt att du har täckning i den där ensligt belägna stugan)
Och det behövs inget abonnemang för att se de aktuella kanalerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 11:10

Såg det! 10.4, alltså.
Intressant nog har Apple Store en "missa inget från VM"-länk:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6404042/wo/zG79M9Qu6EJ33ZPF7dJ16CQyCbn/7.PSLID?mco=19F6F371&nclm=19F6F371
Så, förklara för en novis: Om jag köper det analoga paketet så måste jag ha en antenn på taket? Och om jag köper det digitala så får jag in signalen ändå? Eller vad är skillnaden?
Någon som använder någon av produkterna och kan säga vad de tycker?
Jag åker i slutet av juni - innan dess måste jag ha räddat VM till stugan (och förhållandet...?) - så jag är tacksam för all hjälp!

Du måste nog välja digitalt. Gotland är väl ett av de områden där det analoga nätet är släckt.

Den digitala funkar nog bra, verkar ha en extern antenn också. Men om du bor ensligt skulle jag rekommendera en kraftfullare antenn. Kanske har stugan redan en? Vore snäsligt om TV-bilden pajjade precis innan VM-finalen mellan Sverige och Brasilien, eller? Digital TV är allmänt sett, efter erfarenhet, mycket känsligare för störningar och dålig mottagning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 12:05

Någon som vill andrahandshyra en stuga på Gotland vecka 27...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 12:29

Ja gärna, om det är fotbollsfritt.

Tänkte säga samma sak

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 13:33


Så den digitala mottagaren och en extra antenn är vad som rekommenderas?
Fungerar den i Stockholm sedan eller får man vänta på det digitala marknätet?

Det digitala marknätet fungerar redan nu i Stockholm, det är jag 99% säker på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 00:42
Ursprungligen av Leftrustle:

Det digitala marknätet fungerar redan nu i Stockholm, det är jag 99% säker på.

Helt rätt!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 13:40

Finns det redan en fungerande antenn för vanlig ång-teve så funkar det med det digitala också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 15:59

Alltså: nu får jag 10.4 av jobbet.
Jag köper tv-mottagaren för 979 kronor.
Kopplar in den i min PB.
Riktar antennen mot närmaste digital-tv-whatever på Gotland.
Och håller tummarna?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-05 16:19
Ursprungligen av scott:

Alltså: nu får jag 10.4 av jobbet.
Jag köper tv-mottagaren för 979 kronor.
Kopplar in den i min PB.
Riktar antennen mot närmaste digital-tv-whatever på Gotland.
Och håller tummarna?

Nej, skit i det. Det kommer inte att funka. Var hemma i stället och hyr ut stugan billigt till mig. Jag vill vara i en VM-fri zon då.:D

Kan ju va en ide att testköra hemma först o se om du får in nåt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 19:56

Konrad, jag tror nog att du bara försöker scora en rabatterad stuga vid Snäck...
Ny fråga: Adapter för koaxial antennkabel ingår - innebär det att jag i mitt eget hem i Stockholm kan koppla tv:ns antennkabel till den lilla USB-prylen och kolla på andra kanaler än ettan, tvåan och fyran?
Jag är så här nära att köpa den där prylen nu, folk - varna mig snarast om ni har dåliga erfarenheter.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-05 23:20
Ursprungligen av scott:

Konrad, jag tror nog att du bara försöker scora en rabatterad stuga vid Snäck...
Ny fråga: Adapter för koaxial antennkabel ingår - innebär det att jag i mitt eget hem i Stockholm kan koppla tv:ns antennkabel till den lilla USB-prylen och kolla på andra kanaler än ettan, tvåan och fyran?
Jag är så här nära att köpa den där prylen nu, folk - varna mig snarast om ni har dåliga erfarenheter.

En sista sak - Du kan inte koppla en antennkabel från t ex din lägenhet ansluten till kabel-tv. Mottagaren tar bara emot digitala signaler och kabeltv'ns signaler är analoga. Bor i ett Comhem anslutet hus och testade om det fanns något den kunde ta emot... Men nada, då gäller den analoga motsvarigheten men då funkar den som sagt INTE på Gotland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 00:29
Ursprungligen av Sherpan:

En sista sak - Du kan inte koppla en antennkabel från t ex din lägenhet ansluten till kabel-tv. Mottagaren tar bara emot digitala signaler och kabeltv'ns signaler är analoga. Bor i ett Comhem anslutet hus och testade om det fanns något den kunde ta emot... Men nada, då gäller den analoga motsvarigheten men då funkar den som sagt INTE på Gotland.

Vad är poängen med den där adapern som medföljer?
Kan man kolla på tv i helskärm?
TV6 också? Schyst.
Tack för bra svar och tack för tydlig bild.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-06 23:51
Ursprungligen av scott:

Vad är poängen med den där adapern som medföljer?
Kan man kolla på tv i helskärm?
TV6 också? Schyst.
Tack för bra svar och tack för tydlig bild.

Helskärm - Ja!

Adaptern är rätt meningslös, eller livsviktig! Det är en liten adapter som gör att du kan ansluta en vanlig koaxial antennkabel. Vilket också innebär att du alltid måste ha adaptern isatt eftersom den medföljande antennen har koaxial anslutning. = Du måste alltid använda adaptern (antar att det är en lösning som tar mindre plats)

Har ännu inte sett någon produkt som har kortplats och stöd av Boxer, har jag fattat rätt så är Boxer tydligen rätt kinkiga till att "godkänna" digitala mottagare, konstigt nog!? Eftersom de tjänar pengar på det...

En bild som visar adaptern och en bild som visar vad som ingår i paketet: USB-mojängen, koaxial-adapter, fjärrkontroll, passiv antenn med magnetfot, lös sugproppsfot till antennen och usb-förlängningskabel (ej på bild).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 00:28
Ursprungligen av Sherpan:

Helskärm - Ja!

Hur många gig tar en timme inspelning ungefär?
Finns det olika kvaliteter?
I morgon får jag min tv-mini, sjukt spännande... WOOHOO!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-19 19:49
Ursprungligen av scott:

I morgon får jag min tv-mini!

Den är här och det var väldigt lätt att få in kanalerna, men det krävdes en andra sökning för att få in SVT1 och SVT2. Nu har jag inte hunnit testa så mycket men är det verkligen så illa att runt 85 procent inte räcker för en störningsfri bild?
Kanal 6 har 90 procent signal på 100 procent styrka, och bilden är perfekt.
Hur mycket antennruntflyttande tvingas ni till för störningsfria kanaler?

För övrigt ingår programvara för OS X 10.3.9. Jag har inte kollat närmare på den, men det lär ju betyda att man inte behöver 10.4.6 för att använda TvMini.

Damn, jag vill veta så mycket!

Senast redigerat 2006-06-19 20:57
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 19:56

...och kolla på andra kanaler än ettan, tvåan och fyran? I datorn, alltså.

Njaej, tror inte det. Ifall det bara är digital tuner så funkar bara de digitala kanalerna, även om de är fler än 1,2 och 4 numera väl?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-05 20:29

Ja, det är även 24:an, barn- och kunskapskanalen i basutbudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 22:14

Lite OT.

Någon som vet om applikationen som följer med klarar HD? Är det så att manicken klarar att ta ner signalen men att det blir problem med eye tv? KOMMER man att kunna se vm i HD om man köper den? Miglia - usbpryttlen alltså.

Från tillverkaren av programmet, Elgato's hemsida:

"HDTV on Intel Macs
EyeTV 2 will display full resolution HDTV 720p and 1080i on Macs with Core Duo processors. This includes the MacBook Pro, the new iMacs, and Mac minis with Core Duo processors."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 22:38

Perfekt. Jag har en mbp med 2gb ram. Ska bli kul att se om det blir bra!

Tack Leftrustle!

Bevaka tråden