Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger på "tidig" G4?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har vunnit en "tidig G4 350mhz, 512mb ram, 9gb hårddisk" på Tradera

Nu undrar jag om jag ska satsa på Tiger för denna, eller om det rentav kommer att lagga sönder datorn, ska jag kanske köra 10.2 eller 10.3 istället, eller har det ingen betydelse!?

Jag vet inte hur många minnes-platser den har, men kan tillägga att jag har 2 st 256mb PC133 från Kjell & Company som väntar på posten, så får man plats med en sådan extra så är det ju inte helt fel!!!

Läste på Apples hemsida att OS X EJ stöder processoruppgradering, vilket inte riktigt stämmer (eller?), men då det stod under "avdelningen" relaterad till Tiger, så blev jag lite fundersam!!!

Annars tänkte jag faktiskt så småningom uppgradera den med en fräsh uppgradering på 1,4ghz (nja, kanske ny hdd-kontroller, ny hårddisk och ett grymt grafikkort också)!!!

Ingen ny dator är alltså aktuell!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-31 07:56
Ursprungligen av martinalexander:

Nu undrar jag om jag ska satsa på Tiger för denna, eller om det rentav kommer att lagga sönder datorn, ska jag kanske köra 10.2 eller 10.3 istället, eller har det ingen betydelse!?

Jag har en G4/400 AGP med 1 GB minne som har kört många OSX-versioner med bravur (med undantag för 10.1 som nog inte var bra nånstans). Kan dock bli lite segt med tex iPhoto när biblioteket växer över 2000 bilder.

Kör Tiger tycker jag, om du är intresserad har jag ett grafikkort med CoreImage-stöd (=coola effekter) till salu. Om det är en G4 med AGP-grafik du fått alltså.

Edit: Datorn har fyra RAM-platser, så det blir perfekt med mer minne. Har också lite andra grejer till salu om det skulle vara intressant (AirPortkort, hårddisk, intern dvd-brännare).

Tiger kommer att fungera fint på den. Det enda jag tycker att du bör åtgärda är att ha en hårddisk som rymmer mer än 9 GB. Det kommer att fungera men systemfiler kommer att ta ganska mycket av utrymmet och med virtuellt minne taget så blir det ganska lite över. Nya hårddiskar är relativt billiga men kom ihåg att din dator maximalt kan använda de första 128 GB.

Du kan uppgradera till en kraftigare processor, men börja köra med den nuvarande och bestäm senare om det behövs. Det Appel menar då de skriver att Mac OS X inte stödjer processoruppgraderingar är att datorn i sin grundkonfiguration måste stödja Mac OS X. Man kan alltså inte ta en gammal grå Power Macintosh som kom innan G3, uppgradera den och sedan tro att Mac OS X kommer att fungera. Det kommer visserligen att göra det men man måste i så fall installera med verktyget XPostFacto.

I ditt fall ska det då alltså inte göra någon skillnad om du uppgraderar processorn eller inte. Mac OS X Tiger kommer att fungera ändå.

Aha, tackar för utmärkta svar!!!

1. Kolla att det är en G4 med AGP det fanns en bastard med G4 och PCI som såg likadan ut på utsidan! (Går att kolla under äpplet "om den här datorn" mer information

2. De har 4 DIMM slottar PC100 så PC100 eller PC133 fungerar bra

3. AGPn är 2x och det gör att grafikkorten är starkt begränsade ATI 9800 är för mycket och för dyrt Radeon 9000 och 8500 är bättre än orginal kortet men svåra att få tag i. Synd att AATI 9600 inte fungerar. De höga priserna är trista 9800 för mac kostar 3000kr medans ett minst lika bra nvidia 6600 för PC kostar 1000 kr.

4. Det första att skaffa är en en CPU uppgradering. OS X på 350 MHz är segt 1GHz och uppåt är helt OK. Betänk dock att priset för CPU och grafik, minne och hårddisk snart närmar sig priset av en minimac, i synnerhet om du inte får datorn gratis!

5. Det går att sprar någon GB genom att inte installera alla skrivardrivrutiner och någon eller några GB genom att inte ha alla spåkmoduler och fonter.

512 Mb minne borde funka. Med mindre än det är inte Tiger pålitligt. Ja, det hänger sig faktiskt regelbundet under något så enkelt som filmuppspelning med QuickTime Player. Jag skulle försöka trycka i mer än 512. CPU-hastigheten är mindre kritisk även om 350 MHz låter lite lite.

9 Gb hårddisk är på tok för lite, det duger bara att provköra med. Så fort du försöker göra lite mer seriösa saker kommer den att få slut på swaputrymme och tvärdyka. 20 går hjälpligt, men finns det någon anledning att ha mindre än 40? Eller 250 om du köper en ny.

  • Medlem
  • 2006-06-01 11:34

Jag skulle installera Tiger på den, pga nya Safari. Helt sjukt att man inte kan ladda ned senaste versionen till äldre system.

Har du kollat att minnena verkligen funkar med Mac? En del gör inte det, nämligen.

Ursprungligen av stfm:

Har du kollat att minnena verkligen funkar med Mac? En del gör inte det, nämligen.

Så länge det är rätt minnestyp med rätt antal stift så ska det inte spela någon roll över vad det är för dator. Mac OS X 10.3 och tidigare har jag upplevt som mer "kinkig" över vilket minne som används men de problemen är inget jag märkt av med Mac OS X 10.4.

  • Medlem
  • 2006-06-01 20:46
Ursprungligen av Björn Leander:

Så länge det är rätt minnestyp med rätt antal stift så ska det inte spela någon roll över vad det är för dator. Mac OS X 10.3 och tidigare har jag upplevt som mer "kinkig" över vilket minne som används men de problemen är inget jag märkt av med Mac OS X 10.4.

Det trodde jag också, men jag har gått igenom ett antal minnen innan jag kröp till korset och köpte på Macoteket till min Digital Audio. Det spelar tydligen roll hur stora minneskretsarna är på stickan, tror jag.

Ursprungligen av Björn Leander:

Så länge det är rätt minnestyp med rätt antal stift så ska det inte spela någon roll över vad det är för dator. Mac OS X 10.3 och tidigare har jag upplevt som mer "kinkig" över vilket minne som används men de problemen är inget jag märkt av med Mac OS X 10.4.

Sanning med modifikation. Gamla G4or är känsliga på hur många bankar varje minne är uppbyggt av. När datorerna kom ut var bara 16-banksminnen aktuella. Nu finns det även med 32 bankar vilket gör att datorn bara "ser" de första 16 = bara halva minnet går att använda. En G4 350MHz/PCI-grafik som jag har, kan bara ha 1GB RAM (4x256), och då alltså 256-minnen av "rätt" typ. På www.crucial.com/uk m.fl. kan du få reda på rätt typ. Sedan är det inte heller fel att gå in på www.lowendmac.com och förkovra sig vad man kan/bör göra ifråga om uppgraderingar mm.

Jag kör 9.2.2 och 10.3.9 på min G4 med 768 MB RAM och standard 16 MB grafikkort och standard 350 MHz CPU. Har precis provat att installera Tiger på en partition men har inte hunnit att utvärdera skillnaden mot Panter. Men kör absolut inte 10.2 som är segare än 10.3.

Jag har för mig att man med hjälp av en annan dator/externt kabinett kan formatera och partitionera en HD som är större än 128 GB och sedan sätta in den i G4an. Men jag kan ha fel. I vilket fall som helst kan man formatera, partitionera och använda stora hårddiskar i externt FireWire-kabinett. Tänk dock på att G4 med PCI-grafik (även tidiga AGP?) inte kan boota från FW-HD. Dessutom är FW i min tidiga G4 inte alls lika rapp som i min nyare iBook. Räcker dock för DV-överföring utan problem.

Ingen aning om minnena funkar, men det tror jag de ska!!!

Hårddisk, 120gb för 749kr på Kjell & Company är väl överkomligt!!!

Om man nu max kan använda 128gb, gäller detta per partition eller för hela hårddisken om man t.ex. köper en på 250gb!?

Begränsningen på 128 GB sitter i ATA-kretsarna och gäller för hela hårddisken. Även om du använder en hårddisk som rymmer mer så kommer Skivverktyg bara att hitta dess första 128 GB.

Hmmm... Såg en annons på mactorget där någon annonserade ut en (!) 512mb pc133 pinne som tydligen skulle funka på dessa G4:or!!!

Men FUNKAR verkligen 512-pinnar???

Men då kan man väl inte ha 512x4=2048mb, det låter ju orimligt!!!

Ursprungligen av martinalexander:

Hmmm... Såg en annons på mactorget där någon annonserade ut en (!) 512mb pc133 pinne som tydligen skulle funka på dessa G4:or!!!

Men FUNKAR verkligen 512-pinnar???

Men då kan man väl inte ha 512x4=2048mb, det låter ju orimligt!!!

Kör du Mac OS 9 kommer du troligen bara åt de första 1536 MB men kör du Mac OS X ser jag ingen anledning till att det inte skulle fungera att använda allt.

COOLT, tack så hemskt mycket!!!

Då kanske man kan försöka byta ut sina två 256-pinnar i OBRUTEN FÖRPACKNING mot en 512 (kan någon vara intresserad av ett sådant byte)!?

Ursprungligen av martinalexander:

COOLT, tack så hemskt mycket!!!

Då kanske man kan försöka byta ut sina två 256-pinnar i OBRUTEN FÖRPACKNING mot en 512 (kan någon vara intresserad av ett sådant byte)!?

Du kan ju alltid prova

För övrigt kör jag Panther på en iBook G3 med 192mb minne och 6gb hårddisk, då ska du väl klara av att köra Tiger på en G4:a

Nu blev jag lite osäker. Är det PCI- eller AGP-grafik som datorn använder? Om datorn har VGA- och DVI-kontakter är det AGP-modellen, är det bara VGA är det PCI-modellen. Jag har ett svagt minne av att just PCI-modellen inte klarar mer än 1 GB total minnesmängd, men att AGP-modellen ska göra det.

Ursprungligen av Björn Leander:

Nu blev jag lite osäker. Är det PCI- eller AGP-grafik som datorn använder? Om datorn har VGA- och DVI-kontakter är det AGP-modellen, är det bara VGA är det PCI-modellen. Jag har ett svagt minne av att just PCI-modellen inte klarar mer än 1 GB total minnesmängd, men att AGP-modellen ska göra det.

Har också för mig det.

Det är ju iofs ännu mer osäkert nu när det bara är en 350mhz, eller !?

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=28893794

Ovan är iaf min dator !!!

Ursprungligen av martinalexander:

Det är ju iofs ännu mer osäkert nu när det bara är en 350mhz, eller !?

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=28893794

Ovan är iaf min dator !!!

Jag gissar på en 350MHz med PCI-grafik. I vilket fall som helt är det ett bra pris - man skall inte räkna ut dessa gamla burkar ännu. Dessutom är de snygga!

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag gissar på en 350MHz med PCI-grafik. I vilket fall som helt är det ett bra pris - man skall inte räkna ut dessa gamla burkar ännu. Dessutom är de snygga!

Och förvånansvärt användbara. Jag satt vid en 400mhz'are med 700 meg i ram, den kändes nästan lika kvick som min iBook 1,2 Ghz med 512. Programmen startade snabbare t ex, mycket beroende på det större minnet och den snabbare hårddisken.

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag gissar på en 350MHz med PCI-grafik. I vilket fall som helt är det ett bra pris - man skall inte räkna ut dessa gamla burkar ännu. Dessutom är de snygga!

JAAA, ljudportarna sitter VERTIKALT och det finns även EN AGP-PORT i maskinen !!!

Hmm... Ingen aning, jag har inte sett datorn "på riktigt" än, ska hämta den på bussgodsterminalen, men sedan direkt till jobbet, så jag hinner inte se den förrän i morgon runt klockan 19.oo!!!

Här är ett enkelt knep för att se skillnad på dem.

Aha, men är det någon begränsning i minnestyp också då eller, måste det kanske vara 256'or???

Är hårdvaran i övrigt lika mellan de olika modellerna, eller är det stora skillnader???

Hur stor är risken att jag har en pci-modell, alltså var det bara en liten mängd datorer som kom med pci eller det är stor risk att min är pci???

He-He... På Kjell & Company kan man för 1598kr få en extern usb2/firewire400 kabinett och en 250gb hårddisk, det är väl inte helt fel!?

Har du en G4 med AGP är möjligheterna enormt mycket bättre för uppgraderingar. Jämför gärna vad de skriver på www.lowendmac.com om de två varianterna. www.xlr8yourmac.com har mer info om uppgraderingar.

Aha, men funderar faktiskt på att köpa "dubbel-cpu kortet" på 2x1.8 ghz från macoteket, men processen för att se om ens dator har stöd för dubbel-processor verkar alldeles för klyddig!!!

Men annars får det bli en enkel 1.8 ghz för 3.190 kr!!!

Sjukt grymt iaf :D!!!

1
Bevaka tråden