Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta backup på hela HD?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

JAg tänkte uppdatera mig till en Intel-book nu och sitter med min gamla Powerbook och funderar på hur jag ska på smidigastsätt ta backup på hela innehållet på den.

Så hur jag gör de smidigast? Jag vill kopiera hela hårddisken till en avbildningsfil och lägga den på min externa hårddisk fram tills jag fått min intel-book. OCh när jag fått den vill jag kunna "installera" avbildningen så att allt blir som jag hade de på min Powerbook....är detta möjligt att göra?? Mac har ju flytthjälpen i sitt system men då jag inte kommer att ha båda datorerna samtidigt så funkar de inte riktigt...

hur gör jag? vore bra med snabb respons!

MVH
Jonas

En exakt klon av din gamla disk är nog inte att rekommendera då det kommer röra sig om intel istället för ppc och du kan få problem med program etc.

Silverkeeper och en backup av din hemkatalog samt läsa följande dokument http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301239 är nog det bästa vägen till framgång.

När du startar en Mac för första gånger får du gå igenom en guide där ett av stegen innehåller en funktion för att migrera från en annan dator. Allt du behöver är en FireWire-kabel och möjlighet att koppla den mellan de båda datorerna. I annat fall hittar du "Migration Assistant" i verktygsmappen om du vill göra det senare.

Migration Assistant överför bland annat användarkonton, program, nätverks- och maskininställningar, filer och volymer.

Det är nog det smidigaste du kan göra.

Ursprungligen av Björn Leander:

När du startar en Mac för första gånger får du gå igenom en guide där ett av stegen innehåller en funktion för att migrera från en annan dator. Allt du behöver är en FireWire-kabel och möjlighet att koppla den mellan de båda datorerna. I annat fall hittar du "Migration Assistant" i verktygsmappen om du vill göra det senare.

Migration Assistant överför bland annat användarkonton, program, nätverks- och maskininställningar, filer och volymer.

Det är nog det smidigaste du kan göra.

Ingår en firewire kabel i paketet? Har inte för mig att jag fick en sådan med min iBook..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 11:50
Ursprungligen av ru4real?:

Ingår en firewire kabel i paketet? Har inte för mig att jag fick en sådan med min iBook..

En FireWire-kabel måste du köpa till. Kostar inte så mycket hos tex. Macoteket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 19:05

Precis, med Migration Assistant blir allting exakt som det var på din förra dator.

Men som jag skriver så kommer jag inte ha datorerna ihop...powerbooken säljs imon för att betala macbooken ...så Migration Assistant funkar inte för mig.

Du har ingen extern FireWire HD du kan klona till först - och sedan köra Migration Assistant från den ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 21:25

Det finns säkert 30 trådar om hur man backar upp. Gör en sökning!

1
Bevaka tråden