Byta leveransadress - erfarenheter?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-05-30 14:55

Jag har en MacBook på ingång. Den har skickats med beräknad leverans om ungefär en vecka. Enligt tnt.se har den lämnat Kina men inte anlänt Holland eller Sverige.

Jag hade tänkt åka bort från Stockholm till Malung, helst så snart som möjligt, men jag är i valet och kvalet om jag ska låta datorn levereras hit och vänta lite med att åka, eller om det kanske går lika bra att be Apple/TNT skicka till den andra adressen i stället.

Av den anledningen skulle jag vilja veta om någon annan bytt leveransadress "mitt i" och hur det i så fall gick. Det intryck jag får av Apple Store/TNT av att läsa andra trådar här på forumet får mig att tveka lite.

Sen vet jag inte ens om det går, och i så fall om man ska kontakta Apple eller TNT. Tacksam för info om det också, om någon vet. Annars kan jag naturligtvis ta reda på det själv.

• Oregistrerad
  • 2006-05-30 15:16

jag ändra leveransadress men då hade den ännu inte skickats, jag gissar att det går bra att ringa applestore så fixar de det-

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-05-30 18:00

Det är ett jävla meckande kan jag tala om. Ifallall när TNT/UPS fått varan... Jag väntar på en ny fjärr till iPoden som går på garantin och det går fan inte och byta adress från den man beställde till trots att man borde inse att folk inte är hemma så ofta på förmiddagarna... o ch det är enda tidpunkten AppleStore betalt för leveransen.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-05-30 18:08
Ursprungligen av iggy:

Det är ett jävla meckande kan jag tala om. Ifallall när TNT/UPS fått varan... Jag väntar på en ny fjärr till iPoden som går på garantin och det går fan inte och byta adress från den man beställde till trots att man borde inse att folk inte är hemma så ofta på förmiddagarna... o ch det är enda tidpunkten AppleStore betalt för leveransen.

Tack för svaret. Kan du utveckla lite? Du har försökt att få ändra adress, men de vägrar? Eller de levererar ändå till den "gamla" adressen? Eller de har inte levererat alls än?

Eftersom det inte gör så mycket om de ändå skulle leverera till "gamla" adressen (innebär bara att jag får den lite senare, eller får åka hem tidigare) så dristade jag mig till att ringa Apple Store. Fick maila in inscannat id-kort för att bekräfta, men det ska förhoppningsvis vara gjort nu.

Återkommer och berättar hur det gick.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-05-30 18:14

Exakt så ja, de både vägrar ändra och de levererar till den gamla adressen.

Det är så korkat att jag får låta varan gå tillbaka innan jag kan ändra adressen till min jobbadress när det handlar om en liten skitpryl som en fjärr som man lika gärna kan skicka på posten.

Jag vågar inte ens tänka på hur mkt krångel det ska bli när jag ska göra om det till jobbadressen eftersom jag jobbar på fyra olika ställen under mån- fre

TNT har hittills varit tillmötesgående när jag talat med dem. Har de väl tagit emot varan, så borde det inte vara något problem för dig att ändra på adressen?

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-05-30 19:23

UPS, som skickade min, sa att de inte fick ändra leveransadress pga Apples policy utan jag fick ta det via dem. Som i sin tur inte kunde ändra adress över telefon...

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-06-01 14:46

De ggr jag ändrat adress har jag väntat tills den börjat närma sig och därefter kontaktat TNT för att ändra leveransadress. Det har aldrig varit några problem så långt utan de ändrar direkt utan frågor. Nu kommer dock problemet för de verkar inte ändra trots att de säger att det gör det för alla de ggr jag ändrat har de ändå skickat till den ursprungliga adressen. Först efter samtal nr 2 eller 3 får de det rätt.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-01 16:12
Ursprungligen av EJ:

De ggr jag ändrat adress har jag väntat tills den börjat närma sig och därefter kontaktat TNT för att ändra leveransadress. Det har aldrig varit några problem så långt utan de ändrar direkt utan frågor. Nu kommer dock problemet för de verkar inte ändra trots att de säger att det gör det för alla de ggr jag ändrat har de ändå skickat till den ursprungliga adressen. Först efter samtal nr 2 eller 3 får de det rätt.

Det står "Change Of Delivery Address" på spårningssidan sedan dagen efter jag ringde Apple och bad dem ändra.

Med anledning av ditt inlägg ringde jag för säkerhets skull TNT och hörde efter, och de sa den nya adressen, så jag känner mig inte så orolig.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-02 10:08

Idag vaknade jag till "Stockholm - Out for delivery" vilket kändes oroväckande, då adressen ju ändrats från en Stockholmsadress till en i Malung. Jag ringde dock och fick veta att paketet var felscannat, och att det i själva verket bara låg och mös i Stockholm i väntan på att skickas hit. Här eventuellt på måndag, annars onsdag.

Om det nu inte blir komplikationer så blir mitt omdöme att TNT verkar klara adressändring, men man bör i så fall inte kolla deras trackingsida om man är den nervösa typen. Det kanske man inte bör överhuvudtaget om man är nervöst lagd, förresten - den verkar lite opålitlig.

TNT har för övrigt varit hemskt trevliga och hjälpsamma varje gång jag ringt.

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-06 13:20

Jag får ge iggy rätt. Trots det goda intryck jag först fick, verkar TNT sanslöst inkompetenta - nog borde väl ett fraktföretag klara sånt här?

Jag bad om ändring av leveransadress som beskrivet ovan. I fredags var paketet i Stockholm, så jag torde ha haft det då om jag inte ändrat adressen.

Igår måndag ringde jag TNT och fick då höra (vilket jag inte kunde se på spårningssidan) att de åter igen försökt köra ut paketet på den gamla adressen i Stockholm. Paketet hade alltså åkt från Stockholm till Örebro och sen tillbaka igen...

Jag skrev ett mail till deras kundtjänst och förklarade problemet och bad dem ringa mig snarast. Nu har jag blivit kontaktad, och de skulle göra sitt bästa för att faktiskt få den hit, med leverans tidigast på torsdag och i alla fall "förmodligen" före helgen.

Med andra ord en fördröjning på en vecka, om det nu kommer en leverans till på fredag.

Har någon på forumet klagat till Apple på problem med TNT och fått någon kompensation eller liknande den vägen?

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-07 18:01

Jag blev uppringd av någon annan hos TNT idag som också läst mitt mail, men som tydligen inte varit i kontakt med den första som ringt mig.

Hon sa också att den kanske skulle komma på torsdag, men så ringde plötsligt Posten hit och hade ett paket till mig, och några minuter senare hade jag datorn här. w00t!

Datorn kom alltså när den skulle, men mitt förtroende för TNT är ändå inte så stort med tanke på alla konstiga besked.

Gick utmärkt för mig att få byta adress dock inte per telefon utan var tvungen att antingen scanna eller fota mitt id. Funkade för mig med att fota idet.

Dock användes inte adressbytet då TNT mycket vänligt bad chauffören försöka ändra sin rutt så att jag kunde ta emot datorn innan jag stack iväg till jobbet.
Tiderna de skulle komma till mitt område låg mellan 1100-1500. Frakten skrevs på 1104.

Ser både apple och tnt som väldigt duktiga och trevliga att ha med att göra.
Då apple klantat sig eller förseningar har uppståt har jag utan bråk blivit kompenserad.

• Medlem
  • Älmhult
  • 2006-06-20 20:31

Mina problem löste sig idag. Efter att jag igår ringt och talat om att fraktföretaget inte kunde leverera till min hemadress förmiddagar eftersom jag som de flesta andra jobbar.

Så de fick komma tre gånger och sen skicka tillbaka beställningen. Sen fick jag ringa igen och ge dem på Apple min jobbadress så fick jag min fjärr idag istället. De ska i allafall ha cred för att den kom snabbt, dagen efter.

M en det hade den gjort med posten också... Vilket säkert varit mkt billigare.

1
Bevaka tråden