Vilka är systemkraven för dessa program?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Hade tänkt att switcha till Mac men jag vill helst vänta med en iMac tills Leopard kommer ut i början på '07. Jag hade därför tänkt att köpa en begagnad iBook eller Powerbook, är mer inne på iBook hållet, för att ha tills dess.

Jag undrar därför vad vissa program kräver som minst (processor, RAM-minne, videominne, kort etc.) för att de skall kunna köras så smooth som möjligt och om ni rekommenderar någon speciell version av iBook eller Powerbook?

Programmen är som följer:

Keynote med alla 3D övergångar
Pages
Google Earth
samt hela iLife '06 paketet

när det gäller video undrar jag också vad som krävs för att kunna spela upp:

HD filmer 720p
EyeTV 2.0

Tack för svar men det kommer säkert fler frågor.

• Medlem
  • International user
  • 2006-05-31 17:07

Om jag inte missuppfattat det hela kommer 10.5 i Augusti.

Yes!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 17:17

Nja, 10.5 kommer att visas för utvecklarna i augusti, men kommer troligen att lanseras under slutet av 06/början 07.

Vad jag vet så finns det inte någon version utav iBook (ev. den sista) som klarar av samtliga övergångar i Keynote (06).

Att jobba smidigt i Pages kräver olika mycket beroende på vad du gör. Jag gör en medlemstidning som landar på 20-25 mgb som PDF, då räcker mina 512 mgb i ram inte långt. Med massor med ram så kan du använda en mycket äldre dator än vad du tror.

Ursprungligen av irrelogical:

Vad jag vet så finns det inte någon version utav iBook (ev. den sista) som klarar av samtliga övergångar i Keynote (06).

Att jobba smidigt i Pages kräver olika mycket beroende på vad du gör. Jag gör en medlemstidning som landar på 20-25 mgb som PDF, då räcker mina 512 mgb i ram inte långt. Med massor med ram så kan du använda en mycket äldre dator än vad du tror.

Hade inte tänkt mig någon under 512MB i alla fall

Ursprungligen av christianolsson:

Hade inte tänkt mig någon under 512MB i alla fall

Dubbla det så är du på den säkra sidan. Det skadar aldrig med mer, OS X _äter_ minne.

Sen vilken modell du ska ta... Tja, hur stor skärm vill du ha? Det är mycket upp till tycke och smak när man är i din sits. Priserna är på väg neråt, så mycket är säkert i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 17:28

För att besvara din fråga så skulle jag tippa att du behöver en hyfsat snabb iBook om du ska kunna använda iLife 06 och kunna spela 720p HD-filmer. Jag har en PB 12" 1,5GHz uppgraderad till 1,25GB RAM och den klarar av det du skriver om, undantaget 720p HD-filmer som kan gå lite knaggligt.

hade inte tänkt mig mer än 12" och jag bryr mig inte så mycket om att programmen bollar lite innan de öppnas. Bara det inte hackar och krånglar när jag väl kör dem.

Ursprungligen av christianolsson:

hade inte tänkt mig mer än 12" och jag bryr mig inte så mycket om att programmen bollar lite innan de öppnas. Bara det inte hackar och krånglar när jag väl kör dem.

Jag hade sagt att du ska leta efter en så ny som du har råd med, och se till så att det är ordentligt med minne i den (kan inte poängtera minnet tillräckligt).

Men jag har nog egentligen inte tillräckligt med koll för att säga något definitivt.

Ursprungligen av irrelogical:

Jag hade sagt att du ska leta efter en så ny som du har råd med, och se till så att det är ordentligt med minne i den (kan inte poängtera minnet tillräckligt).

Men jag har nog egentligen inte tillräckligt med koll för att säga något definitivt.

Jag var inne på precis samma bana. Jag köper det bästa jag har råd med helt enkelt. Höga tal på allt blir säkert bra

Tack för alla svar

Mja, ta det bästa du kan motivera. Kan vara kul att lägga pengar på lite annat än datorn också.

Tillbehör till den t ex.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 21:53

ram är väldigt viktigt iallafall,
min cube med 1,5 gb ram spöade minin med 512 i att jobba med tunga program kändes det som

hej igen!

Tack för alla svar, underbart med mycket respons. Jag har bestämt mig för att överge iBook och Powerbook och satsa på MacBook istället då jag upptäckt att en medioker iBook kostar beg. ca 7000kr och en ny MacBook får jag för 13000 med 1GB RAM och uppgraderad HDD (studentrabatt).

Jag har däremot fler frågor som säkert besvarats många gånger redan, är det så får ni gärna länka för jag har letat men inte hittat.

1. Har det spekulerats något om när och hur MacBooken skall uppdateras? Vet ni i sådana fall hur de uppgraderar den och självklart också när? Frågan är helt enkelt, är det lönt att köpa nu så att man inte blir irriterad på sig själv senare?

2. Om 10.5 inte släpps förrens 06/07 skiftet, kommer man då att kunna köpa en uppgradering från 10.4 för billigare pengar än att köpa ett helt nytt OS för 995:- (595:- med studentrabatt)?

3. Är det lätt att göra egen, bra musik med GarageBand utan att använda klaviatur utan endast använda sig av de inbyggda instrumenten? Finns det i sådana fall någon exempelsida på detta?

Tack så hemskt mycket för svar. Det gläder mig att ni är hjälpsamma

1. Ingen vet men då MacBook nyligen lanserats lär det dröja ett par månader åtminstone. Jag gissar på oktober.

2. Nej. Troligen inte.

3. Du kan använda tangentbordet som klaviatur och du kan även placera ut tonerna med musen. Sedan är det väldigt olika mellan olika användare om det är lätt eller svårt.

angående musik och garageband så är det inte rekomenderat...

Jag rekomenderar istället att du tar en titt på http://www.propellerheads.se/
och deras musik program Reason

när du väll vill gå steget längre så är Cubase att rekomendera och sedan Logic Pro

Ursprungligen av Tussen69:

angående musik och garageband så är det inte rekomenderat...

Jag rekomenderar istället att du tar en titt på http://www.propellerheads.se/
och deras musik program Reason

när du väll vill gå steget längre så är Cubase att rekomendera och sedan Logic Pro

Huh? Jag tror mer på varianten Garageband > Logic Express > Logic Pro. På så sätt så kan man använda sina tidigare projektfiler i sitt nya program. Dessutom så är Garageband inte så dåligt, det klarar t ex flera grejer som Reason inte donar. Spela in audio t ex...

Hur som. Eftersom Garageband följer med datorn så skadar det ju inte att pröva det i alla fall.

1
Bevaka tråden