Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro skärmen mindre glossy?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 21:05

Såg en Macbook Pro med glossy skärm, den skärmen verkade vara betydligt mycket mindre glossy än de på macbook. Stämmer detta eller var det bara en illusion.

Jag har en MBP - glossy. Den är inte speciellt glossy om jag jämför med polare som har datorer av andra märken (läs PC) med glossy-skärmar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-30 21:30
Ursprungligen av mac-tias:

Jag har en MBP - glossy. Den är inte speciellt glossy om jag jämför med polare som har datorer av andra märken (läs PC) med glossy-skärmar...

Hur tycker du att den är i jämförelse med macbook skärmen? Tycker personligen att den skärmen är väldigt glossy.

Jag har inte sett någon MacBook "live", så det blir svårt att uttala sig om det. Däremot så är det som sagt knappast något jag stör mig på - jag hade en vanlig matt skärm på min gamla MBP och det här känns helt klart som en vettig uppgradering; jag störs inte av reflexer etc. Dessutom så kommer jag inte att behöva färgkalibrering gentemot skrivare eller andra enheter, så valet var ganska lätt i mitt fall (även om jag hade funderingar på den matta från början).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 00:07

Tack för synpunkterna!
Har försökt hitta bilder på macbook pro med glossy skärm på nätet men inte lyckats finna några. Skulle du möjligtvis kunna lägga upp några på din från lite olika vinklar/ljus. Vore ytterst hjälpsamt.

Ursprungligen av hyena:

Tack för synpunkterna!
Har försökt hitta bilder på macbook pro med glossy skärm på nätet men inte lyckats finna några. Skulle du möjligtvis kunna lägga upp några på din från lite olika vinklar/ljus. Vore ytterst hjälpsamt.

Jag håller på att flytta, men nästa vecka så borde jag ha hittat min kamera igen. Om du inte sett några innan dess ska jag nog kunna hjälpa dig

Din gamla macbook pro :), snacka om att byta snabbt =).

Ursprungligen av MiBook84:

Din gamla macbook pro :), snacka om att byta snabbt =).

Jo, jag har allt hunnit avverka tre stycken så det är inget problem att snacka om dem i andra tempus lite hursomhelst

Ursprungligen av mac-tias:

Jo, jag har allt hunnit avverka tre stycken så det är inget problem att snacka om dem i andra tempus lite hursomhelst

My god! Hur lyckas man med det DOA? Jag har inte börjat på min första ännu

Ursprungligen av MiBook84:

My god! Hur lyckas man med det DOA? Jag har inte börjat på min första ännu

Ja du, fråga Apple... det är inte jag som tillverkar dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-31 18:04
Ursprungligen av mac-tias:

Jag håller på att flytta, men nästa vecka så borde jag ha hittat min kamera igen. Om du inte sett några innan dess ska jag nog kunna hjälpa dig

Hoppas någon annan med glossy skärm kan lägga upp några bilder. Har hoppats på att fatta beslut i denna vecka.

  • Medlem
  • 2006-06-01 02:46
Ursprungligen av hyena:

Hoppas någon annan med glossy skärm kan lägga upp några bilder. Har hoppats på att fatta beslut i denna vecka.

hoppas du blir glad nu lägger upp bilder på min glossy mbp och utan glossy skärm

http://www.icep-design.com/IMG_2089.JPG

Detta är nu foto mitt i natten så du kan se skillnad återkommer imorgon med foto i dagsljus. Man kan direkt se skillnad i nyansen på färgerna

PS: Sorry, men de gick inte att ta de utan blixt.

vilken är vilken? sorry
glossy till vänster?

  • Medlem
  • 2006-06-01 11:13
Ursprungligen av Grothich:

vilken är vilken? sorry
glossy till vänster?

oh förlåt glömde skriva glossy är den till höger...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 15:51

Tack icep! Ser fram emot bilderna i dags ljus! Du som har förmånen att ha tillgång till båda, vilken föredrar du?

  • Medlem
  • 2006-06-01 19:54
Ursprungligen av hyena:

Tack icep! Ser fram emot bilderna i dags ljus! Du som har förmånen att ha tillgång till båda, vilken föredrar du?

Här finns lite bilder:

http://www.icep-design.com/MBP

de blev inte perfekta tyvärr kasst väder ute idag. Som sagt är datan till höger Glossy "användaren är demo"

Själv så gillar jag mer glossy. Gillar de skarpa färger särskilt som grafiker Reflektioner stör inte mig + de är inte så starka heller. Kan säga som så här, när min flickvän såg båda datorer bredvid varandra sa hon bara WOW varför är färgerna så fina på den nya

Senast redigerat 2006-06-01 21:21
  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 00:04

Blir det inte lättare synliga repor i en glossy-skärm?

edit: Sen måste jag ju fråga, varför två? Enbart för att kolla skillnaden mellan glossy/inte glossy?

Senast redigerat 2006-06-02 00:19
  • Medlem
  • 2006-06-02 01:01
Ursprungligen av erkus:

Blir det inte lättare synliga repor i en glossy-skärm?

edit: Sen måste jag ju fråga, varför två? Enbart för att kolla skillnaden mellan glossy/inte glossy?

Ja två för att kolla glossy o inte glossy Nej den inte glossy ska tillbaka till apple varit många problem med den tyvärr.. men hoppas mina foto hjälpter er lite att göra rätt val...

Jag är i varjefall nöjd med min glossy och älskar bara de skarpa färgerna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 14:40
Ursprungligen av icep:

Ja två för att kolla glossy o inte glossy Nej den inte glossy ska tillbaka till apple varit många problem med den tyvärr.. men hoppas mina foto hjälpter er lite att göra rätt val...

Jag är i varjefall nöjd med min glossy och älskar bara de skarpa färgerna

Tack för alla bilder och synpunkter. Fick mig till sist att besluta mig för glossyskärmen.

  • Medlem
  • 2006-06-02 15:07
Ursprungligen av hyena:

Tack för alla bilder och synpunkter. Fick mig till sist att besluta mig för glossyskärmen.

Jag testa även båda ute på balkongen idag och måste säga fast de var lite reflektioner så såg jag mer på glossy skärmen än på vanliga. Så jag tycker nog att du gjorde bra val.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-02 16:36

Men syns inte repos och märken bättre i glossy-skärmen? Fast du kanske inte har fått några än förstås.

  • Medlem
  • 2006-06-02 22:12
Ursprungligen av erkus:

Men syns inte repos och märken bättre i glossy-skärmen? Fast du kanske inte har fått några än förstås.

Nej, jag har inte fått några repor än. Kan nog kanske tänka mig att repor syns kanske lite mer på glossy, men de syns inte lika mycket när man använder datorn.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-06-21 21:51

Sitter med en glossy och en vanlig nu... men ser fasiken ingen skillnad på dem... Trodde att glossy skulle vara typ som macbooken, men jag verkar ha fel?! Ser ingen skillnad alls tycker jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-21 22:18

Då har du nog inte fått en glossy, sitter själv med en sådan och man ser en stor skillnad på blankheten. Själv kan jag inte se någon större skillnad i bildkvalitet. I hel mörker är det nästan omöjligt, är det ljust så tycker jag faktiskt att glossyn är något bättre. Den behåller färgdjupet bättre medan den matta upplevs något blekare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-23 22:07

Varför, varför skriver ingen BLANK respektive MATT skärm? Ja, utan versaler då kanske. Nog för att man blir kontaminerad med anglosaxiska dygnet runt, men kom igen -- det finns ju faktiskt extremt bra svenska ord i sammanhanget.

I övrigt säger inte de tidigare postade bilderna ett jota. Dels pga kass bildkvalitet, men man också för att man definitivt bör se skärmarna i verkligheten för att kunna göra en rättvis bedömning av blankhet, svärta etcetera.

1
Bevaka tråden