Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac "piper" när den är avstängd

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 22:12

Hej.

Min iMac 20" core duo ger iftån sig ett svagt pipande när den är avstängd. Inget som är störande låter bara om man lyssnar på baksidan av datorn, antar att det kommer från datorns inbyggda spänninsagregat. Nån annan som kan höra det? Kan det va bra att sätta en fördelardosa efter vägguttaget med en switch så man bryter strömmen helt ?

  • Medlem
  • 2006-06-03 01:41

jag har samma problem.. ytterst störande och oroväckande.. för mig signalerar det "något kommer gå sönder snart".. men jag vet inte om det stämmer överens med verkligheten..

Prova att dra ur sladden några sekunder. Det hjälper för mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 09:42

JA jag tycker också att det känns lite oroväckande. men som sakt en switch efter vägguttaget borde hjälpa.
Bankerydsfredrik: gör du det varje gång du stänger av eller bara vid ett tillfälle?
Finns det någon som inte har detta ljudet?

Jag hörde ljudet mest i början, men absolut inte varje gång jag stängde av, vilket var varje dag. Kanske 1 gång av 3 fick jag gå upp och göra min procedur för att pipet blev för störande. Nu skall dock pipet inte tas för en siren, för den hörs inte om det finns den minsta annan ljudkälla i rummet. Jag har inte hört ljudet på en månad nu, men jag har flyttat och mitt nya rum är inte lika tyst. Dessutom har jag inte datorn avstängd lika mycket.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 17:19

Hade samma problem med min .Efter ett tag brände nätdelen ihop.
Nu har jag en kontakt med switch.

B .D

  • Medlem
  • 2006-06-03 18:39

Så du fick bytt nätdelen men pipet kvarstod? För mig är inte det en acceptabel lösning på ett sådant problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 21:04

Detta verkar ju oroväckande! Ska man försöka förlänga livstiden med en switch eller låta den va så man kanske har garnti när den går sönder ?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 22:29

Efter bytet försvann pipet. Har haft samma problem pa en gammal iMac där surrade det . Efter ett tag brände analogkortet. B.D

  • Oregistrerad
  • 2006-06-28 22:35

Uppföljning: mitt pip finns fortfarande kvar? nån mer som varit med om att nätagget pajat? eller nån mer som har "pipet" ?

Ni fårleva med pipet,, Det ni hör är trafot i nätdelen. Det är helt normalt .. det är en trissa som tickar när det ligger spänning på. ett alternativ är !!! Vart är burken ihopsatt ?? Det är nämligen olika regler på hur saker ska jordas i olika länder.. Då menar jag skärm jord och chassijord,, inte matnings jord. Det går att skärma jorden om det inte är gjort.

Litet tipps från Walle

  • Oregistrerad
  • 2006-06-30 06:46

Hej. Hur gör man för att skärma jorden, menar du att den bara inte ska va kopplad i ett jordat uttag? Tack

1
Bevaka tråden