Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problemfri MacBook?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-06-12 20:57

Är hyffsat nöjd med min, men med några undantag.
Tempen ligger mellan 50 och 83. Det konstiga är att när min AMD2500-processor ligger över 50grader, så kan man inte ens ta i burken undertill. När den här ligger på 50grader (enligt CoreDuoTemp) så är den jue varm, men inte "sjukt" varm.

I övrigt så är det en liten liten glipa i plasten precis ovanför kameran, samt att plasten buktar ur på ett ställe till vänster om trackpadden, (tror det är en skruv som är dragen lite galet... ska kika på det när jag orkar)

Har även en fråga om kvalitén på batteriet, men det skriver jag om här

Senast redigerat 2006-06-12 21:28
  • Medlem
  • 2006-06-14 11:27

Problemen kom med belastning

Jag har en svart MacBook som jag fick i Torsdags. Den var tyst och helt perfekt tills igår. CPU:n hade fått jaga på i 140% ett tag och efter det så dök det vinande ljudet upp. Nu låter det oavsett belastning.

Det verkar dock som att det har med mjukvara/Firmware att göra eftersom detta inte uppstår i XP. Det går också att tysta ner den i OSX genom att ha igång iSighten (i Photobooth eller iChat), eller koppla in nåt annat som kräver lite strömming o CPU, ex.vis en iPod. Det verkar inte som att det räcker med enbart CPU-belastning, så det är nån skum kombination mellan belastning av CPU och strömförbrukning. Det mystiska är att när ljudet uppstår så låter adaptern likadant. Men ljudet finns tyvärr även vid batteridrift vilket medför att fixen ovan drar ner batteritiden.

Nu är den tyst som en mus igen eftersom jag har iPoden liggandes inkopplad men ejectad. Mooandet är så väldigt lågt att det inte stör, men det kommer troligtvis också att kunna åtgärdas då detta inte heller händer i XP och i OSX uppstår det endast när den jobbar i regionen 65-67 °C. I skrivande stund kör jag en massa program och ligger och pruttar runt på 72 °C och datorn är definitivt väldigt tyst (inget pipande eller mooande).

Datorn är i övrigt grym och jag antar/hoppas att det kommer en patch som löser detta snart. Däremot verkar inte Apples svenska supportavdelning veta, eller vilja säga, att de känner till några vanliga problem med ljud från datorn och adapter (lite alarmerande). Så hör ni ljuden rapportera det även om ni, som jag, inte vill byta in den. Det fixar upp statistiken och kanske jagar på Apple att fixa problemet (Det går rykten om att det ska fixas i 10.4.7).

Min V-tangent är kass. Jag måste trycka mitt på tangenten för att den ska funka.
Annars är jag helnöjd.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-06-15 10:45

Är jättenöjd med min 2.0GHz 1GB. Den susar konstant, men det är inte fläkten. Är det hårddisken jag hör? tempen ligger mellan 63°C och 70°C. Ibland mooar den, men väldigt tyst.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-06-17 13:13

Fick min svarta MB igår. 2.0 GHz,1 GB och 100 GB hårddisk. Min mooar lite vid 65-70 grader vilket jag anser irriterande. Sedan att datorn blir väldigt varm också :/

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-06-17 13:34

Haft min Macbook 1,83ghz:are i ett par dagar och den fungerar relativt problemtfritt. Den piper när processorn inte belastas, det har uppstått grafiska artifakter i vissa program och den har nu börjar mua/råma. Kommer antagligen att reklamera den om ett par veckor, för som det är nu så har återförsäljaren inga datorer i lager på ett tag framöver.

min funkar fint, en 1,83 ghz. visst, fläktarna mooar ibland, och datorn blir varm, men inget av dem är tillräckligt extremt för att jag skulle klassa det som onormalt.

Bevaka tråden