Polisregister?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 18:10

Har en kär vän som var en smula strulig när han var ung. Nu fyller han snart år och jag hade tänkt att gräva upp lite saker om honom. Ok, låter jätteilla och inte alls roligt men det ska användas varsamt.
Min fråga är vart och om man kan få reda på alla papper som finns om honom? Kan man få ut papper om folk hur som helst?

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 18:13

Är han dömd för brott så är det offentliga handlingar, de finns i så fall hos den domstol som dömt honom. Men inte om preskribtionstiden är överskriden, eller vad motsvarigheten kan heta. De ligger inte kvar i tid och evighet. Olika länge för olika brott.
Tror jag.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=3606&pageversion=1.html ?
Fast frågan är om du kan begära utdrag för andra personer än dig själv.

Hur länge saker ligger kvar i registren: http://www.polisen.se/inter/nodeid=8953&pageversion=1.html

"Du måste personligen ansöka om registerutdrag."

Jag läser det som att man bara kan få ut information om sig själv.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 18:59

Där ser man, det var inte så lätt som jag trodde. Tur det kanske.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 19:08

Ok, om han inte är dömddå? Han "busade" lite smått och åkte aldrig dit. Då kanske de eventuella papper inte ens finns kvar.

• Medlem
  • International user
  • 2006-06-04 19:10

Då finns inget kvar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-04 19:53

Polisutredningar är offentliga när dom slutförts. Har själv suttit i polisens arkiv på Bergsgatan i Sthlm och grävt (och kollat ganska läbbiga bilder från t.ex. obduktioner). Men fick inte kopiera, utan skriva avhandlingarna. Och dom gillade INTE att jag krävde att få kolla utan krånglade ganska ordentligt tills dom fattade att jag inte gav mig.

Men du kan ju kolla hans deklarationer (skatteverket), t.ex. Det kan ju vara ganska kul...

Eller samla på dig lite gamla vittnesuppgifter och gör några fejkade papper...

Släng ihop lite wanted-skyltar på klassiskt vilda västern-vis med tema på buset han gjort. Kan nog bli lika kul det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-06 09:54

Tackar tackar för tipsen.

1
Bevaka tråden