Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om Sony Ericsson M600?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-31 16:08

Skulle väl komma nu i augusti?!

Ja det var väldigt blandade reaktioner här alltså. Synd att ingen nalle ska kunna vara den där fullträffen. Jag dras med en Samsung D500 och dom är lika bra på hårdvara som dom är dåliga på mjukvara kan man sammanfatta det med. En symbiannalle som M600 känns väldigt intressant och tangentbordet verkar, efter inlärningströskeln, vara trevligt. Men om den är osmidigt för vanligt telefonerande så är den ju inte lika attraktiv.

Och K800 är fet som ett hus, varför ska toppmodellerna bara bli större för varje version? (Tänk: T610 -> K700 -> K750 -> K800) Suck, det blir väl bara till att vänta in någon annan modell...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-01 09:02

Jag ser nog ändå att K610 är mer en ersättare till T610 - även om det dröjde lite.

Hur som helst verkar jag ha haft tur eftersom jag inte har en massa problem emd min M600 och tycker den är nästan lika smidig att ringa med som min W800. Klart att W800 är lite snabbare när man börjar knappa siffror, men det skulle förvåna mig om det inte vore så. M600 har ju så mycket att erbjuda och är ju en PDA och telefon i ett, W800 är ju mp3spelare och telefon i ett. Helt skilda segment!

Nu hoppas jag bara på att Apple ska få loss tummarna och fixa iSync stöd för M600. Tydligen är det lite problematiskt och kan inte lösas med en patch som för vanliga modeller...

Ja, jag tror inte heller Dustin specialimporterar. Och jag håller med om att den ser riktigt läcker ut i vitt.

Ursprungligen av odelsteken:

Jag ser nog ändå att K610 är mer en ersättare till T610 - även om det dröjde lite.

På ett sätt ja, men T610 var verkligen en toppmodell när den kom. Jag skulle nog påstå att sina brister till trots så var det den bästa mobilen som fanns just då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 21:08
Ursprungligen av Adrian:

På ett sätt ja, men T610 var verkligen en toppmodell när den kom. Jag skulle nog påstå att sina brister till trots så var det den bästa mobilen som fanns just då.

Håller med, T610 var verkligen lyftet för SonyEricsson.

Sjukt sugen på en VIT M600i. Såg att dustin hade dom på lager men enligt SE så tillverkas bara dom svarta. hur kommer det sig? är de vita importerade från japan eller får man med svensk bruksanvisning? Vill någon som har den vita hjälpa mig med denna fråga, snälla?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-03 13:42

Någon här har en vit, tror han gjorde något promotionarbete för SonyEricsson och Telia. Den vita finns men tror inte den är så utspridd som den svarta. Om det är in import så lär det stå i produktbeskrivning, men jag är tveksam till att dustin skulle leverera importerade produkter.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-03 15:49

Fick just ett besked om att Tre börjar sälja M600 om cirka två veckor...SUCK.

Har beställt en vit och det är väldigt tråkigt att vänta

  • Oregistrerad
  • 2006-08-03 17:12

M600i

Jag köpte en M600i i dag på aircall och dom hade bara vita inne.

attans! jag var inne aircall förra veckan i malmö. Då hade de ingen aning om de skulle få in vita. Killen sa : Tror inte att den vita kommer släppas i sverige.
Fy vad joxxigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-10 14:36

Imorgon lämnar jag tillbaka mitt utvärderingsexemplar av SonyEricsson m600, det kommer definitivt kännas sorgligt då det verkligen är en toppentelefon. Jag har använt telefonen i en och en halv månad nu och har nästan bara positiva saker att säga om den. Den enda eventuella invändningen mot telefonen jag kan komma på är batteritiden, den drar halva batteriet på ett dygn för mig, men det är ju ett ganska lätt avhjälpt problem med en bordsladdare på jobbet också.

Behöver jag säga att den är väldigt snygg när den ligger bredvid min svarta MacBook dessutom?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-11 22:36
Ursprungligen av johanskropp:

Behöver jag säga att den är väldigt snygg när den ligger bredvid min svarta MacBook dessutom?

Håller med, en svart M600 och en Blackbook passar bra ihop...

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2006-08-13 12:36

Jaha, efter att ha läst hela den här tråden får man väl säga att det mesta finns med här. Jag har en M600i den någon månad tillbaka. har kanke inte haft lika mycket problem med telefonen som en del pionjärer verkar ha haft men jag saknar verkligen support för iSync. Och vi får väl alla vänta ett tag till verkar det som...

Försökte få telefonen att synca med USB-kabel och pc på jobbet. Det tog fanemej en hel dag och hjälp från IT-avdelningen. Fast det beror nog mer på den jävla pc jäveln (ursäkta språket). Glad att jag har mac hemma.

Ja det beror nog på PC:n. Har både synkat och säkerhetskopierat samt uppdaterat systemet i telefonen med min gamla PC så det funkar bra.

Jag får det inte att fungera i Virtual PC!!!
Uppdateringsprogrammet eller PC Suite hittar inte min telefon via USB-kabeln. Vad kan jag gjort för fel?

Jag har letat på SEs hemsida, men inte lyckats hitta revisionsläget för den senaste mjukvaran. Jag tänkte jag ville veta det innan jag uppdaterade den. Någon som vet?

F.n har jag R4A002 installlerat.

mvh /CX

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-08-29 09:15

Ni som har haft m600 ett tag nu, vad har ni att säga om telefonen i positiva och negativa ordalag?

Jag är sugen på en Smartphone och egentligen finns det telefoner som känns mer "rätt" än m600 MEN när det gäller formatet, vilket är viktigt för mig, så finns det nog ingen som kan mäta sig med den slimmade m600-luren.

Men, som sagt var, berätta gärna vad ni tycker efter någon/några månaders användning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 20:28

Fattar mig kort och säger: Köp!

Efter uppdateringarna är de flesta barnsjukdomar borta. Går sjukt snabbt att skriva på den vilket är skönt om man håller på med SMS och mail. Surfningen funkar utmärkt, köra karta via blåtands-GPS funkar klockrent. Småprogrammen funkar bra. Ett + för mig som vart ute i skärgården är att man kan stänga av 3-G och bara köra via GSM, vilket verkar ha dragit lite mindre batteri + att täckningen blivit stabilare.

Om du funderar på att köpa en lur utan abb så kanske jag har en 2 månader gammal att sälja. Finns i Stockholm. Polaren är prylbög och hämtade just ut en P990. PMa mig om intresse finns.

  • Medlem
  • 2006-08-29 22:09

Jag har vant mig vid navigeringen, och den kraschar inte längre så ofta.. Men följande negativa faktorer kvarstår:

1) Går inte att synca med iSync och verkar inte ens vara på gång.
2) Batterikapaciteten är usel
3) Skärmen är väldigt dålig utomhus
4) Telefonen är vääääldigt långsam.
5) Telefonboken söker bara på efternamn (som jag förstått i alla fall)
6) Går inte att skicka ett SMS utan att klicka minst 6 ggr. genom menyerna om man ska hämta mottagaren i telefonboken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-29 22:35
Ursprungligen av tby:

Jag har vant mig vid navigeringen, och den kraschar inte längre så ofta.. Men följande negativa faktorer kvarstår:

1) Går inte att synca med iSync och verkar inte ens vara på gång.
2) Batterikapaciteten är usel
3) Skärmen är väldigt dålig utomhus
4) Telefonen är vääääldigt långsam.
5) Telefonboken söker bara på efternamn (som jag förstått i alla fall)
6) Går inte att skicka ett SMS utan att klicka minst 6 ggr. genom menyerna om man ska hämta mottagaren i telefonboken.

Måste bara kontra lite...

1) Lär komma iom att P990 även är ute nu, och vänder sig till ett köpsegment Apple inte vill tappa.
2) Kan jag hålla med om, men får sättas i relation till vad man får tycker jag. 3G + stor skärm bådar väl inte så ofta gott?
3) Vid direkt sol ljus kan jag instämma... Blir bättre om man leker lite med kontrasten.
4) Tycker att det blivit rätt bra flush efter senaste uppdateringen... Lite sådär härligt macseg kanske.
5) Söker på förnamn om du ändrar listningen under inställningar.
6) Tomt SMS får man fram på två klick, senast skickade kontakter ytterligare 1 klick. Skriva texten, sen ett klick för att skicka?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-30 23:52
Ursprungligen av tjompa:

Måste bara kontra lite...

1) Lär komma iom att P990 även är ute nu, och vänder sig till ett köpsegment Apple inte vill tappa.
2) Kan jag hålla med om, men får sättas i relation till vad man får tycker jag. 3G + stor skärm bådar väl inte så ofta gott?
3) Vid direkt sol ljus kan jag instämma... Blir bättre om man leker lite med kontrasten.
4) Tycker att det blivit rätt bra flush efter senaste uppdateringen... Lite sådär härligt macseg kanske.
5) Söker på förnamn om du ändrar listningen under inställningar.
6) Tomt SMS får man fram på två klick, senast skickade kontakter ytterligare 1 klick. Skriva texten, sen ett klick för att skicka?

6. Om man lägger en egen genväg till "skapa nytt sms" längst ner på skärmen sparar man ytterliggare ett tryck. Alla kontakter man senaste skickat till lagras så om man trycker på till (istället för i det tomma fältet efter till:) så får man fram en lista som man kan välja från.

10.4.8 är på g nu. Står tyvärr inget om isync i de tidiga rapporterna. Vi får hålla tummarna.

se:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=228811

ja min M600 dog exakt en dag efter att DOA (damage on arrival) garantin gick ut, alltså efter 8 dagar. alltså gick jag miste om att få en ny mobil istället för att skickas på lagning, vilket är fallet om det sker inom 7 dagar efter köp. dumm som jag var så lämnade jag in den på serivice. nu så här i efterhand så inser jag att jag skulle häft köpet med hänvisning till distansköplagen (köpte över nätet = öppet köp i 14 dagar), men det tänkte ja inte på förän de 14 dagarna gått ut o den var på service. lämnade in på lokal verkstad som började me att försöka flasha, men efter en vecka kom de fram till att det var hårdvarufel och skickade den till en av de 3 verkstäder i sverige som sköter sonyericssons service när det gäller hårdvara, där tog det en hel vecka innan den ens skrevs in i deras system med motiveringen att de just den dagen när min kom fick in mycket. summa sumarum är att den nu varit på service i 16 dagar o de har inte ens börjat jobba med den. starkt jobbat, 3 st av de 4 st Sonyericsson jag haft har faljerat inom kort tid efter köp. ingen av de 6 nokia jag haft har gett upp, eller ens varit i närheten.

annars kan amn väll säga att det är lite som tby säger:

1) Går inte att synca med iSync och verkar inte ens vara på gång.

2) Batterikapaciteten är väll sådär, svårt o säga för mig då ett av felen som uppstod var att den slukade allt på några få timmar fast ja inte ens rörde nallen. detta skedde efter nån vecka, första dagrna funkade den prima, körde i GSM bara o då höll den i några dagar med mitt användande.

3) Skärmen är väldigt dålig utomhus, det kan jag bara instämma i
4) Telefonen är vääääldigt långsam, i alla fall jämfört med andra mobiler.

vad är då posetivt, ja det är väll:
-inomhus är skärmen fin.
-teckenigenkänningen med penna är rätt bra
-smidigt format
-tangentbordet är säkert snabbt när man lärt sig.

så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en nokia N73, skulle lätt byta min M600 (när ja får tillbaka den) mot en N73, även om ja så fick lägga pengar imellan

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-09-04 00:12

6. Ytterligare alternativt sätt:
- Klicka på adressboken
- Scrolla fram till personen du vill skicka till
Två alternativa vägar
a Tryck på scrollhjulet
a Klicka på "Medd"
a Klicka på "sms" (eller tryck på scrollhjulet)
b Klicka på "Mer"
b Klicka på "Skapa meddelande" (eller tryck på scrollhjulet)
b Klicka på "sms" (eller tryck på scrollhjulet)
- Skriv ditt meddelande
- Klicka på "Skicka"

---

Brottas lite med att få in kalendern på telefonen och har kommit fram till att om jag bara kan lyckas hitta ett program som strippar av ics-filerna så att de blir vcs-filer så bör det fungera fint att importera dem. Någon som har koll på en sådan? (har hittat för win, men inte för osx...)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-04 10:31
Ursprungligen av Arvid:

6. Ytterligare alternativt sätt:
- Klicka på adressboken
- Scrolla fram till personen du vill skicka till
Två alternativa vägar
a Tryck på scrollhjulet
a Klicka på "Medd"
a Klicka på "sms" (eller tryck på scrollhjulet)
b Klicka på "Mer"
b Klicka på "Skapa meddelande" (eller tryck på scrollhjulet)
b Klicka på "sms" (eller tryck på scrollhjulet)
- Skriv ditt meddelande
- Klicka på "Skicka"

---

Brottas lite med att få in kalendern på telefonen och har kommit fram till att om jag bara kan lyckas hitta ett program som strippar av ics-filerna så att de blir vcs-filer så bör det fungera fint att importera dem. Någon som har koll på en sådan? (har hittat för win, men inte för osx...)

Har inte hittat något sådant program, tyvärr.

SJälv löste jag problemet med att få kalendern och kontakter synkade med hjälp utav detta program: http://www.xcnetwork.com/

Det förutsätter förstås att du har tillgång till en pc som du kan köra synk med kabel eller bluetooth.

XCnetwork kan köras på deras server eller så kan du ladda ner programvaran för egen server.
De stödjer Linux, MacOSX och Windows.
Laddade ner programvaran för egen server och kör demon som funkar i 30-dagar.
Hoppas att det har kommit en helt Mac-baserad lösning innan demon går ut.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2006-09-06 22:27

iSync-stödet i m600 lyser fortfarande med sin frånvaro.
Finns det någon risk att det inte kommer något iSync-stöd för denna telefon?

det kommer, det kan jag nästan garantera. lixom stödet för andra mobiler, isync har ju inget stöd för de nyaste nokia symbian nallarna heller, dock finns det plugins där som får det att funka,

men kontakter kan man ju skicka från dator till m600 redan nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 12:17

@ Rasmus
Det kommer med största sannolikhet ganska snart. Apple kan inte stå och titta på när tredje parts tillverkare tar fram mjukvaror som sätter deras iSync, iCal m.fl. ur spel.

@ Baltazar
Visst kan man göra det, men det är inte så kul när man ska skicka manuellt (istället för att synca) ett par hundra kontakter.

Ursprungligen av odelsteken:

@ Baltazar
Visst kan man göra det, men det är inte så kul när man ska skicka manuellt (istället för att synca) ett par hundra kontakter.

?? markera alla kontakter o välja att skicka dem uppe i menyn, är väll inte så jobbigt du behöver ju inte skicka dem en o en M600:an tar emot dem snällt o lägger dem i kontakter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-08 12:16
Ursprungligen av Baltazar:

?? markera alla kontakter o välja att skicka dem uppe i menyn, är väll inte så jobbigt du behöver ju inte skicka dem en o en M600:an tar emot dem snällt o lägger dem i kontakter.

I see, måste missat det. Går det att göra på samma sätt från telefonen då, alltså att skicka ala kontakter samtidigt?

Bevaka tråden